Jump to content
Sign in to follow this  
double action

tafs till gädda?

Recommended Posts

Det verkar som det är många som kör med grov nylon som tafs vid gäddflugfiske???  ???

Jag kaske har haft otur men mina gädder verkar tugga sänder 0.50 gaska lätt... Nu kör jag med 0.37 whiplash (eller hur f-n det satavas). Den har ingen gädda bitit av än i alla fall!

själj kör jag med fireline eller spiderwire, har aldrig tappat en fluga i käften på en gädda med sådan tafs...

dessutom kan man ta in dem ganska hårt, vilket är en klar fördel vid C&R

det enda vettiga i mina ögon är att änvända wire! det finns dock de som förespråkar tjock nylon.. provade en gång med 0.60 men gör aldrig om det efter att första gäddan som tog på det fick simma runt med en fluga i käften  :- Det har dock hänt mig samma sak med tunnare wire (pro leader 12kg) och min kompis Oskar Hammarstedt köpte Boa:s tafsmeterial för 350kr (heldragen ståltafs eller vad det är) gick också av i gäddmunnen!  :o det märkliga var att ingen av wirnarna gick av i knuten!!  :-X därför använder jag numera ingen wire som är har en bottstyrka under 20 kg, inte för att jag tror att jag kommer få någon så stor men den är tjockare och betydligt mer nörningstålig!  :)

ni som använder flätlina : Blir det inte väldigt svårt att kasta med en sådan tafs? flätlina är väl väldigt mjuk och borde inte föra över energin på samma sätt som nylon?  :-

EDIT: glömde skriva att jag även testat att vika Whiplash dubbel (0.35) då det jag inte hade någon wire hemma för något år sedan, men jag hade ren tur som landade den gädda, tafsen gick av när jag tog den i gälgreppet...

Jo det blir nog lite sämre att kasta med men det går...

Snackar vi om samma whiplash??? Berkleys Big game "superlina"? Den går ju knappt att klippa av med sax!

Kör med Kens Pafex Fortress ståltafs. Den bästa jag har provat... 8)

Har testat tjock nylonlina men blev missnöjd. (0.70)  :(

Kör med Kens Pafex Fortress ståltafs. Den bästa jag har provat... 8)

Har testat tjock nylonlina men blev missnöjd. (0.70)  :(

Vart får man tag på den?

Nä, inga problem. Köp den och fiska avslappnat. :)

(Har inget med flugor.se att göra!) :police:

Nä, inga problem. Köp den och fiska avslappnat. :)

(Har inget med flugor.se att göra!) :police:

Den tafsen funkar bra för mig med. Kan rekommendera den.

Jag köpte wire av en här på edge, men jag tror dom inläggen är borta efter crashen. Jag gav 150kr för 100m! Den är lik proleader fast lite styvare. Jag kör med 0,38 och den har aldrig svikit.

själj kör jag med fireline eller spiderwire, har aldrig tappat en fluga i käften på en gädda med sådan tafs...

Han jag fiskade med på gäddfestivalen 2006 körde med någon typ av flätlina som tafs. Han kommer inte att prova det fler ggr för han tappade mer än en grann gädda när det gick av. Har hört andra som sagt samma sak om flätlina, dvs helt odugligt tafs.

det är skillnad på flätlina och flätlina!!!

en del av superlinorna är ju inte av sådan art att de kan "dela på sig", medan de som gör det hamnar mellan tänderna på gäddorna.

jag kör inte hela tafsen som flätlina, utan brukar skarva in ca 50 cm fireline närmast flugan, resten är nylon 0,45  8)

Jag köpte wire av en här på edge, men jag tror dom inläggen är borta efter crashen. Jag gav 150kr för 100m! Den är lik proleader fast lite styvare. Jag kör med 0,38 och den har aldrig svikit.

Jag har samma men är lite tveksam till den. Har inte tappat fisk men kastat iväg en fluga med en nästan ny tafs???

Jag har samma men är lite tveksam till den. Har inte tappat fisk men kastat iväg en fluga med en nästan ny tafs???

Jag har som sagt inte haft några problem med den, inte direkt sett några märken i den heller efter några gäddor (förutom att nyloncoatingen trillat bort). Men jag har heller inte dragit någon storgädda med den.

0,70 fireline går av med ett snäpp när fel(rätt?) gädda hugger.

Har tappat upp till två fiskar per dag på detta sätt och jag har nu slutat helt med Fireline som gäddtafs.

Det finns många halvbra tafsar på marknaden men ingen som är perfekt, dom kryllar sig, är tunga, är styva etc. 

Knytbar titan ligger just nu närmast.

Det finns många svåra problem här i världen.

Många tänker mycket saker som miljö, klimatförändringar och fred.

Dom verkliga problemen, t ex tanken på den perfekta gäddtafsen upptar allt mer av min tid.   ;)

20lb knytbar wire med en hårdare plastcoating. Ett säkert kort. :)

Har provat de mesta får jag nog lov att säga och ingen tafs är perfekt... :(

En sak som spelar stor roll är faktiskt storleken på gäddorna man normalt tar.

Tar man många mindre så krävs en mer slitstark coating. Så är det bara. :) Och då är de tafsarna man smälter ihop bäst enligt min mening. Hade jag inte tröttnat på eldandet i vinden så hade jag nog fortsatt med de. Men gör det hemma så de är färdiga på flugorna tänker nån då. Har oxå gjort det men de knölar ihop sig och blir börjda då. Även i en ask.

Fortressen har en nackdel t.ex.  :o Det är att ytterhöljer rivs upp lätt. Men det problemet har

jag ytterst sällan då det bara är de små som river sönder den. Har dock inte tappat nån gädda än p.g.a det.

Beror ju då mest att det är smågäddor som orsakar dessa skador på tafsen. (Under 4kg då alltså).

Det viktigaste i min mening är att skaffa egna erfarenheter om vilken tafs man är i behov av.

Jag använder fortfarande smälttafsen till sjunklinefisket. Den håller ner flugan lite bättre tycker jag.  :)

Märk väl, det är mina erfarenheter och ingen lag. Ni får göra hur fan ni själva vill! Har ju bara flugat gädda från och till i nästan 20 år! ;) ;D

Märk väl, det är mina erfarenheter och ingen lag. Ni får göra hur fan ni själva vill! Har ju bara flugat gädda från och till i nästan 20 år! ;) ;D

hehe  ;D

PAFEX på flugor.se har jag kört med. Den har inte gått av men e lite tråkig att knyta.

Tråkig att knyta?!  ??? Det är ju det som är fördelen med den. En uniknut mellan nylontafsen och wiren och en pålstek till flugan bara och allt är perfekt! 8)

Jep, jep!

En ögla i ändan av tafsen storlek "brutal". Bara att trä i flugan. Som finngäddorna beter sig har jag funderat på beteslås rent av. Inte farligt kräsna tandgurkor här inte. Skulle väl bli lite väl "jiggig" gång när inte tafsen hjälper till och styr förstås...

Var i världen finns tafsen som håller en hel säsong men inte krullar ihop sig när den fått tillräkligt med stryk?! ::)

Fredrik-flugarn