Hoppa till innehåll

Fiskebutiker utanför EU


tårta

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 6 months later...
  • 6 months later...

Har aldrig beställt något utanför Eu och undrar hur det funkar med frakt och tull osv? Hur räknar man ut slutsumman? Vad tillkommer? Är det lönsamt eller ska man hålla sig inom EU, för då behöver man väl inte tulla? :wacko:

Det finns många trådar om det. Sök så hittar du ;)

Men kortfattat; ingen tull inom eu. Från USA så räkna summa+frakt x dollarkurs x 1,25% (moms)

Redigerad med sporre
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar krångligt att beställa från utlandet. Men lockande då kronan är stark och dollarn och euron svag, man blir så sugen på att fynda.

Man kan ju få tulla också och då vet man inte hur mycket det blir exakt. Näe, jag får nog fortsätta leta inom EU tillsvidare tror jag.

Om någon springer på ett bra pris på ett par "Patagonia Riverwalker Sticky size 8" så kan ni väl tjoa till. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar krångligt att beställa från utlandet. Men lockande då kronan är stark och dollarn och euron svag, man blir så sugen på att fynda.

Man kan ju få tulla också och då vet man inte hur mycket det blir exakt. Näe, jag får nog fortsätta leta inom EU tillsvidare tror jag.

Om någon springer på ett bra pris på ett par "Patagonia Riverwalker Sticky size 8" så kan ni väl tjoa till. :rolleyes:

Räkna med 30% påslag när du har grejerna hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räkna med 30% påslag när du har grejerna hemma.

Ja precis, 25% lät mer bekant. Tack för att du klargjorde det. Men då har du inte räknat med någon tull? Läste att man kan slippa tull om varans värde understiger 500kr och att det står gift (gåva) på paketet. Men oftast handlar man väl för mer än 500kr... och hur vet tullarna värdet på innehållet i paketet? Jag tror jag väljer att handla av vora trygga svenska återförsäljare. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja precis, 25% lät mer bekant. Tack för att du klargjorde det. Men då har du inte räknat med någon tull? Läste att man kan slippa tull om varans värde understiger 500kr och att det står gift (gåva) på paketet. Men oftast handlar man väl för mer än 500kr... och hur vet tullarna värdet på innehållet i paketet? Jag tror jag väljer att handla av vora trygga svenska återförsäljare. :rolleyes:

Det finns flera trådar om detta, här på Edge.

Men det är olagligt att som säljare ange det som gåva för att bespara köparen en slant.

Dom flesta, seriösa butikerna, vägrar ange annat än det riktiga värdet på varorna (försäkringar).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

aaa, tack mannen.. så det är bara 1,25% i moms?

Ja, det var missvisande, - tyvärr, eftersom vi betalar moms, tull och speditionsavgift. Det är inte tullen som sköter förtullningen, det gör i stället posten eller speditionsfirman; UPS, DHL, Fedex eller för den delen något svenskt företag som distribuerar sista biten.

Speditionsavgiften betalar man som en avgift för själva förtullningen med utskrift av dokument. På småbeställningar kan det bli rätt många procent påslag alltså. Det finns vissa undantag från tullpåslag, vill minnas att vissa böcker är undantagna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det äre i viss mån ett lotteri. Men då jag nyligen beställde åtta st CTS klingor visste jag ungefär vad det skull bli i tillägg och det blev det också. Inga 10 % där inte.

F.ö.

Fishwest USA

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...