Hoppa till innehåll

Trög regnbåge


Nyman

Recommended Posts

jag och en kompis var och fiskade i ett par regnbågsdammar igår, fisken vakade nästan hela tiden men vi (eller kompisen) lyckades ta en fin båge på montana nymfen som brukar va väldigt het där, jag hade enbart ett hugg på en E-12 men lyckades såklart inte kroka fiskhelsiket.

Man märkte ju att fisken var aktiv men högg inte på våra flugor. vi använde väll helt enkelt fel flugor.

Men frågan är, när bågen är trögfångad vad brukar ni ta till för metoder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag och en kompis var och fiskade i ett par regnbågsdammar igår, fisken vakade nästan hela tiden men vi (eller kompisen) lyckades ta en fin båge på montana nymfen som brukar va väldigt het där, jag hade enbart ett hugg på en E-12 men lyckades såklart inte kroka fiskhelsiket.

Man märkte ju att fisken var aktiv men högg inte på våra flugor. vi använde väll helt enkelt fel flugor.

Men frågan är, när bågen är trögfångad vad brukar ni ta till för metoder?

använder nästan bara en fluga vid regnbåge fiske och det är en svart myra med vinge av cdc typ flugmyra. funkar till 99 % :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag och en kompis var och fiskade i ett par regnbågsdammar igår, fisken vakade nästan hela tiden men vi (eller kompisen) lyckades ta en fin båge på montana nymfen som brukar va väldigt het där, jag hade enbart ett hugg på en E-12 men lyckades såklart inte kroka fiskhelsiket.

Man märkte ju att fisken var aktiv men högg inte på våra flugor. vi använde väll helt enkelt fel flugor.

Men frågan är, när bågen är trögfångad vad brukar ni ta till för metoder?

Fjädermyggpuppa i nagon variant hade förmodligen funkat. Pa varen brukar de vara rätt sa stora, sa förmodligen en

svart i stl #10-12. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orange, chatrös eller orange-vit Pfluga dogge eller Sara om du vill taga många vill du ha roligt och ta på torrt så sätt på en balsageting eller muddler de låter som pellets som landar på vattnet. Om du fiskar i dammar där det inte är släppt på minst två månader kan du börja fundera på om du skall köra med imitationer. Regnbågar i dammar är så gott som aldrig selektiva det ser du när du rensar dem dom äter siggaretfimpar, pinnar, löv och sten allt utan insäkter vilket man sällan hittar i magen på en båge. vid denna årstid är det framföralt stora färggranna flugor som lockar till hugg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förra året frossade bågen på dagsländor i "min" p&t sjö och jag som var (och fortfarande är) ny inom flugfisket hade ju självklart inga flugor liknande dessa men jag knöt på en svart hemmagjord fluga och tog hem snabbt snabbt längs ytan och tro fan så fick jag fisk!

Så det absolut motsatta kan alltid kanske funka  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fjädermyggpuppa i nagon variant hade förmodligen funkat. Pa varen brukar de vara rätt sa stora, sa förmodligen en

svart i stl #10-12. 

Ja jag testade en puppa också men det funkade inte heller  :- kanske var för att den var för liten då

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog föreslå en liten fjädermygga, brukar vara riktigt heta så här på vårkanten, sen finns juh förstås superpuppan som brukar funka fint i alla lägen, till och med när fisken inte generellt vakar, o så mitt sista tips får bli en flicksländenymf, fiskad ganska långsamt längs vassruggar...det är iallafall mina tre mest flitigt fiskade flugor för båge på vårkanten...

Mvh Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 2 years later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Du kan ju göra foam getingar som är lätta att binda. Tål stryk bra också.

Krok 12 eller 14.

Svart bind tråd.

Ett stycke gul foam som du klipper i geting form och super limmar på kroken. Och sedan ritar dit de svarta tekningarna på.

Ett blue dun hackle, lindat vertikalt på klassiskt torr fluge maner ett par - 3 varv bara.

En variant är ju att binda in gula hjort hårs ben istället som du ritar litet svart på med vatten fast tusch. Och ett par blue dun, hackle spetsar som ligger som "jet plans vingar" över ryggen.

FoamGeting.jpg

Redigerad med Jock Scott
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...