Hoppa till innehåll

Hedströmmen-Malingsbo


Flugfiskarn

Recommended Posts

Hej grabbs...!

Eftersom det är många som blöter sina flugor i "Hedströmmen" så är det väl kanske ändå bra å veta var man blöter ner sina flugor...!

Så vi startar en ny tråd här och döper den till "HEDSTRÖMMEN-MALINGSBO" OCH DEN ANDRA TRÅDEN FÖR "HEDSTRÖMMEN BERNSHAMMAR"!

Det är ju lite rörigt, eller vad säger ni...?

Lev väl och skitfiske på er...!

/Flugfiskarn...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen...!

Var förbi Malingsbo idag o såg att det är full vårflod i ån nu. Synd att den är ett par veckor för tidigt! Hoppas att det regnar en hel del nu så det finns vatten kvar i ån till premiären också.

Såg också att de (Sveaskog) håller på o laga spången till vindskyddet i "pool 1-2" så det sker trots allt en "nysatsning" på vissa vatten i Malingsbo.

Det var som sagt en hel del vatten i ån, men trots det så lyckades man lura en stackare på dryga 40 cm som efter drillning återfick friheten igen...!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej igen...!

Vilken vacker vårdag det var igår...!

Dagen började gråmulen men sprack upp senare under dagen... Och självklart var inte "sportfiskarna" sentänkta... så både "pool 3" och "pool 5" besöktes flitigt och visst fick de fisk också, trots det höga vattenståndet...!

Vad gäller sjöfisket så ligger isen kvar ännu i Malingsbo-Kloten området, men det är borde väl gå till helgen... I de strandnära partierna där isen hade släppt ett par meter kunde man skönja man se en å annat vak...!

Bästa hälsningar...!

/Flugfiskarn...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen...!

Yippie...! Det e vår..!

Både strömfisket o tjärnfisket har kommit igång nu...

Hade äran å prova en av tjärnarna idag, (gissa vilken...?) hehehe... Men, vi hade makalöst fiske, (ett tag betedde fisken sig som om det vore "vulkgata kläckning", de var väldigt aktiva...Fiskesäsong har börjat...!

Det rinner mycket vatten i Hedströmmen nu.... Bra tycker många, men åker man upp till Malingsbo o ser hur "tom" Malingsbosjön börjar bli så blir man inte så glad... Det ryktas om nya "dammreparationer" igen...! Så en ny "torr" sommar väntar oss...!

Hur länge skall de få hålla på egentligen...? FY FAN!

Passa på å njut medans ni kan nu...!

/Flugfiskarn..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[move]Nytt strömvatten i "ny regi"! [/move] [move]LUMSÅN-HEDSTRÖMMENS ÖVRE KÄLLFLÖDEN[/move]

Möjlighet att fiska öring i ett litet strömvatten i historisk Bergslagsmiljö. I Hedströmmens övre källflöden. (ån ovanför Malingsbosjön)

Fisket bedrivs som ett beståndsanpassat fiske. Här släpper man tillbaka fisken, och endast flugfiske med hullinglös krok är tillåtet(alt. intryckt hulling).

I Lumsån hyser ett svagt bestånd av naturlig öring. Stödutsättning görs av fiskar i motsvarande storlek.

Är du ute efter matfisk, är Lumsån inte rätta vattnet för dig, men om du uppskattar och värnar om ett avstämt flugfiske på öring i en vacker omgivning, är du välkommen till Lumsån.

Fiskekorts försäljningen begränsas till max 4 kort per dag, varav 2 kort kommer att kunna bokas genom fiskekortet.com och 2 kan köpa på Malingsbo Camping.. Mer om detta inom kort...!

Kortet kommer att kosta 60:-/dag. Ska också tillägga att SVEASKOGS FISKEKORT EJ GÄLLER I DETTA VATTEN.

Fiskesäsongen startar den 1/5 och slutar den 31/8.

Mer finns att läsa på SFM:s hemsida...

www.releasethefish.se

Lycka till...!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[move]Nytt strömvatten i "ny regi"! [/move] [move]LUMSÅN-HEDSTRÖMMENS ÖVRE KÄLLFLÖDEN[/move]

Möjlighet att fiska öring i ett litet strömfiske i historisk Bergslagsmiljö. I Hedströmmens övre källflöden. (ån ovanför Malingsbosjön)

Fisket bedrivs som ett beståndsanpassat fiske. Här släpper man tillbaka fisken, och endast flugfiske med hullinglös krok är tillåtet(alt. intryckt hulling).

Fiskekorts försäljningen begränsas till max 4 kort per dag, varav 2 kort kan bokas genom fiskekortet.com och 2 kan köpas på Malingsbo Camping.

Fiskesäsongen startar den 1/5 och slutar den 31/8.

Mer finns att läsa på SFM:s hemsida...

www.releasethefish.se

Lycka till...!

tjena!

hur mycket kommer korten att kosta??? :)

mvh/pette

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flugis, hur är det uppströms Lumsån, på skräddartoprsån? Var och promenera där dryga tre veckor sen, såg fint fint ut, men har ingen pejl på hur bra fiske det är där, hade för mig att du hade lite bättre info?

/Denis

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Denis...!

Kolla länken...

http://www.releasethefish.se/fiskevatten/b...dartorpsan.html

Men generellt så kan man väl säga att Skräddartorpsån är en helmysig skogså där ån faller närmare 32 m på 2 km, vilket talar också för varför fisken inte är så storvuxen här, men desto mer småöring. Har man riktigt tur kan man stöta på ngn av åns större individer... (kan nämnas också att Skräddartorpsån även fungerar som "barnkammare" åt Lumsån...)

Dessvärre håller vattenståndet på å sjunka nu så det e inte lika rolig syn som då du var där sist...!

/Flugfiskarn

Flugis, hur är det uppströms Lumsån, på skräddartoprsån? Var och promenera där dryga tre veckor sen, såg fint fint ut, men har ingen pejl på hur bra fiske det är där, hade för mig att du hade lite bättre info?

/Denis

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen...!

Var upp en vända igår (torsdag) å nu är det ont om vatten i åarna minsann..., men hade mälarenergi "hushållit" m vatten hade vi nog haft vatten ett par veckor till... Suck...! HELA HEDSTRÖMMENS VATTEN SYSTEM BLIR LIDANDE...! Dessa d..la dammreparationer...! FY...FAN!

Åkte förbi både pool 5 vid nacken och visst var det folk här allt.. 3 st som fiskade och tydligen hade en fisk också åkt upp. Men va varmt det var...! Åkte vidare till Lumsån som såg att även detta vatten som verkligen är en "pärla i bergslagen" är mer en stor bäck när vattnet stryps... men visst finns det chans till en å annan fisk här och framförallt får du vara i fred här...!

Ska också tillägga att du numera kan lösa kort även via nätet på www.fiskekortet.com (2 kort) men också på Malingsbo Camping, även där 2 st kort! OBS! Sveaskogs Kronofiskekort GÄLLER EJ I DETTA VATTEN!

Mer info om Lumsån finner ni här...

http://www.releasethefish.se/fiskevatten/L..._flugfiske.html

Det är väl tur att det inte är så varmt i vattnet ännu, men tyvärr så går det fort nu...!

Lycka till...!

Annars sätts tjärnfisket igång snart... (Sjösandsländekläckningen i Mellantjärn får man bara inte missa...) Oj, oj, oj...! Med lite tur kanske man kan tajma in danica kläckningen i pool 1-2 (Regnbågssträckan) oj, oj, oj...Wow...!

Lycka till..!

/Flugfiskarn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Vad gäller poolindelningarna i Hedströmmen (Baggå) så ligger det kvar sedan gammalt s.a.s! För typ 15-20 år sedan hade man 6 pooler i Baggådalen. Det var lättare å prata om dessa och folk visste vilka sträckor man talade om, å mycket riktigt då var det platsbokning på resp. "Pool". Idag får du FISKA fritt mellan poolerna, dock ej pool 6 som inte existerar längre, (Sveaskog lämnade ifrån sig denna sträcka efter marktvisten ifjol) (Enl. mig den vackraste poolen av alla... (suck) (mer sammanhängande strömsträcka och färre folk som fiskade här, samt vakfiske emellanåt) men, men ett minne blott här...!

Pool 1-2 = Regnbågssträcka, en mer långsamflytande pool, med som är mer lämpad för regnbågsfiske, stundoms (framförallt höstfisket kan ge dig minnesvärda stunder). En pool som legat i "träda" under många års tid, efter många diskussioner m Sveaskog gick tills slut m att "väcka liv" på sträckan igen.

Pool 3 som är aktuell fortfarande är för mig en mysig pool m relativ lite folk här.

pool 4 som numera är avstängd pga en massa nerfallna träd o bråte i vägen vilket gör det nästintill omöjligt för fiske. Svårt å ta sig ner här m maskinhjälp å rensa, s.a.s, men hade kanonfiske här under 90-talet... oj, oj, oj... torrfluga!

Pool 5 m "nacken" där 50 elva personer oftast m armbågslucka slåss om att få kasta på fiskarna här, visst är det gott om fisk här, inte konstigt m tanke på att fiskbilen "fyller på" "portionsstorleka" varannan vecka (ibland varje vecka)

Vad gäller Lumsån så förekommer det naturlig öring här också, men det förekommer en viss "stödisättning"...! Fördelen m Lumsån är att du kan fiska i ostört här och du har ett mer sammanhängande strömsträcka (typ 1.3 km) så visst är det lite å fiska på allt...! Att tillägga är också att den som är ute efter matfisk i detta vatten bör ej göra sig besväret o fiska här, men den som vill uppleva ett stycke avstämt flugfiske bör besöka området!

MEN TYVÄRR SÅ ÄR DET LITE VATTEN I HELA OMRÅDET! ! ! ! ! ! Så, det är inge rolig syn å se åarna nu, när egentligen alla vatten ska spruda av liv så "strilar" nästan... suck..!

Visst förekommer det en naturlig öring i ån, men den e sparsam, tyvärr är det hårt fisketryck i ån vilket det inte skulle vara "lönt för Sveaskogs" sida o låta bara bedriva ett fiske efter den. Sveaskog är ett kommersiellt företag där fisket också måste vara ett "vinstgivande" del.... suck!

Naturligt bestånd av laxartad fisk finns endast i ett fåtal sjöar i området... (öring o röding) (västmanland sidan), här har vi lyckats övertala dem att höja minimimåttet till hela 45 cm, vilket ifs, är lågt fortfarande, men ändock ett stort steg. (det var 30 cm för typ 3 år sedan) Nästa år är det förslag på att införa ENBART FLUGFISKE I ALLA "NAURVATTEN" (ÄDELFISK)

Vi to m gav ett förslag på att införa ett sk "semild fiske" (att man stödisatte 1-2 somriga öringar) i pool 6 för ngra år sedan, men intresset var lågt då det ekonomiska intresset övervägde det hela...!

Men, men...

Sveaskog håller numera på att sälja ut sina "vatten" mer el mindre, men tydligen så överger man inte kronofisket hur som helst...! Pratade m en anställd häromdagen där han sa det ryktas om ny "strukturering" i området inför nästkommande säsong!

mer om fisket i bergslagen finns på denna sida... (eftersom det står väääääääääldigt lite om det på Sveaskogs sida)

Följ länken...!

www.releasethefish.se/

Skit fiske....

Flugfiskarn!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I början av min flugfiskekarriär var det Malingsbo-Klotenområdet som gällde. Framförallt minns jag underbara fiskekvällar vid Laxtjärn, den som ligger längst söderut i området, och Regnbågsfiske i Skräddartorpsån. Sen gjorde man om det mesta däruppe, en del blev bra, annat blev mindre bra i området, och jag hittade andra fiskeområden som fick ersätta det som Kloten var i min barndom.

Men ibland, framförallt när jag kollar gamla diabilder, kommer suget efter Laxtjärn tillbaka. Juninätterna där kunde vara magiska.

Därför frågar jag er som verkar vara experter på området.. Sätter man fortfarande ut någon fisk i Laxtjärn. Och i så fall, är det öring, eller regnbåge, eller blandat?

Tommy S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hur ser det ut med fisket där nu? Finns det nått vatten eller har dom strypt så pass att det inte är fiskbart?

Kanske några sjöar som är bra just nu annars där omkring?

//Mattias

Svarar här. :)

Var uppe idag och igår det är väldigt lite vatten i hedströmmen just nu. Svårt att få dem till att hugga när dom ligger och trycker i "djup" hålorna som är en 30-50 cm djupa.

Var även i gäddtjärn der gick det desto bättre men det var inte direkt livat där heller. Men fisk finns det både i tjärnarna och i strömmen det är det inget snack om. :)

MvH Olle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag är världens sämsta put and take flugfiskare som aldrig får fisk däruppe. Naturligt reproducerande fisk kan jag å andra sidan alltid lura....

Mitt inlägg rör framförallt GÄDDTJÄRN och alla jävla tjuvfiskare som sitter och bottenmetar/spinnfiskar däruppe och tokhåvar massa fisk. Jag har vart upp flera kvällar under vår/sommar och inte en gång har det vart flugfiskare på plats utan mest "powerbait gänget". Man blir bara så jävla less. En del har missat info om att det enbart är flugfiske som gäller men de flesta skiter nog i vilket för ärligt talat, hur ofta har man egentligen behövt visa upp sitt fiskekort?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är världens sämsta put and take flugfiskare som aldrig får fisk däruppe. Naturligt reproducerande fisk kan jag å andra sidan alltid lura....

Mitt inlägg rör framförallt GÄDDTJÄRN och alla jävla tjuvfiskare som sitter och bottenmetar/spinnfiskar däruppe och tokhåvar massa fisk. Jag har vart upp flera kvällar under vår/sommar och inte en gång har det vart flugfiskare på plats utan mest "powerbait gänget". Man blir bara så jävla less. En del har missat info om att det enbart är flugfiske som gäller men de flesta skiter nog i vilket för ärligt talat, hur ofta har man egentligen behövt visa upp sitt fiskekort?

Sa du inte till dom då?? Ring till klotens frtidsby och be dom skicka ut en kontrollant!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst har jag kört iväg flera personer som metat i flugfiskevatten men det är inte alla som "läst fel" och beger sig av frivilligt. En del skiter faktiskt i vilket eftersom det inte verkar finnas några kontrollanter. Jag har ringt både sveaskog och klotens fritidsby men efter kl.19 svarar ingen i telefonen och då är det fritt fram att fiska med dynamit i småtjärnarna..... Inte för att man vill vara gnällig men inte fan är det kul heller!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...