Jump to content

Knott

Hurtig

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Bits forsknotten? Det gjorde de här Jämtländska svidarna, och de var så små att de kröp genom mygghuvan...

Bra fråga....

Från början konstaterade vi glatt att även om de var riktigt irriterande, så bet de i alla fall inte...... sen stack det plötsligt till lik förbannat.... Jag vet ärligt talat inte... antingen så bits bara vissa (honor då antagligen, om inte alla är det.... vilken sopa man är...), eller också var det en blandning av forsknott och andra knott.

Jag hör hört nånstans att forsknott inte bits, men som sagt, jag är osäker...

De där riktigt små gynnarna dock, på Din bild, som även jag haft det tvivelaktiga nöjet att stöta på i miljontal under en mardrömsliknande vandring efter storån i Jämtland, de bits utan tvekan... Polaren sa att det såg ut som jag hade kajal runt gluggarna... som alltså var fulla av de små gynnarna...

Och appråpå fisket, Tony, öringarna var som galna den där storånatten... fast bara de små  :-

Utom en förresten, som nöp min nymf nere i djupet och drog iväg så att jag blev rädd när jag i fortsättningen tittade ner i det kolsvarta vattnet... den kan hålla mig vaken vissa nätter fortfarande.....

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Någon som har prövat en TKK-fluga under en "knottparning"? Har bundit ett par stycken men aldrig testat vad dom går för. Förkortningen står för "två kopulerande knott" och ska som namnet avslöjar imitera två, eller ibland fler, forsknott under parning.

Gillar namnet skarpt på denna fluga  ;D