Hoppa till innehåll

snuset...


black shadow

Recommended Posts

Jaha. Då var det dags att sluta snusa igen. 2 dosor om dagen de senaste fem åren innebär väl att jag överskridit mitt RDI med flera procent. Väcker av artighet denna slumrande tråd istället för att spamma fram en ny. Håller med föregående skribenter om hur tufft det är. "Att sluta är väl inget svårt - det har jag gjort hundratals gånger" är en klockren beskrivning. Visst är det smärtsamt i början och visst blir man deprimerad. Men man fortsätter sörja snuset som man sörjer sin första ungdomskärlek. Det kommer alltid vara något som saknas en. Det svåra är att inte börja igen... :D

Har köpt hem 800 gram m&m och en stor cola för stoppet. Time to be strong - and stay strong!

Funderar på att ge 24:- om dagen till älvräddarna eller annan subversiv verksamhet.

Kommer troligen att gnälla en del i denna tråden i fortsättningen, men jag frånsäger mig allt ansvar för vad som skrivs under den värsta abstinensen. :lol: Eventuellt kommer jag senare be om ursäkt.

Önska mig lycka till! - och ungdomar: Börja aldrig snusa. Det kostar mer än det smakar. Både hälsomässigt, socialt och ekonomiskt,

Ja det här fixar du,lycka till.

Gör som jag köp fiske grejer istället B)

mvh markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 158
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag slutade snusa den 1 maj -08 och har aldrig tagit en snus sedan dess. (vågar inte) Hade då snusat i ca:12 år.

Detta är skrämmade när man börjar räkna!!

1 dosa/dag och 30 dagar/mån pris/dosa ca:22 ca:660 kr/mån alltså ca:8000 kr/år enkelt räknat så är det närmare 100 lakan man tryckt i o truten. :lol:

När jag bestämde mig för att snusa så köpte jag mitt drömspö Loomis Maxline. För att jag inte skulle trilla dit så bestämde jag med min nuvarande fru att om jag började snusa igen så skulle hon sälja det på blocket till en billig peng!! Jag tycker fortfarande att snus luktar underbart men kommer inte att ta någon då jag går och väntar på min försenade 1 år pressent ifrån mig själv, ett till spö :D

Till Er som försöker sluta. Lycka till!

Det är kanske lätt att säga, men det är fan bara att bestämma sig. Jo visst har det varit jobbit men det var faktiskt bara riktigt jobbit ca:2 veckor sedan har det gått jättebra. Jag tror att slutasnusaspöt har hjälp mig jätte mycket, så det kan vara ett tips det funkade ju för mig.

/Ted

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag slutade snusa den 1 maj -08 och har aldrig tagit en snus sedan dess. (vågar inte) Hade då snusat i ca:12 år.

Detta är skrämmade när man börjar räkna!!

1 dosa/dag och 30 dagar/mån pris/dosa ca:22 ca:660 kr/mån alltså ca:8000 kr/år enkelt räknat så är det närmare 100 lakan man tryckt i o truten. :lol:

När jag bestämde mig för att snusa så köpte jag mitt drömspö Loomis Maxline. För att jag inte skulle trilla dit så bestämde jag med min nuvarande fru att om jag började snusa igen så skulle hon sälja det på blocket till en billig peng!! Jag tycker fortfarande att snus luktar underbart men kommer inte att ta någon då jag går och väntar på min försenade 1 år pressent ifrån mig själv, ett till spö B)

Till Er som försöker sluta. Lycka till!

Det är kanske lätt att säga, men det är fan bara att bestämma sig. Jo visst har det varit jobbit men det var faktiskt bara riktigt jobbit ca:2 veckor sedan har det gått jättebra. Jag tror att slutasnusaspöt har hjälp mig jätte mycket, så det kan vara ett tips det funkade ju för mig.

/Ted

Ahhrg... GASP GASP

Räknade lågt fram att jag lagt ned ca 98500:- på snus. Skulle jag lägga snusdosorna i rad skulle dom räcka 197 meter. Eller har jag räknat fel...måste räknat fel. Kanske ska hitta ett snusspö jag också... och en lina... och en resa. Vill bara försvinna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ahhrg... GASP GASP

Räknade lågt fram att jag lagt ned ca 98500:- på snus. Skulle jag lägga snusdosorna i rad skulle dom räcka 197 meter. Eller har jag räknat fel...måste räknat fel. Kanske ska hitta ett snusspö jag också... och en lina... och en resa. Vill bara försvinna :lol:

Slutade april -08 efter en drömkväll med havsöring, 6 kilos på topp, snusfri sen dess. Rökte ca 1 cigarr/vecka den våren och sommaren, ett trevligt sätt att njuta nikotin utan att vara slav...

För mig blev det värre och värre i 4 dagar innan det vände, har knappt något minne av första tiden men har hört det berättas av kollegor och anhöriga. Blev lättretlig och hetsig... lugn i normalt tillstånd, försök att undvika konflikt om du känner så... Tuggummi(ej nikotin) och fysisk aktivitet hjälpte. Efter ett par veckor gick det långa stunder utan att jag tänkte på snus, tänkte ofta på öringen... En åtråväd pryl som man kan ta fram och fingra på funkar säkert bra.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jag slutade snusa den 1 maj -08 och har aldrig tagit en snus sedan dess. (vågar inte) Hade då snusat i ca:12 år.

Detta är skrämmade när man börjar räkna!!

1 dosa/dag och 30 dagar/mån pris/dosa ca:22 ca:660 kr/mån alltså ca:8000 kr/år enkelt räknat så är det närmare 100 lakan man tryckt i o truten. B)

När jag bestämde mig för att snusa så köpte jag mitt drömspö Loomis Maxline. För att jag inte skulle trilla dit så bestämde jag med min nuvarande fru att om jag började snusa igen så skulle hon sälja det på blocket till en billig peng!! Jag tycker fortfarande att snus luktar underbart men kommer inte att ta någon då jag går och väntar på min försenade 1 år pressent ifrån mig själv, ett till spö :D

Till Er som försöker sluta. Lycka till!

Det är kanske lätt att säga, men det är fan bara att bestämma sig. Jo visst har det varit jobbit men det var faktiskt bara riktigt jobbit ca:2 veckor sedan har det gått jättebra. Jag tror att slutasnusaspöt har hjälp mig jätte mycket, så det kan vara ett tips det funkade ju för mig.

/Ted

Oj Oj Oj...!

Blir det verkligen så mycket pengar??!

1,5 år sedan jag slutade (lätt) :( hade då hållt på i 23 år!! :huh:

Omräknat i pengar hade jag kunnat köpa många spön!! B)B)

Pengarna jag "sparat" hitintills??? Inte en aning! B):wub:

Stå på er ni som försöker sluta! :(:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är det nån här som har testat göra sitt eget snus?

Jag tänkte köra efter mottot "if you cant beat them, join them!" -_- Så nu sitter jag här med 1kg tobak i ugnen som väntar. Det ska sen kryddas med bergamotte (ska smaka som general). Blir det bra så har jag snus för 7kr dosan.

Redigerad med Dalmas
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sluta för 7 år sedan. Direkt utan tjafs när det blev julledigt. Ändra alla "gamla" rutiner några veckor o undvek polare som snusa.

Inge plåster eller tuggummi, bara att vara bestämd. Flera år efter fanns ett sug. Har aldrig vågat prova igen.

Alla pengar jag spar går till laxresor, så det är lätt att motivera sig :D

Däremot en fet cigarr vid även me en god singelmalt är en höjdpunkt. Gärna efter att jag landat en nystigen -_-

// Gusten

PS när ja la av snusade jag 24h om dygnet minus de minuter de går åt att käka. Hmm de kändes inte som de var så lysande.... så det va bara att ta tjuren vid hornet o lägga av. Men snus luktar fortfarande otroligt GOTT !!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ahhrg... GASP GASP

Räknade lågt fram att jag lagt ned ca 98500:- på snus. Skulle jag lägga snusdosorna i rad skulle dom räcka 197 meter. Eller har jag räknat fel...måste räknat fel. Kanske ska hitta ett snusspö jag också... och en lina... och en resa. Vill bara försvinna -_-

hur går det ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sluta för 7 år sedan. Direkt utan tjafs när det blev julledigt. Ändra alla "gamla" rutiner några veckor o undvek polare som snusa.

Inge plåster eller tuggummi, bara att vara bestämd. Flera år efter fanns ett sug. Har aldrig vågat prova igen.

Alla pengar jag spar går till laxresor, så det är lätt att motivera sig :D

Däremot en fet cigarr vid även me en god singelmalt är en höjdpunkt. Gärna efter att jag landat en nystigen -_-

// Gusten

PS när ja la av snusade jag 24h om dygnet minus de minuter de går åt att käka. Hmm de kändes inte som de var så lysande.... så det va bara att ta tjuren vid hornet o lägga av. Men snus luktar fortfarande otroligt GOTT !!!!!

När jag jag gått ängskanten från vindskyddet upp till gropen eller forsen.. då är jag helt klart värd en snus innan tilltagande kastning börjar.

Och i stordelen av fallen är jag tydligen värd en smutt från virren med vad jag kunnat märka.

Norge är mitt drömland.. och väl på plats så snusar jag helt efter vad min kropp önskar..

Norway.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån här som har testat göra sitt eget snus?

Jag tänkte köra efter mottot "if you cant beat them, join them!" -_- Så nu sitter jag här med 1kg tobak i ugnen som väntar. Det ska sen kryddas med bergamotte (ska smaka som general). Blir det bra så har jag snus för 7kr dosan.

Testade för ett par år sen innan jag slutade. Från frö till snus :D

http://www.edgeforum.com/index.php?showtop...89&hl=tobak

Om du har torkade blad så tänk på att det bör malas och siktas riktigt fint 1.25 mm gav riktigt grovt snus. Under 1 mm är nog att rekomendera. Roligt va det men mycket pyssel, fick ca en dosa/planta. Har gett bort de dosor jag inte snusade upp och smaken förbättras mycket efter ett tag i frysen...

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån här som har testat göra sitt eget snus?

Jag tänkte köra efter mottot "if you cant beat them, join them!" :wub: Så nu sitter jag här med 1kg tobak i ugnen som väntar. Det ska sen kryddas med bergamotte (ska smaka som general). Blir det bra så har jag snus för 7kr dosan.

Kan meddela att det blev helt suveränt! Och bättre ska det bli efter några veckor i kylen sägs det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

började för 12år sedan till man var uppe i en dosa om dan för en månad sen då tänkte jag nu är de bra jag har snusat tillräckligt i mitt liv

ingen lätt sak att sluta för alla som har provat, vikt uppgång till följd av ständig hunger... raseri utbrott nästan kunnat döda för en snus... :wub:

saken blir ju inte bättre när man sitter hos polarn å ölar suget ökar...!

kan bara tänka mig stunden innan man ska till å vada ut i älven just knytit på flugan man tror som mest på tagit en snus å vadat ut i älven... hur fan ska de gå utan snuset...???

Det är bara så att man får vara man för sitt snus.

Jag har snusat i 21 år nu och jag har väll gjort mina tappra försök att sluta jag med.

Ni som inte provat sluta förstår inte hur djävulen kan slita i ens kropp.

Fy fan, det är hemskt. Jag har vacklat fram och tillbaka om jag ska göra ett nytt försök..........

det blev ett nej på den frågan.

Tandläkarn ser inga skador, konditionsmässigt ingen förändring, mm.

É det så att du njuter av ditt snus och inte mår dåligt av den så snusa det gäller er alla.

Jag tror att om det kommer till den punkten att det är dags att sluta på något vis eller av någon anledning

så tror jag att man slutar utan problem.

Men vem fan har sagt att det ska vara engkelt. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slutade för 9 år sen.

Provade att lägga in en prilla för några månader sen, blev lite yr, det sved som fan och jag mådde efter ett tag lite lagom illa.

Det var ungefär samma känsla som första gången vid 13 års ålder eller nåt!

Fast då spydde jag... :wub:

Saknar det ibland, men inte tillräckligt mycket dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att sluta snusa är ju barnlätt! :wub: (så länge det är stört omöjligt att få tag på gägget...)

-Först panik i några dagar och förstoppning

-Sen tror man att man fått influensa och man darrar och skiter löst i en vecka

-Den andra veckan går man med tungan under läppen och är förvånad över hur lent och fint det börjar bli när alla sårigheter och slitna slemhinnor växer ihop.

Sen ere färdigt...

Synd bara att det är så knepigt att låta bli att börja på nytt!

-Jag har några avslut på kontot :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rökningen gav jag upp 1993 när vi väntade vårt första barn. Det tog bara någon vecka så kände man sig mycket piggare och den konstanta förkylningskänslan var ett minne blott.

Snus skulle nog vara sju resor värre att sluta med, jag älskar verkligen snus.

Det ska verkligen mycket till för mig att hitta den motivationen. Hittils har jag aldrig kännt en tillstymmelse till motivation att sluta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj Oj Oj...!

Blir det verkligen så mycket pengar??!

1,5 år sedan jag slutade (lätt) :D hade då hållt på i 23 år!! :wub:

Omräknat i pengar hade jag kunnat köpa många spön!! :wub::wub:

Pengarna jag "sparat" hitintills??? Inte en aning! :wub:;)

Stå på er ni som försöker sluta! :P:D

Började snusa under semestern igen.

FAN VA DET VA GOTT :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Har en obetydligt använd Danielsson Control 11-infinity med 600m backing och ny skjutlina på om det är intressant. 
    • Tänkte testa lite nytt så om du har klumpar i ovan nämnda vikt så skriv gärna vad du säljer och pris.  
    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...