Jump to content
Sign in to follow this  
decode

Bilder Gäddor och Gäddflugfiske

Recommended Posts

Grundvattengädda från slutet av november. Har denna i telefonen för jag blir så SJUKT gäddsugen när jag ser bilden. Hoppas på mildväder nu i slutet av dec, för då blir det fiske :wub:

post-1939-0-35096800-1323922068_thumb.jp

Är du hemma i mellandagarna? blir det väder och tid kan jag komma upp och lämna böckerna, så kan vi ta en tur ;)

Fick en gädda för länge sen. Den var liten och fin. Jag skulle gärna fara ut lite oftare.

Tog den på en håltimme från skolan. I vår får jag äntligen två håltimmar på schemat.

Synd att de är på morgonen innan solen hunnit värma vikarna.

post-5728-0-36218200-1325158825_thumb.jp

Edited by Fredrik-flugarn

Schysst film Sasse !

Nu känns bytet av den gamla kanadensaren ännu mer nödvändigt !

Börjat binda några gäddbuskar :huh:

Skvallra inte för någon, att the Catskill dry fly`s glömts för ytterligare 100 år ! :D

Fick en gädda för länge sen. Den var liten och fin. Jag skulle gärna fara ut lite oftare.

Tog den på en håltimme från skolan. I vår får jag äntligen två håltimmar på schemat.

Synd att de är på morgonen innan solen hunnit värma vikarna.

post-5728-0-36218200-1325158825_thumb.jp

Gnäll inte !

På min tid i skolan fanns knappast håltimmar :huh:

Om lärarnas situation i Finland liknar den i Sverige så tror jag nog inte att lärarna har fått det bättre med åren... Fast å andra sidan har aldrig jag fiskat på arbetstid och jag är inte lärare...

Jag unnar dock F.F. (Fredrik Flugarn, inget annat :angry: ) all fisketid oavsett när!

Rickard.

Gnäll inte !

På min tid i skolan fanns knappast håltimmar :huh:

Har förmånen att jobba som lärare vid en skola med en stabil liten gäddvik bakom knuten.

Och på tal om kvarsittning... Det är en disciplinär åtgärd som vi inte längre får betalt för oavsett hur många eftermiddagar vi skulle ägna åt det. Ungarna har det ingen effekt på vilket ni säkert märkt men det kan engagera föräldrarna om man lägger en kvarsittning lite taktiskt när de har bokat in frissa-tid åt ungen, planerat åka in till stan och julhandla eller nåt sånt. Då bryr de sig plötsligt en aning om vad ungarna pysslar med.

En håltimme är alltså inte betald. Det är ledig tid för vilken ingen lön utbetalas. Är det många andra yrkesgrupper som förväntas acceptera sånt? I stället för ett vettigt schema där man får köra på i ett och sluta i vettig tid har man luckor insprängda när man plötsligt inte är på jobb mitt under arbetsdagen. (inte för det... nån gång måste man ju hinna med alla andra arbetsuppgifter förutom undervisningen)

Edited by Fredrik-flugarn

c7201280440PMac74.jpg

6250g Tagen den 6 Mars. Tagen på Svart/Broms/Guldig fluga!

Edited by Jocke Jönsson

själv va man ute på bomtur på gädda idag,, vet inte hur de gick till för kommer fan inte ihåg sist man hade de :(

Var ute en sväng i Mälaren här om dagen, första turen denna hösten. Skumpade ner längs en liten skogsväg ut till några hus och samtalade lite med grannarna om att det var ok att parkera där. Efter det var det bara att fippla i ordning grejorna och pumpa upp flytringen.

Sjösättning och sen ut och paddla, mycket fina vassruggar kring området där jag var samt en liten ö ute i mitten och sten här och var.

k4f7o1.jpg

Drog på en vit flashfluga med hantelögon och började dänga, lite ringrostig var man med att kasta från flytringen men takterna kom snart fram igen. Tar bara 5 minuter så gurglar det till och dagens första gädda satt där.. :)

k48sy.jpg

Fiskade väl i tre timmar och hade 5 påslag och två stycken landade, sen var jag tvungen att åka iväg till jobbet.. <_<

Roligaste var i slutet när jag drog på en popper, skulle bara testa ett par kast för skojs skull. Dängde ut den, fick trassel och den landade med ett plask endast en bit bort. Där låg den och flöt medans jag roddade trassel och plötsligt välvde hela ytan till av vad som såg ut som en bättre bit. Var lite bredvid poppern så det verkade nästan som att gäddan endast var uppe och tittade på den. Fick lite höjd puls där och fortsatte en stund utan resultat.

Blev nytt PB förra helgen, 9 kg :D högg stenhårt i en grund vik och bjöd på överraskande motstånd, stora gäddor på grunt vatten är sann fiskelycka :wub:

post-9907-0-76069900-1352282063_thumb.jp

Edited by herrhellman

Fint! Oväntat motstånd av en 9 kg?;)

Blev nytt PB förra helgen, 9 kg :D högg stenhårt i en grund vik och bjöd på överraskande motstånd, stora gäddor på grunt vatten är sann fiskelycka :wub:

Fint! Oväntat motstånd av en 9 kg? ;)

Tackar! Några långa tunga rusningar och så höll den på att spränga spöt flera gånger i närstrid då den bestämt skulle rusa under flytringen, kaos med hårt ställd broms, hade väl helt enkelt glömt hur starka höstgäddorna är ;)

Vacker gädda, men det där gäddgreppet ger jag inte mycket för.. :blush:

Vacker gädda, men det där gäddgreppet ger jag inte mycket för.. :blush:

Ok, antar att du menar att ett gälgrepp skulle vara mer skonsamt, förtydliga gärna isf så jag mfl kan ta lärdom, tycker själv att det verkar väldigt skonsamt då gäddan kan snurra utan att nästan bryta nacken och att det inte påverkar slemskiktet.

Man lär så länge man lever // Tobbe

Ok, antar att du menar att ett gälgrepp skulle vara mer skonsamt, förtydliga gärna isf så jag mfl kan ta lärdom, tycker själv att det verkar väldigt skonsamt då gäddan kan snurra utan att nästan bryta nacken och att det inte påverkar slemskiktet.

Man lär så länge man lever // Tobbe

Möjligen kan du ha rätt om du sitter i en "tub", men ytan du lyfter i är mindre med ett grip, vilket måste vara sämre. Många grip snurrar inte.

Vid återutsättning så känns det som om man ändå måste hålla i fisken utan grip om man ska få 100 kontroll.

Slem?...det syns ganska tydligt var du kasat upp gäddan på tuben...vilket jag iofs tror kan vara svårt att inte göra när man fiskar från tub. Men gällocks-greppet funkar ju, varför inte använda det?!

Gäddor som snurrar eller lever om har tagits upp för tidigt, några sekunders extra "skakningar" i vattnet löser ofta det.

När man inte längre lär, så lär man vara död.. ^_^

Känns som att det finns plus och minus i båda varianterna <_< ang slem så är det ju långt ifrån alla gäddor som man tar upp i "tuben" och förevigar med ett kort. För återutsättning är det ju lysande då jag kunde paddla med gäddan på släp tills den vaknade till ordentligt... Kan tillägga att jag även använder mig av gälgrepp, tycker dock att det känns fel på stora gäddor, även en uttröttad gädda skakar ju ibland om ordentligt. Brukar ta till det som verkar passa bäst för tillfället, i detta fall grip.