Hoppa till innehåll

Nedre Ransarån


Järven

Recommended Posts

Hej alla.

Jag och tre killar fiskade nedre ransaren från torsdagen den 20 till och med lördagen den 22 aug. Fisket började riktigt bra trots hård vind och regn. Jag vandrade nedströms för att hitta lite lä vikar och jag hann inte många steg innan en av de andra killarna krokat den första rödingen vid inloppet i övre selet.

Vi fick 21 rödingar och femton öringar första dagen. Andra dagen vräkte regnet ner hela da´n och fisket blev trögt, jag "bommade" över tio hugg då jag inte kunde få kontroll på mina mothuggsreflexer. Mitt facit blev fyra mindre öringar den dagen och det landades bara en röding totalt den dagen.

Tredje dagen började riktigt bra med att jag fick en fin öring och Henke tog två fina rödingar på torr fluga. Det slutade med tio rödingar och fyra öringar den dagen. 32 rödingar över sju hekto på tre dagar och fyra man är inte helt fel. Själv fick jag sammanlagt fyra rödingar och ca femton öringar under dagarna. Första rödingfisket slutade alltså ganska bra tycker jag. Flugorna som funkade bäst var små pheasent tail med tungstensskalle. Själv fiskade jag bara torrt och då på flugor från 18 och ner till 24. CDC kläckare, myggpuppor och små superpuppor funkade bäst.

Till nästa gång måste jag se till att få årdning på mothuggen så kanske man inte missar så många fiskar.

Rödingarna hade redan antagit lekdräkt och var extremt rödbukiga, en del ända fram till hakspetsen. Leken är nog nära där nu vilket torde vara lite tidigt tycker jag men en av guiderna talade om att rödingen är tidigare i Ransaren än på andra ställen.

Leffe

Sker det några rödingutsättningar? Har funderat länge på att åka dit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte att det planteras ut fisk utan det är nog stationär röding där. Men det blir lite känsla av "dammfiske" åtminståne på den nedre sträckan då dammen är bara några hundra meter uppströms det övre selet. Likaså tycker åminståne jag att uttaget är lite "fel" då minimi måttet är 45cm. Det är jättemycket fisk mellan 40 och 45 cm där. Det hade nog varit bättre med ett fönster uttag tex. mellan 35 och 45 cm eller nåt. Som det är nu så blir medellängden mindre men antalet fisk mycket stort. Det är otrligt mycket fisk i övre selet men som sagt de flesta är ungefär lika stora. Klart är att det finns väldigt stor fisk där också men de är svåra att komma åt. Den största vi fick vägde 1,3 kg och med tanke på att det kom upp 32 rödingar mellan 7 hg och 1,3 kg så är det ganska jämn storlek på alla fiskarna. En av deltagarna tappade dock ett monster sista dagen men det kan lika väl ha varit en av de stora öringar som simmar i ån. Vi såg även en röding som troligen kommit genom dammluckorna och blivit rejält omskakad då den "bukade" ett flertal gånger men tycktes repa sig efterhand, den var riktigt stor en bra bit över 2 kg strecket.

Leffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Lite allmän info:

Rödingens medelvikt har minskat stadigt under 4-5 år samtidigt som öringen har ökat explosionsartat. Öringexplosionen tror jag har flera förklaringar: De sista årens varma somrar har gynnat öringen och missgynnat rödingen, rödingen har nästintill försvunnit i många fjällvatten på bara några år. Då selen blev kvoterade förbjöds maskfiske och spinn även i åsträckan från nedre selet till Gikasjön, denna sträcka är ett uppväxtområde för öring och har tömts av fiskare under somrarna tidigare, men nu överlever öringen och när de "vuxit ur" ån söker de sig upp eller nedströms till lokaler som är lämpligare för dem. Selen fylls alltså på med öring från ån.

Tidigare mer eller mindre tömdes övre selet på röding under vintrarna av pimpelfiskare, smårödingen plockades i princip helt bort. Så är det inte längre och smårödingen lever nu i stim som i vilken sjö som helst. Selen fylls på av stor röding från ransaren och det hela fungerar som ett put and take vatten, jag antar att när det nu är överbefolkat av småröding och öring vandrar mycket av den större rödingen som kommer ner vidare till Gikasjön. Tidigare kom storrödingen ner till ett ganska tomt sel och fann således utrymme att stanna där.

De "stationära" stora rödingar man nu ser är ofta tillbakatryckta till en smal nisch som inte öring eller småröding utnyttjar. Nämligen att plocka snäckor på botten och sjögräset. Dessa rödingar är mycket magra och allmänt slöa, men det är där de verkar hamna i konkurransen som numera råder och till följd av höga temperaturer.

Jag tror att om man vill ha tillbaks det "gamla" fisket med medelvikt över kilot, gott om 2kg+ röding och i princip ingen öring så är det högt uttag och inga minimimått som gäller. Kom ihåg att vi inte pratar om ett vatten som lyder under normala regler för fiskbestånd!

Vi har nu ett vatten utan uppseendeväckande rödingfiske men ett mycket fint öringfiske med väldigt gott om 2kg+ öring, men det är ju kanske inte vad man egentligen väntar sig av just Ransarselen som alltid varit känd för sin grova röding.

Men, men, så är det, och mindre röding och mer öring lär det bli!

Lite allmän info:

Alla arter nyttjar olika energier (mat) vilket dess nisch (specifik matställe, temp. etc) och den som är bäst på att nyttja detta matställe vinner. Då skapas en specifik art efter de andra arterna blivit utkonkurrerade. Tillsammans bildar dessa vinnare av olika nischer ett ekosystem som växer tillsammans till ett system av power (motståndskraft etc). Alla olika arter samarbetar därefter, till nästa förändring av nischer sker. Då startas konkurrensen igen, repetitivt över tid. Alla försök att härma (mimic) detta ska eftersträvas som regel inom bevarande tekniker.

Att rödingen blir utkonkurrerad av öringen är ett exempel på naturens eminenta själv-organisation mot ekosystemets motståndskraft och bärkraft. Att stoppa denna utveckling är att gå emot naturens utveckling, vilket skadar den.

Öringen som konkurrerar ut rödingen är bra över tid pga det effektiviserar rödingen att bli skickligare inom sin nisch, vilket är till rödingens fördel. Man kan se det ett av naturens nödvändiga tryck mot utveckling, som är så viktig nu när temperaturen stiger, förorening i regn etc.

Man kan bara fundera på vad kalkning i sjöar innebär för våra vänner?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Härligt B) då kanske vi träffs:) Vi har inga kort i selet utan ska fiska kring piren men man måste ju upp och kolla läget nån dag :D

vilka dagar har ni bokat ? Man är ju som sugen på att pröva nån dag om det finns ledigt och om ekonomin håller :D

Torsdag- Söndag, prova att få tag på nåt av de 2 extrakorten som säljs på kultsjögården, ring upp och kolla

vilka regler som gäller för dessa kort i år, nån ändring tror jag att de gjort..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bäcksländor i alla dess former och så fjädermygg, pheasant tail, kläckare......har du dem så klara du dig bra. För öringen fungerar de flesta streamers också. :)

Vi är 3 st som ska dit 7-9 maj så vi får se hur det går. Ingen annan här som ska dit den tidpunkten?

ska vara i området 12-18 maj, vore kul att höra hur det gick.

mvh magni

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Johan: vilken vecka ska du dit i augusti? Vi är fyra grabbar från E-tuna som har bokat tredygn ons-fre vecka 32.

Tjena! Vi är också där vecka 32. Mina kompisar börjar fiska den 9:e, jag börjar fiska den 10:e. Vi kör till den 12:e. Väl mött då ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena! Vi är också där vecka 32. Mina kompisar börjar fiska den 9:e, jag börjar fiska den 10:e. Vi kör till den 12:e. Väl mött då ^_^

Detsamma! Kul att ha lite koll på vilka som kommer vara där samtidigt. Vi startar i övre ransarån lör-tis för att förflytta oss ner till den nedre sträckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detsamma! Kul att ha lite koll på vilka som kommer vara där samtidigt. Vi startar i övre ransarån lör-tis för att förflytta oss ner till den nedre sträckan.

Kommer oxå vara uppe i trakterna vecka 32 som det ser ut, men då bara för fiske i övre ransarån, 4 dygn bokat, vi är 5 st som fiskar och det blir mitt 3:e raka år i området!

Vi kör tis-fredag som det ser ut just nu!

Sugen att pröva nedre någon gång, aldrig riktigt gett rödingfisket chansen, kanske nästa år...

Ps. Bilden på öringen i min avatar är från övre ransarån, 1.5 kg, tog på torrt förra året! ds.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer oxå vara uppe i trakterna vecka 32 som det ser ut, men då bara för fiske i övre ransarån, 4 dygn bokat, vi är 5 st som fiskar och det blir mitt 3:e raka år i området!

Vi kör tis-fredag som det ser ut just nu!

Sugen att pröva nedre någon gång, aldrig riktigt gett rödingfisket chansen, kanske nästa år...

Ps. Bilden på öringen i min avatar är från övre ransarån, 1.5 kg, tog på torrt förra året! ds.

Då ser det ut som ni byter av oss i övre då vi åker till nedre på tisdagen. Vi kör ju mycket catch and release så om ni funderar på om det kommer att finnas kvar någon fisk till er så kan ni vara lugna :(

//Henrik

Redigerad med HempaB
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bäcksländor i alla dess former och så fjädermygg, pheasant tail, kläckare......har du dem så klara du dig bra. För öringen fungerar de flesta streamers också. :(

Vi är 3 st som ska dit 7-9 maj så vi får se hur det går. Ingen annan här som ska dit den tidpunkten?

Vore trevligt med en rapport (å kanske lite tips) om hur det gick då vi skall dit nu till Kristi Himmelsfärd

/ Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore trevligt med en rapport (å kanske lite tips) om hur det gick då vi skall dit nu till Kristi Himmelsfärd

/ Magnus

Kan säga att i morse när jag kollade väderprognosen på YR så bestämde jag mig för att ställa in helgens kommande fiske men efter att ha druckit några koppar kaffe

och tänkt efter en gång till så ändrade jag tillbaka mig :(

Om man har sol inne så får man lov i att skita i att det är snöblandat regn ute :P

Jag gissar på nymffiske, Pheasant tail och liknande, en guldskalle och lite bly kan också behövas ifall fisken tjurar vid botten..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore trevligt med en rapport (å kanske lite tips) om hur det gick då vi skall dit nu till Kristi Himmelsfärd

/ Magnus

Det var väldigt segt och kallt. Isen låg längs hela den västra sidan av ön på övre selet ända fram till "lerudden", så att fiska vid pumphuset var omöjligt. Vi fick endast 5 fiskar på tre man....största rödingen vägde 1.45 kg och största öringen 1.75 kg. Öringarna var nästan apatiska...jag sightfiskade på flera st men de stod bara och tryckte längs botten. Vi så öringar på 60-70 cm!! Den största följde efter när min kompis drillade en 1 kilosröding.. :)

Det var 60-80 cm snö. Det gick bra att komma ner till ån på morgonen då det var skare..att ta sig hem var lite jobbigare..jag kan rekommendera att ni går skoterleden om ni ska mellan övre och nedre...

MEN bäcksländorna kläckte för fullt och blir det bara lite värme i luften så kommer ni säkerligen ha ett bättre fiske än vad vi hade. Akte er för att stå på iskanten..jag trillade igenom isen då jag skulle fiska på monsteröringen... <_<

/Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt segt och kallt. Isen låg längs hela den västra sidan av ön på övre selet ända fram till "lerudden", så att fiska vid pumphuset var omöjligt. Vi fick endast 5 fiskar på tre man....största rödingen vägde 1.45 kg och största öringen 1.75 kg. Öringarna var nästan apatiska...jag sightfiskade på flera st men de stod bara och tryckte längs botten. Vi så öringar på 60-70 cm!! Den största följde efter när min kompis drillade en 1 kilosröding.. :)

Det var 60-80 cm snö. Det gick bra att komma ner till ån på morgonen då det var skare..att ta sig hem var lite jobbigare..jag kan rekommendera att ni går skoterleden om ni ska mellan övre och nedre...

MEN bäcksländorna kläckte för fullt och blir det bara lite värme i luften så kommer ni säkerligen ha ett bättre fiske än vad vi hade. Akte er för att stå på iskanten..jag trillade igenom isen då jag skulle fiska på monsteröringen... <_<

/Stefan

Å fyfan! Jag som räknat med barmark :D

De där stora Öringarna ska få sig en match av mig, snö och is, det skiter jag i!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...