Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

• Replies 497
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vättern röding är det ju inte . dom har kramat vättern röding på rom och kläckt dom i källefall ! kallar inte jag vättern röding ialla fall

Fast genom att kalla den vätterröding så klargör de ju att det rör sig om salvelinus salvelinus och inte någon av de invasiva arterna kanadaröding eller bäckröding (salvelinus namaycush resp. fontinalis) och då inte heller fjällröding (salvelinus alpinus). :)

Edited by JesperP
jo helt rätt tänk. fast missvisande kan ju alldrig bli vätter röding, samma art men alldrig samma.

en gris som föds i ett stall blir ju alldrig en häst

Precis! En Vätternröding är en Vätternröding oavsett var den föds ;)

En för liten Vätterröding som fångas i nät kan förmodligen bli en "fjällröding" när den säljs. :ph34r:

När jag var i Lunds saluhall sålde de fjällröding från vättern. För dem vättern kanske är norrland? :ph34r:

Precis! En Vätternröding är en Vätternröding oavsett var den föds ;)

Fast om du tar en gris och släpper ut den i skogen. Om den sedan där skulle få kultingar med annan gris så är de ju fortfarande grisar och inte direkt vildsvin. För mig känns det inte så konstigt att avkomman till röding som kommer från vättern kallas för vätterröding Salvinus salvinus. Det är väl inte så att den är endemisk?

Guest Nattsudden

Fast om du tar en gris och släpper ut den i skogen. Om den sedan där skulle få kultingar med annan gris så är de ju fortfarande grisar och inte direkt vildsvin. För mig känns det inte så konstigt att avkomman till röding som kommer från vättern kallas för vätterröding Salvinus salvinus. Det är väl inte så att den är endemisk?

Lite som regnbåge :)Salmo gairdneri (när vi ändå pratar grisar)

Edited by Nattsudden

Vart, hur gick det?!

Bla i Björnsjön, Öjasjön, Stora Grubbsjön, Nordvattnet..inga jätte-öppningar, men det går absolut att fiska.. :)

Och mtb-cyklingen gick bra..brukar ta en tur på Fredagar vid fint väder.. ;)

Vill ogärna "messa" upp tråden, men är det någon vänlig själ som har en bindbeskrivning till säcken? :) (som väl är en hökensåsfluga)

Maila Johan Klingberg via hans blogg , han har den garanterat

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Vi hade ett kanonfiske där i lördags.. Har du varit där tidigare?

Brukar bli några turer varje år till Höken, men det är faktiskt första gången jag fiskar i Kvarkasjön.

Kläckte det något när du var där?

Brukar bli några turer varje år till Höken, men det är faktiskt första gången jag fiskar i Kvarkasjön.

Kläckte det något när du var där?

Nej det var väldigt lite på ytan men jag tog en på torrt, en nattsländeimitation. Vi hade bra fiske på haröra med och utan skalle! När du parkerat bilen så går du rakt ner mot sjön, vi fiskade i viken på vänstersidan av sjön samt på andra sidan mot viken. Dom verkar gå längs kanterna! Till höger bort i sjön var det ingen aktivitet alls och så var det förra året när vi var där också.

Nej det var väldigt lite på ytan men jag tog en på torrt, en nattsländeimitation. Vi hade bra fiske på haröra med och utan skalle! När du parkerat bilen så går du rakt ner mot sjön, vi fiskade i viken på vänstersidan av sjön samt på andra sidan mot viken. Dom verkar gå längs kanterna! Till höger bort i sjön var det ingen aktivitet alls och så var det förra året när vi var där också.

Tack för tipset! :)