April 2, 200818 yr comment_791971 Har idag köpt mig en lackerings-motor. :- Jag funderar lite på rpm, alltså varv per minut!!?? På motorn står det 36 rpm. Har vid ett tidigare tillfälle lackerat ett spö på en sk. snäckmotor, köpt på "Clas Ohlson" 1 rpm var det på den, kändes som det var i det "saktaste" laget, var väl på gränsen till att börja "droppa" sig. Jag undrar då om inte 36 rpm är för mycket??? Testar nu på en pinne till att börja med. Någon som vet??? : Vatten är ett fanstyg. Det är till exempel ett fördärv för god whisky. Det enda som vatten kan användas till är fiskuppfödning Report
April 2, 200818 yr comment_791987 Jag skulle säga alldeles för mycket, [glow=red,2,300]Edit:[/glow] efter att faktiskt ha tittat på min motor så visade sig att den ligger på 3rpm :-[ det eller 6rpm brukar det vara..! ....så 36 låter liite i överkant -')<<<-< Report
April 2, 200818 yr comment_792004 Teknikmagasinet har en discobollsmotor som heter: Disco Mirror Ball Motor 230V (sök på det på www.teknikmagasinet.se) den kan du köpa om du är beredd att fixa lite för att optimera den för användning till lacktork! billigt dessutom! -')<<<-< Report
April 3, 200818 yr comment_792055 36 rpm... Det blir nog en centrifug det... ;D Jag har hittat många kul växlar och motorer för struntsummor från butiker som säljer skolmaterial! (i Finland dock...) Fast vi bygger mest pansarvagnar och traktorer av dem! Hittar man en liten likströmsmotor brukar det funka bra med att använda en telefonladdare för att inte behöva byta batterier hela tiden. Mitt lilla bidrag... Edge-presentation http://www.edgeforum...showtopic=91876 Report
April 3, 200818 yr comment_792082 Teknikmagasinet har en discobollsmotor som heter: Disco Mirror Ball Motor 230V (sök på det på www.teknikmagasinet.se) den kan du köpa om du är beredd att fixa lite för att optimera den för användning till lacktork! billigt dessutom! Kan tillägga att deras motor ligger på 3 rpm och kostar 169 kr. Jag håller just på att bygga mig ett kombinerat spölindningsställ och lacktork med den motorn. Edit: Jag bygger förresten två stycken, och kommer nog att försöka sälja ett av dem. Om någon är intresserad, skicka PM. Report
October 1, 200817 yr comment_904927 36 rpm... Det blir nog en centrifug det... ;DJag har hittat många kul växlar och motorer för struntsummor från butiker som säljer skolmaterial! (i Finland dock...) Fast vi bygger mest pansarvagnar och traktorer av dem! Hittar man en liten likströmsmotor brukar det funka bra med att använda en telefonladdare för att inte behöva byta batterier hela tiden. Mitt lilla bidrag... Vilka butiker då? Går det kanske att få adressen el. dyl.dit? Finns det kanske nån butik i sverige? Har byggt med diskokulemotor förut med tanten blev liiiiiiiite smått irreterad på ljudet... Tänkte bygga en "riktig" maskin.... /Jocke Edited October 1, 200817 yr by Järnet Vem e´Järnet? Skoftaflyfishing Report
October 1, 200817 yr comment_904952 Kan tillägga att deras motor ligger på 3 rpm och kostar 169 kr. Jag håller just på att bygga mig ett kombinerat spölindningsställ och lacktork med den motorn.Edit: Jag bygger förresten två stycken, och kommer nog att försöka sälja ett av dem. Om någon är intresserad, skicka PM. När du har sålt det får du gärna lägga in en ritning. Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/ Delta 3 Pro Staff Report
November 8, 200817 yr comment_926686 När du har sålt det får du gärna lägga in en ritning. ja,gärna! annars så får man väll hitta på något själv.... Bonde boende på bebodd bonngård.Granatgevärsskytt på kungliga Skaraborgs regemente. In every catch and realese fishermans past, there´s an old, black fryingpan Report
November 8, 200817 yr comment_926717 Vilka butiker då? Går det kanske att få adressen el. dyl.dit? Finns det kanske nån butik i sverige?Har byggt med diskokulemotor förut med tanten blev liiiiiiiite smått irreterad på ljudet... Tänkte bygga en "riktig" maskin.... /Jocke Min discobollmotor låter ingenting. Köpt i nån musikaffär (via webben) i norrland för en mindre summa. Fastskruvad i ett gammalt hyllplan funkar den alldels utmärkt! http://bigtrout.wordpress.com Report
July 9, 200916 yr comment_1100787 Min discobollmotor låter ingenting. Köpt i nån musikaffär (via webben) i norrland för en mindre summa. Fastskruvad i ett gammalt hyllplan funkar den alldels utmärkt! Så här vart min! Discomotor från Teknikmagasinet 169kr 3 rpm med 2 hockeypuckar som chuck. Inget hitech direkt, men det fyller sin funktion :-) På bilden byte av öglor, annars kan man låsa fast en passande slang i "chucken" om man ska lacka hela klinkan eller nåt! Ska börja bygga mitt första spö snart är det tänkt. Edited July 9, 200916 yr by Pike-Perch Report
April 7, 201115 yr comment_1417700 :DLyfter denna lite. Har plockat ut en motor ifrån en microvågsugn. Den som roterar tallriken. Den är liten, tyst och bara att montera stickpropp på (230v). Dessutom så roterar den med 4varv i minuten! Borde bli perfekt. Skroten lär vara full av gamla trasiga microvågsugnar. Om man vevar in ett kast med flugspö, är det spinnfiske då? Report
June 4, 201115 yr comment_1442417 Så här vart min! Discomotor från Teknikmagasinet 169kr 3 rpm med 2 hockeypuckar som chuck. Inget hitech direkt, men det fyller sin funktion :-) På bilden byte av öglor, annars kan man låsa fast en passande slang i "chucken" om man ska lacka hela klinkan eller nåt! Ska börja bygga mitt första spö snart är det tänkt. Annars funkar lite silikonslang, tops och lite tejp utmärkt för att skapa en koppling mellan motorn och klingan. Silikonslang för att förbinda topsen med motorn och sen tejpar man topsen för att få rätt ytterdiameter. Den här trär man sedan klingan på och så låter man klingan rotera i lindningsstället. Funkar kanon. Då får man inga täckta ytor vilket gör att man kommer åt hela klingan samtidigt. /Sam "Inga andra fiskare i världen kan fara från senegal till spanien i en pirog" Report
June 5, 201115 yr comment_1442627 [http://cgi.ebay.com/5-motors-18-rpm-cwccw-rod-building-dryer-drying-220v-/320704062865?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aab73a591 Bygger mina spö på Cts klingorhttp://customflyrods.blogspot.se/ Report
January 4, 201214 yr comment_1503073 Jag uppar denna tråd lite. Jag håller själv på att montera mitt första spö och har byggt ett spölindningsställ. Nu vill jag veta vilken motor ni anser var mest lämpad att använda som lackeringsmotor. ( http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=220403 eller http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=220407 ) Jag vill helst ha någon form av styrning till motorn också där man steglöst kan ställa varvtalet (t.ex. en pedal eller en dimmer). Jag är inte helt oäven att koppla och löda om det skulle behövas. Report
January 4, 201214 yr comment_1503085 Varför steglös ? Bygger mina spö på Cts klingorhttp://customflyrods.blogspot.se/ Report
January 4, 201214 yr comment_1503093 Ingen aning egentligen Men jag hade tänkt mig att köra en lägre hastighet när jag lägger på lacken och sen lite högre när lacken är pålagd och ska torka. Report
January 4, 201214 yr comment_1503095 Jag har den batteridrivna varianten från Teknikmagasinet. Kör den från en batterieliminator och kan växla mellan 1,5 och 3 V , min tål den högre spänningen och det är ibland bra att kunna ändra hastigheten. Antagligen lättare att styra hastigheten på en DC motor och lågspänning än nätspänning med ev. synkronmotor som låser på nätfrekvensen. Edited January 4, 201214 yr by magnolia Report
January 4, 201214 yr comment_1503099 Hej! Jag har börjat med att ha motorn avstängd när jag lägger på epoxyn vilket har gjort att jag har fått mycket bättre resultat på lackningarna. Man ska inte hålla på och peta för mycket i lacken utan bara lägga på ett lager och låta det rinna ner. Sen när det hänger under så vänder man bara klingan så att det rinner åt andra hållet. Det är också ett bra sätt ett se till att man har lagom mycket epoxy. När det hänger under så är det enkelt att bara ta bort lite med penseln. Jesper Less is more Report
January 4, 201214 yr comment_1503101 Hs-import har lösa motorer att sälja.....tror det var 150:- dom kostade Sent from my Nexus S Bygger mina spö på Cts klingorhttp://customflyrods.blogspot.se/ Report
March 21, 201412 yr comment_1737584 Tänkte damma av tråden, skall laka spö ringarna på ett spö och tror mig bäst göra detta med hjälp av en motor och funderat på den batteridrivna discokulemotorn från Teknigmagasinet men undrar om den orkar dra ett helt spö? och har den rätt varvtal ? Report
March 21, 201412 yr comment_1737616 Den funkar bra. http://finetackle.blogspot.se http://rodsmithsguild.com/The_Rodsmiths_Guild/Rodsmiths_Guild http://www.alternativetackle.com/Fine_Tackle_Fly_Rods/ http://www.troutrods.com/fiberglass.html http://swiftflyfishing.com/pages/epic-rod-builders Report
March 26, 201412 yr comment_1738656 Efter att ha köpt motorn jag konstatera att den funkar bra Skickat från min LT25i via Tapatalk Report
February 3, 201610 yr comment_1841509 Hej. Är det någon som har provat denna motorn? Den batteridrivna är slut i lager tyvärr så. http://www.teknikmagasinet.se/produkter/maskerad-o-party/disco/disco-mirror-ball-motor-230v Den snurrar 5 varv/min. Är det för sakta tror ni? Mvh / Victor Report
February 3, 201610 yr comment_1841518 3varv snurrar den.Står på kartongen.Jag har en men ej provat.Men det blir säkert bra.mvh Magnus Report
February 3, 201610 yr comment_1841520 Okej det står 5 på hemsidan så. Beställde en iaf så får vi se hur det går Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.