Hoppa till innehåll

Gädd,abborre och gösflugfiske


sasse

Recommended Posts

Nu efter många år har man äntligen fått upp ögonen för gäddfisket med fluga. Jag har tänkt att testa det flera ggr men det har aldrig blivit av. Mestadels för att de flesta ställen jag känner till kräver båt eller flytring för att komma åt. Nu i vintras fick jag ta hand om kanot av mina föräldrar så det passade ju perfekt. Denna helgen var första försöket och det gick toppen. Nu är man fast. Nu börjar jag också att planera gös och abborrfiske. Vad har ni för erfarenhet av detta. Jag har en f/s3 som jag kör på #7:an som funkar toppen. Med lite mindre gula/snorgröna/vita flugor med rasselögon och en dusch med baitfishspray  borde vara grymt på gösen.

Ställerna jag ska fiska på är mellan 1-3m.

Så, hur och vad fiskar ni detta.

Mvh sasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Abborre brukar jag dra upp i början av augusti vid långgrunda sandstränder! Snyggt fiske när abborren kommer in vid sex-sjutiden på kvällen och jagar småfisk i ytan. Vattendjup från 0,5-1m. Emellanåt står stimmet runt bena på en som om man vore osynlig. De biter på vad som helst som är svart silver och orange och sitter fast på 6-10ans krok. Muddler minnow tycker dom också är gott.

Gött att stå barfota utvadad i fisljummet vatten och stripa flugor i ytvattnet. Det är ju inte de stora monsterborrarna jag mött vid detta fiske men nog är det en fröjd när 10 abborrar slåss om vem som ska få fastna i flugan! ;D

mvh. Fredrik-flugarn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Abborre brukar jag dra upp i början av augusti vid långgrunda sandstränder! Snyggt fiske när abborren kommer in vid sex-sjutiden på kvällen och jagar småfisk i ytan. Vattendjup från 0,5-1m. Emellanåt står stimmet runt bena på en som om man vore osynlig. De biter på vad som helst som är svart silver och orange och sitter fast på 6-10ans krok. Muddler minnow tycker dom också är gott.

Gött att stå barfota utvadad i fisljummet vatten och stripa flugor i ytvattnet. Det är ju inte de stora monsterborrarna jag mött vid detta fiske men nog är det en fröjd när 10 abborrar slåss om vem som ska få fastna i flugan! ;D

mvh. Fredrik-flugarn

Låter jäkligt kul. Skulle gärna testa detta. Tyvärr finns nog inte de förutsättningarna här. Här blir det slitfiske med sjunklina på våren.

Jag ska dock testa abborrfisket i västerdalälven med fluga i sommar  :)

Det kan bli fränt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borren är en träningsfisk ju! ;)  Den gör så snygga vakringar och plogar i ytan på hösten så det finns mycket att kasta prick på! Beter sig sötvattensborrarna på samma sätt på hösten? Har faktiskt flugat borre på bara ett ställe. En långgrund vik vid en 5km lång sandstrand med stora havet utanför. Där hade jag mitt livs första riktiga flugfiske med polarn för några år sedan! Det är lätt att bli biten av flugfiske när man drar 40 abborrar på nån timme. Tack och lov så var det inte HÖ-fiske jag inedde karriären med! Det har visat sig gå lite trögare... Ganska mycket trögare till och med...;)

När man fyllt röklådan hinner man ju dricka pilsner också medan den står på brasan, hela 20 minuter...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som jagar gös då? Drar iof inte heller så jättemycket men på fluga borde det vara roligare + att den är otroligt god.

he,he... Jag vann ju en veckans fisk keps på en gös...  :angel:

Gös har jag fångat en hel del av. Mest i en grund sjö så flytlina har varit perfekt för långsamt fiske på runt 1 meters djup. Om dom är helt på hugget då tar dom hårt, men oftast är dom lite svårare. En förtyngd flashfluga med en extra krok i stjärten ger flest fisk, det har att göra med gösens sätt att jaga. Dom nafsar ofta lite i ett byte och följar det över en längre sträcke. Det krävar mycket koncentration och uppmärksamhet att känne ett försiktikt gösnapp. Det känns oftast som et att kroken rör ett löv eller en tångväxt men kann vara ett tecken på att en interesserat gös har nappat lite och nu följer flugan. I stället för att gösan simmer med hela vägen inn är det oftast bättre att dra bort flugan och kasta den på samma ställe igen. Ibland kann mann hetsa upp gösan på det sättet eller man kan plaska med flugan om man snabbt kastar hårt på samma ställe flera gånger i rad. Långsam, djup, koncentrerat indtagning med linen i direkt linje från spöt för att uppfatta minsta nappet är oftast vägen fram. På en riktikt bra dag/kväll tar dom direkt men oftast ska det finliras lite.

En liten gösflugfiske film jag har gjort finns här:

post-2021-1207323295_thumb.jpg

Zander.jpg_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

he,he... Jag vann ju en veckans fisk keps på en gös...  :angel:

Gös har jag fångat en hel del av. Mest i en grund sjö så flytlina har varit perfekt för långsamt fiske på runt 1 meters djup. Om dom är helt på hugget då tar dom hårt, men oftast är dom lite svårare. En förtyngd flashfluga med en extra krok i stjärten ger flest fisk, det har att göra med gösens sätt att jaga. Dom nafsar ofta lite i ett byte och följar det över en längre sträcke. Det krävar mycket koncentration och uppmärksamhet att känne ett försiktikt gösnapp. Det känns oftast som et att kroken rör ett löv eller en tångväxt men kann vara ett tecken på att en interesserat gös har nappat lite och nu följer flugan. I stället för att gösan simmer med hela vägen inn är det oftast bättre att dra bort flugan och kasta den på samma ställe igen. Ibland kann mann hetsa upp gösan på det sättet eller man kan plaska med flugan om man snabbt kastar hårt på samma ställe flera gånger i rad. Långsam, djup, koncentrerat indtagning med linen i direkt linje från spöt för att uppfatta minsta nappet är oftast vägen fram. På en riktikt bra dag/kväll tar dom direkt men oftast ska det finliras lite.

En liten gösflugfiske film jag har gjort finns här:

Tusen tack.

Cool film. Hur stor var gösen som du vann med?

Är sugen på att testa detta. Om ett par veckor så jäklar  ;D

De gösarna vi har fått på jigg drar oftast riktigt bra. Vad kör du med för spö?

Ett #5 9" måste räcka eusa_think.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom flesta gösar är tunga, men fajtar i stort sett inte, den på filmen var lite ovanligt pigg. Men va fan, det är en otroligt vacker och fascinerande fisk tycker jag. Den jag vann med var 68 cm. tror jag...

Spö: gäddspöt 9 fot #8... mest för flugan, förtyngd glimmeråltyp, med tvo krokar och cactuschenille "huvud" för lite mer turbulens. Dom första jag fångade var som bifångst vid gäddfiske, men en del napp blev hugg med den extra kroken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom flesta gösar är tunga, men fajtar i stort sett inte, den på filmen var lite ovanligt pigg. Men va fan, det är en otroligt vacker och fascinerande fisk tycker jag. Den jag vann med var 68 cm. tror jag...

Spö: gäddspöt 9 fot #8... mest för flugan, förtyngd glimmeråltyp, med tvo krokar och cactuschenille "huvud" för lite mer turbulens. Dom första jag fångade var som bifångst vid gäddfiske, men en del napp blev hugg med den extra kroken...

O god. Någon kommer att få följa med hem om jag får någon.

Om man gör skallrande marabou flugor så borde de gå med en 5:a eller 6:a eusa_think.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips, om du känner fisk eller försiktikt napp då ge inte för snabbt mothugg. Det är oftast bättre med en seg långsam uppstramning av linan. Om inte du får fast fisk finns flugan kvar nära fisken och den (eller en annan, dom simmar ofta i stim) hugger oftast igen. Har du kännt nånting då tro på att det var fisk och fiska koncentrerat i samma område flera kast i rad, dom kommar oftast igen vampyrfiskarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips, om du känner fisk eller försiktikt napp då ge inte för snabbt mothugg. Det är oftast bättre med en seg långsam uppstramning av linan. Om inte du får fast fisk finns flugan kvar nära fisken och den (eller en annan, dom simmar ofta i stim) hugger oftast igen. Har du kännt nånting då tro på att det var fisk och fiska koncentrerat i samma område flera kast i rad, dom kommar oftast igen vampyrfiskarna...

Tack. Ska komma ihåg detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

he,he... Jag vann ju en veckans fisk keps på en gös...  :angel:

Gös har jag fångat en hel del av. Mest i en grund sjö så flytlina har varit perfekt för långsamt fiske på runt 1 meters djup. Om dom är helt på hugget då tar dom hårt, men oftast är dom lite svårare. En förtyngd flashfluga med en extra krok i stjärten ger flest fisk, det har att göra med gösens sätt att jaga. Dom nafsar ofta lite i ett byte och följar det över en längre sträcke. Det krävar mycket koncentration och uppmärksamhet att känne ett försiktikt gösnapp. Det känns oftast som et att kroken rör ett löv eller en tångväxt men kann vara ett tecken på att en interesserat gös har nappat lite och nu följer flugan. I stället för att gösan simmer med hela vägen inn är det oftast bättre att dra bort flugan och kasta den på samma ställe igen. Ibland kann mann hetsa upp gösan på det sättet eller man kan plaska med flugan om man snabbt kastar hårt på samma ställe flera gånger i rad. Långsam, djup, koncentrerat indtagning med linen i direkt linje från spöt för att uppfatta minsta nappet är oftast vägen fram. På en riktikt bra dag/kväll tar dom direkt men oftast ska det finliras lite.

En liten gösflugfiske film jag har gjort finns här:

F..n va vackert klockrent mer sådant  ;D ;D ;D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser nice ut. Blir den inte tung när den blir blöt?

Jo, ganska. Jag kör med en sexa, och då kan man kasta den rätt bra ändå. Beror förstås lite på hur stor man gör den och vilka ögon man tar. Jag har några bundna med riktigt tunga ögon, som ger en väldigt jiggig gång, men lite bökigare att kasta. Dock kör jag med de här från båt (och till sommaren flytring), då behöver man ju inte komma så långt. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, ganska. Jag kör med en sexa, och då kan man kasta den rätt bra ändå. Beror förstås lite på hur stor man gör den och vilka ögon man tar. Jag har några bundna med riktigt tunga ögon, som ger en väldigt jiggig gång, men lite bökigare att kasta. Dock kör jag med de här från båt (och till sommaren flytring), då behöver man ju inte komma så långt. :-)

Gjorde en likande och testade med mitt 9" 5-6 igår.

Funkade bra när man körde med en hel tafspets på 0,60mm

post-1939-1207545810_thumb.jpg

gadd_ambulansen.jpg_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...