Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nedre Ransarån

Featured Replies

Variationerna går även i "Cykler" sen verkar det som det kommer mindre med gammarus från sjön dom senaste åren enligt Jacob. Kan även det vara en bidragande orsak. Hela problemet är dok värt att studeras. Kanske något för SLU i Umeå??? :)

Testat det mesta, men har en del kvar!

• Replies 319
  • Views 132.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• OttoLundin
    OttoLundin

Sparkar igång tråden med lite glada nyheter. Nya regler har trätt in i år, nu är det ett förnsterutag på 30-40 cm som gäller  i selen. Jag rekommenderar alla som tänkt fiska i Västerbottensfjällen

• saftjansson
    saftjansson

jag med, har bokat 3-6 juli så kan ju lämna en liten rapport då... 

• Ok, det var skönt att höra. Tack för positiv information Jakob:-)!

Vi pratar inte om ett normalt vatten. Det är det första att tänka på i den här frågan! Det är ett vatten som genom reglering och bottentappning via en lucka fylls på med fisk från en stor sjö, alltså likt ett put and take vatten.

Innan regleringen vet jag inte hur det var, men efter regleringen var selen husbehovsvatten som nätfiskades mycket hårt, rödingarna var väldigt stora och fisket fantastiskt. När sedan fisket släpptes för allmänheten blev trycket väldigt högt både sommar och vintertid. De första som var på plats då isen lade sig pimplade ibland upp över 100 kg röding på en dag.. Det är sant.. Och var och en förstår att i princip all fisk "byttes" ut under ett år, fisken åkte upp och selen fylldes på.

Självklart klarade sig väl en del fisk och det är väl dom som blivit så där "selstora" 4-5kg, enligt uppgift från de som husbehovsfiskat där var det inte ovanligt alls med dessa storlekar. Små rödingar fanns förut också. På sommaren. På våren fanns i princip bara enstaka stora rödingar, eftersom allt smått plockats bort under vintern.

Det har alltså så länge dessa sel funnits varit ett enormt uttag! Många, många gånger högre än vad ett naturligt vatten skulle klarat av och fisket har varit fantastiskt. Fram till två år efter det nya upplåtelsesystemet som innebar att uttaget blev nära nog noll.

Det känns som en lite väl häftig slump att fisket skulle råka förändras på detta vis och just vid denna tid.. Förändringen har dessutom gått snabbare och varit mycket tydligare än i de naturliga vattnen i området.

Man får väl tro vad man vill om orsaken till förändringarna, men jag tror att man genast ska slå reglerna om fiskbestånd i opåverkade vatten ur hågen för de gäller inte här! Det är ett vatten med unika förutsättningar.

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

-Exklusiva fjällvatten/strömmar. 

-Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Varför äter de manga stora öringarna inte smarödingen, har de helt olika biotoper ?  Stora rödingar bör ju ocksa kunna kunna äta

smaröding. Det bör nog göra en mer omfattande studie innan man kan säga helt säkert vad orsaken är. Är de sma rödingarna i Ransarn exakt samma art eller ras skulle man kanske säga som de stora ? Bada är säkert Salvelinus Alpinus, därför har jag skrivit ras, men det kanske heter form, men i manga vatten finns det tva eller tre populationer av röding som har olika levnadssätt och olika lekomraden. Dvs en röding av den planktonätande formen kanske inte kan bil större än ett pa hekto medans storrödingen nar flera kilo. Det är det ju svart att veta om en liten röding tillhör den ena eller andra populationen i alla fall för normalfiskaren som inte är nagon biolog.

Vet inte hur bra det funkar med minimimatt vid vinterfiske ? Hur bra klarar sig en fisk som först fangats med mask och sedan legat och sprattlat i snön till slut ska genom ett djupt borrhal igen ?

De stora öringarna äter säkert småröding, men inte tillräckligt. Det är som sagt ett onaturligt vatten med ett onaturligt insektsliv pga. vattentemp. Öringen verkar ha rejäl tillväxt till och med vintertid.. De växer sig stora på insektsdiet. Rödingen verkar överhuvudtaget inte äta småfisk. Det är väldigt ovanligt att de gör det i de flesta fjällvatten.

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Akta så dom inte äter dej.... ;D ;D ;D ;D

Vi pratar inte om ett normalt vatten. Det är det första att tänka på i den här frågan! Det är ett vatten som genom reglering och bottentappning via en lucka fylls på med fisk från en stor sjö, alltså likt ett put and take vatten.

Innan regleringen vet jag inte hur det var, men efter regleringen var selen husbehovsvatten som nätfiskades mycket hårt, rödingarna var väldigt stora och fisket fantastiskt. När sedan fisket släpptes för allmänheten blev trycket väldigt högt både sommar och vintertid. De första som var på plats då isen lade sig pimplade ibland upp över 100 kg röding på en dag.. Det är sant.. Och var och en förstår att i princip all fisk "byttes" ut under ett år, fisken åkte upp och selen fylldes på.

Självklart klarade sig väl en del fisk och det är väl dom som blivit så där "selstora" 4-5kg, enligt uppgift från de som husbehovsfiskat där var det inte ovanligt alls med dessa storlekar. Små rödingar fanns förut också. På sommaren. På våren fanns i princip bara enstaka stora rödingar, eftersom allt smått plockats bort under vintern.

Det har alltså så länge dessa sel funnits varit ett enormt uttag! Många, många gånger högre än vad ett naturligt vatten skulle klarat av och fisket har varit fantastiskt. Fram till två år efter det nya upplåtelsesystemet som innebar att uttaget blev nära nog noll.

Det känns som en lite väl häftig slump att fisket skulle råka förändras på detta vis och just vid denna tid.. Förändringen har dessutom gått snabbare och varit mycket tydligare än i de naturliga vattnen i området.

Man får väl tro vad man vill om orsaken till förändringarna, men jag tror att man genast ska slå reglerna om fiskbestånd i opåverkade vatten ur hågen för de gäller inte här! Det är ett vatten med unika förutsättningar.

O.K, nu har jag situationen lite mer klar för mig.

• Author
Precis, hur skulle det da funka med fredning av all röding över 35 cm som nagon skrev ? Tror inte att nagra andra än flugfiskare, i alla fall i Sverige, skulle första detta med "fönsteruttag" heller. Sa antigen tillater man pimpelfiske pa selen eller sa förbjuder man det, men jag tror inte att franvaron av pimpelfiskare som jag skrivit tidigare  nödvändigtvis förklarar storrödingens tillbakagang, det är nagot annat som inte är i balans. Det maste ha funnits storröding innan det fanns pimpelfiskare.

Som reglerna ser ut nu så är det endast flugfiske som gäller i nedre ransarån och mitt förslag om 35cm gäller från den utgångspunkten.

C&R vid pimpelfiske är en helt annan diskussion.

Nu flugfiskas det ju till en del på vintern där och det

är ju i och för sig ett argument mot C&R men det finns ju ett minimimått på Rödingen som reglerna är nu

så jag ser inte att det skulle vara någon större skillnad på att släppa tillbaka fisk över 35cm

mot under 35 eller....

Vilse på fjället & Rödingkåt !

Dagens "tivolifiskare" (se filmen "Roadtripp till Ransarån" på FJ:s sida som exempel)

Vad menar du med tivolifiskare? Jag själv tycker dom gör väldigt bra filmer :)

Som reglerna ser ut nu så är det endast flugfiske som gäller i nedre ransarån och mitt förslag om 35cm gäller från den utgångspunkten.

C&R vid pimpelfiske är en helt annan diskussion.

Nu flugfiskas det ju till en del på vintern där och det

är ju i och för sig ett argument mot C&R men det finns ju ett minimimått på Rödingen som reglerna är nu

så jag ser inte att det skulle vara någon större skillnad på att släppa tillbaka fisk över 35cm

mot under 35 eller....

Inte för mig eller de flesta andra flugfiskare. Fönsteruttag verkar vara en vettig fiskevardsmetod, var bara skeptisk da jag trodde att du menade att det skulle gälla för pimpelfiskare ocksa. Där är det bara tillata allt eller förbud som gäller, fangstbegränsning vad gäller antal fiskar skulle dock funka, men det var inte det det gällde.

• Author
Inte för mig eller de flesta andra flugfiskare. Fönsteruttag verkar vara en vettig fiskevardsmetod, var bara skeptisk da jag trodde att du menade att det skulle gälla för pimpelfiskare ocksa. Där är det bara tillata allt eller förbud som gäller, fangstbegränsning vad gäller antal fiskar skulle dock funka, men det var inte det det gällde.

Sant.

En annan aspekt man bör begrunda är om hur det står till med medelvikten på Rödingen i sjön Ransaren,

har fisktätheten ökat med lägre medelvikt som följd så kan kanske det vara en bidragande orsak.

En annan otrevlig sak i sammanhanget är Vattenfalls vansinniga sommartappningar de senaste åren. Bottnarna i selen och Gikasjön slammar igen. Kan nog få effekter.. :-

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

• Author
En annan otrevlig sak i sammanhanget är Vattenfalls vansinniga sommartappningar de senaste åren. Bottnarna i selen och Gikasjön slammar igen. Kan nog få effekter.. :-

Läste om något grönt algliknande slem som håller på att kväva bottnarna i Gikasjön.

Trist.

Läste om något grönt algliknande slem som håller på att kväva bottnarna i Gikasjön.

Trist.

Och dessutom har dom av någon för mig outgrundlig anledning höjt vattennivån i sjön. Piren är i princip dränkt vid normalvattenstånd nu. Konstigt.

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Hittade lite info ang Gikasjön.

http://www.aquanord.se/Gikasjon.pdf

Fyfan vad dystert. Det är nog snart kört för rödingen tyvärr.

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

• Author

Nåja,man ska inte måla allt i svart trots att det finns problem.

Den dystra trenden som det talas om här kan kanske gå att vända med rätt fiskevårdsåtgärder och lite god vilja från både de som förvaltar vattnet och oss fiskare.

Sådär såg det inte ut när jag började fiska för 15 år sedan. Man undrar hur mycket  all "tok tappning" dom senaste 7-8 åren ställt till med :( Bra att dom funderar över den konstiga förbudstiden.

Tidigare år har man ju läst rapporter om aprilfiske i Ransarån.

Skulle det gå fiska där redan nu?

Ska nämligen upp till Klimpfjäll imorn å har några dar i området.

Ska bara ta en

Är det någon som har fiskat i selen i år (april,maj)?

Ska själv åka upp i början av juni och försöka att lura några rödingar och nån stor öring!!!

Vi råkade ut för just detta förra sommaren. 4- gradigt vatten tar död på nästan all kläckning vilket givetvis påverkar fisket negativt :(

mvh

Paul

Hur går det med fisket i selerna i år? är det någon som har fiskat där?

Jodå, full fart på fisket och glädjande nog mer röding än på länge syns till!

post-293-1211737807_thumb.jpg

selet1.JPG_thumb

post-100-1211737807_thumb.jpg

selet2.JPG_thumb

post-100-1211737808_thumb.jpg

selet3.JPG_thumb

post-100-1211737809_thumb.jpg

selet4.JPG_thumb

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Grymmt fina fiskar Jacob!!!

Man blir sugen som f..n på att komma

upp dit.

Mvh P-A