Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nedre Ransarån

Featured Replies

Härlig tråd att följa, verkligen intressant att läsa om allt som sker i vattnena runtom Ransarn.

Jag har nu varit uppe i Ransarån 3 år irad utan att lyckas fånga en röding, börjar förstå att jag åker för sent på året. Verkar som den bästa rödingtiden är på våren eller tidigare på sommaren då vattnet inte har hunnit bli så varmt än. Jag har lyckats fånga några fina öringar de gånger jag har varit uppe och fiskat och egentligen är det väl inte det viktigaste att få fisk, utan själva naturupplevelsen jag åker upp för. Däremot skulle jag ju inte ha någonting emot alls att få en fin röding på fluga, så jag tänkte om någon ville komma med lite tips på flugor och fiskeplatser i ransarån (jag kommer nog åka till övre ransarn dock, nedanför Tjåkkelestugorna) i mitten av augusti. Blir glad för alla tips. Tack för en intressant tråd!  :)

• Replies 319
  • Views 132.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• OttoLundin
    OttoLundin

Sparkar igång tråden med lite glada nyheter. Nya regler har trätt in i år, nu är det ett förnsterutag på 30-40 cm som gäller  i selen. Jag rekommenderar alla som tänkt fiska i Västerbottensfjällen

• saftjansson
    saftjansson

jag med, har bokat 3-6 juli så kan ju lämna en liten rapport då... 

• Ok, det var skönt att höra. Tack för positiv information Jakob:-)!

hallå :) har varit där 4 dagar nu :D Har varit riktigt bra fiske :D

• Author
hallå :) har varit där 4 dagar nu :D Har varit riktigt bra fiske :D

Kul,alltid härligt när fiskelyckan ler mot en. :)

Vilse på fjället & Rödingkåt !

Och vattenfall kör sin vana trogen 25 kubik nu.. >:(

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

-Exklusiva fjällvatten/strömmar. 

-Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Och vattenfall kör sin vana trogen 25 kubik nu.. >:(

Ajdå :'( Hoppas det går att bedriva ett hyffsat fiske ändå...

jag tog en drop in tid i måndags och då var det väldigt högt vatten, men bara det inte blåste så vakade de väldigt mycket och nappade bra :) fick en på 1,1 då :D

jag tog en drop in tid i måndags och då var det väldigt högt vatten, men bara det inte blåste så vakade de väldigt mycket och nappade bra :) fick en på 1,1 då :D

Trevligt...

Nu är väskorna packade, spöna spacklade, flugorna impregnerade, vadarna limmade och pluntan är påfylld :) Imorn bitti bär det av :D

Trevligt...

Nu är väskorna packade, spöna spacklade, flugorna impregnerade, vadarna limmade och pluntan är påfylld :) Imorn bitti bär det av :D

Skit fiske :);)

"Att tillstå att man misstagit sig, är bara att erkänna att jag idag är klokare än igår.

Stöd Fiskejournalen

Trevligt...

skitfiske! :)

Bonde boende på bebodd bonngård.

Granatgevärsskytt på kungliga Skaraborgs regemente. 

In every catch and realese fishermans past, there´s an old, black fryingpan

Tackar :)

Hav förtröstan, nu har dom dragit ner till 15 kubik.

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Hav förtröstan, nu har dom dragit ner till 15 kubik.

Men så förbannat jag skulle ju vara där fredag-lördag men drog ur mig i sista stund när jag hörde hur mycket vattenfall matade på. >:(

Någon som varit där runt V,33 nåt år :P :P

Mitten på augusti är normalt en fin tid i "selen". Som vanligt är dock fiskeläget till viss del i händerna på de som reglerar vattenflödet... Men det är oftast en tid med mindre folk o mörkare nätter, vilket ökar chanserna, framförallt när det gäller storöringarna.

Rödingfisket är för tillfället lysande!

Se länk:

http://saxnasfishing.blogspot.com/

Jonas Olsson

www.jonasolssonphoto.com

Mitten på augusti är normalt en fin tid i "selen". Som vanligt är dock fiskeläget till viss del i händerna på de som reglerar vattenflödet... Men det är oftast en tid med mindre folk o mörkare nätter, vilket ökar chanserna, framförallt när det gäller storöringarna.

Rödingfisket är för tillfället lysande!

Se länk:

http://saxnasfishing.blogspot.com/

Nu är det ju så att det krävs lite extra för att komma till tals med öringarna där. Vobblerskedar på flugorna, vassa armbågar och lite dåligt kamratskap rekommenderas. ;D ;)

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Intygar ovanstående uttalande. Vissa drar sig inte för att plocka fram de fulaste knepen när nöden kräver... ;)

Jonas Olsson

www.jonasolssonphoto.com

Hur är det i selerna nu ?

börjar stor öringen visa sig när det börjar mörkna på nätterna?

Hur är det i selerna nu ?

börjar stor öringen visa sig när det börjar mörkna på nätterna?

Jag var uppe en sväng efter mörkrets infall igår kväll. Blir rejält svart nu vid tiotiden. Verkade dock bara vara småfisk i farten. Det släpps kring 6 kubik vilket är ganska lite. Tror att det behövs lite bättre fart på vattnet för att man ska komma till tals med storöringen.

Jonas Olsson

www.jonasolssonphoto.com

När kan man börja fiska med fluga i nedre ransarån, vet att man kan börja redan i feb-mars, men när börjar fiskarna ta ytgående sländor?

När kan man börja fiska med fluga i nedre ransarån, vet att man kan börja redan i feb-mars, men när börjar fiskarna ta ytgående sländor?

Bäcksländor och fjädermygg brukar kunna få igång vakande fisk redan i mars/april men de fina dagsländekläckningarna brukar inte börja förrän runt slutet av maj ungefär.

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Tagit en av mina finaste rödingar på piren i rengn/snöslask i början på maj. Det kläckte bäcksländor men den tog på en liten nymf. Flugan i vattnet så har man en chans! :)

Testat det mesta, men har en del kvar!

Bäcksländor och fjädermygg brukar kunna få igång vakande fisk redan i mars/april men de fina dagsländekläckningarna brukar inte börja förrän runt slutet av maj ungefär.

har du Jakob eller någon annan provat selen nu i april

har du Jakob eller någon annan provat selen nu i april

Var upp och kikade förra veckan. Det låg is såpass att det var mer eller mindre ofiskbart tyvärr.

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Jakob, har ni varit upp till selet i påsk?

Hur såg det ut i så fall?

Guldis

You never walk alone!

Vi var där över påsken, prövade fiska en dag men då var det så kallt , men vi var och kollade en dag då det var lite varmare då vakade det mycket :D