Jump to content

Torrfluga med upphängare

Järven

Recommended Posts

Testade en kul teknik i en liten Rödingå i närheten av Norska gränsen

under sommrens fjällfiske.

Torrfluga med upphängare med tafsen fastbunden i krokböjen,

ruskigt effektivt i grunda små åar då det är enkelt att bestämma fiskedjup på nymfen med olika tafslängd.

Torrisen funkar förutom som fluga även som nappindikator.

Lämplig torrfluga kan vara tex Goddards caddis eller liknande med bra flytförmåga.

Try it and have some fun  :)

Vi hade ett kanonfiske på harr i Hårkan i somras med detta fiskesätt. Vi körde med streaking caddies som torrfluga/indikator och nymfer som studsade på botten. Vi fiskade ekipaget uppströms. Vi hade nog missat mängder med fisk om vi inte hade haft torrflugan som indikator. Sedan var det ju ganska trevligt när harren gick och tog torrflugan :D

Bifogar doj@ns 50-centimetare (harr) :D

post-983-1200320691_thumb.jpg

Harr_kopia_liten.jpg_thumb

Vi hade ett kanonfiske på harr i Hårkan i somras med detta fiskesätt. Vi körde med streaking caddies som torrfluga/indikator och nymfer som studsade på botten. Vi fiskade ekipaget uppströms. Vi hade nog missat mängder med fisk om vi inte hade haft torrflugan som indikator. Sedan var det ju ganska trevligt när harren gick och tog torrflugan :D

Bifogar doj@ns 50-centimetare (harr) :D

Har man inte sett den där bilden någon annan stanns ;)

• 3 months later...

Jag testade detta sätt förra året i Lainio, och kom fram till att Goddards caddis INTE var något bra, den jag använde ställde sig upp med röven i vattnet och överkroppen som ovandelen av ett flöte. Är det bara jag som lyckats med det? Hade jag för tung nymf? Tror det var en guldskallad haraöra stl 12.  :-

Haröra strl 12 låter ju ganska stort som upphängare. Jag tror mer på nymf i strl 16-18 som upphängare. Om du vill ha ett haröra i strl 12 på får du nog dra på en ordentligt stor Goddards Caddis... Annars får man nog "flöteseffekten"

Jag testade detta sätt förra året i Lainio, och kom fram till att Goddards caddis INTE var något bra, den jag använde ställde sig upp med röven i vattnet och överkroppen som ovandelen av ett flöte. Är det bara jag som lyckats med det? Hade jag för tung nymf? Tror det var en guldskallad haraöra stl 12.  :-

Goddards caddis har fungerat kalas för mig vi detta fiske,när man har så kort bit mellan flugorna så behöver man ju inte

en snabbsjunkande nymf som tex guldhuvuden.

Givetvis mycket effektivt...

Och samma teknik som man använder vid maskfiske med toppknuten lina och 5 metersspö när man vill maximera fångstchansen... dvs mask under ytan och fluga på upphängare 50cm-1m ovanför masken.

Fungerar även ypperligt vid spinnfiske i strömvatten om man sätter flugan på en upphängare ca metern framför exempelvis en 5cm flytande rapala.

Jag placerar den typen av fiske i samma fack som haspelfiske med torpedflöte och tre flugor på upphängare.

Allt ovan är effektiva och fiskmaximerande tekniker jag växt upp med och behärskar väl men som jag la ner i samband med att flugfiskekarrieären tog fart och medvetandet om vad som bidrar till ett hållbart fiske ökade. En fluga fiskad efter en fisk är mer sport och skonsammare för fisken som jag ser det. Risken för felkrokningar med onödiga skador på fisk vid C&R är ju överhängande och relativt vanligt när man kör med upphängare.

Fiskar man enbart för husbehov så spelar det däremot ingen roll som jag ser det.

/Jonas

• Like 1

Allt jag ville var att ge ytterligare en vinkel på fiske med fler beten på en lina. Självklart är det effektivt med flera beten och det är på inget vis en nyhet att det är det, så fiskade ju de flesta för 15-20 år sedan, i alla fall i malungstrakten.

Fast då var de rena flugfiskarna väldigt duktiga på att påpeka att det var "ofint" med flera beten och det var även i samband med det man började få till rena flugfiskesträckor runt om i sverige. Som läget var då så visade flugfiskarna vägen till hur ett hållbart fiske skulle bedrivas och för mig är ett fiske med två beten på en lina ett steg bakåt då det inte är förenligt med ett maximalt skonsamt fiske för fisken som jag ser det.

Det känns även lite bakvänt om flugfiskarna ska börja annamma just den typen av tekniker som man pikade förr...

Jag ser ingen anledning till att du ska behöva gå i taket för att jag påpekar att det inte är optimalt att nyttja flera flugor sett ur C&R synvinkel? fast du kanske inte delar den åsikten? Ordet är fritt och jag ger bara min syn på den tekniken.

Spontant tycker jag vi ska vi ska vidga diskussionen och ta oss en funderare på om flugfiskesträckor har spelat ut sin roll? De flesta sportfiskare idag är ju mycket duktiga på att behandla fisken och rent C&R-mässigt ser jag inga problem med att nyttja ett lika skonsamt fiske med haspelspö och beten med en krok som med ett flugspö? Ska det vara tillåtet att fiska med två flugor på flugfiskesträckor mm så tycker i alla fall jag att det är väldigt svårt att motivera varför man ska låsa en sträcka för flugfiske?

För 10-20 år sedan var det lätt att motivera specialsträckor, idag känns det allt svårare...

/Jonas

Herren talade och sade......

.........och därmed är vi alla förbannade och dömda till att evigt brinna i skärselden.

Tolerans är till för mesar!

It´s my way or the highway!

Ja jösses!

Ulf

(Som efter detta snedsteg skamset drar sig tillbaka till planket för att icke mer förpesta saktrådarna)

• Like 1

Är det inte risk att fisken "puttar bort" torrflugan när den ska hugga? Alltså får linan till nymfen på nosen?

Visst kan det hända att det blir lite svårare att kroka på torrflugan när det sitter en tafs knuten i krokböjen.

Tekniken kommer bäst till sin rätt när man fiskar i smala grunda små åar och bäckar,pga att nymfen går så pass grunt

att risken för att fasna i sjunkna grenar och annat bråte blir mycket mindre om man anpassar tafslängden mellan flugorna rätt.

Du kommer även att märka att du ser huggen på nymfen på ett helt annat sätt då torrflugan även fungerar som nappindikator.