Hoppa till innehåll

Sämsholm / Annelund


Recommended Posts

Har han släppt i röding i dammarna också, i alla dammar?

Tomas

Jag har fått röding i två dammar i alla fall. Den stora sjön vid parkeringen och den minsta dammen allra längst bort. Det borde även finnas röding i den trdje dammen...

Tror det ska besvara dina fråga .

Jag fick förövrigt min i den första dammen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jo, vist kan man säga att det är havet som gäller, och lägga pengar på fiskvård är jättebra. Men vi är inte alla som bor i närheten av havet, och att åka 15 mil enkel väg för att fiska i havet kontra 2 mil till P&T är en viss skillnad båe i tid och pengar. Ska man sen lägga in om ekvationen om fiskvård så kan man ju kontra med hur mycket skitar 30 mil med bil ner i naturen kontra 2 mil. Både då det gäller miljö och hälsa.

Om jag bodde nära havet så hade jag självklart fiskat där varje dag, nu gör jag inte det så därför fiskar jag i sjöar runt omkring mig efter gädda i huvudsak, men ibland är det jävligt roligt att fiska efter öring och regnbåge med.

 

Annars är jag glad, solen och våren är ju på intågande.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, vist kan man säga att det är havet som gäller, och lägga pengar på fiskvård är jättebra. Men vi är inte alla som bor i närheten av havet, och att åka 15 mil enkel väg för att fiska i havet kontra 2 mil till P&T är en viss skillnad båe i tid och pengar. Ska man sen lägga in om ekvationen om fiskvård så kan man ju kontra med hur mycket skitar 30 mil med bil ner i naturen kontra 2 mil. Både då det gäller miljö och hälsa.

Om jag bodde nära havet så hade jag självklart fiskat där varje dag, nu gör jag inte det så därför fiskar jag i sjöar runt omkring mig efter gädda i huvudsak, men ibland är det jävligt roligt att fiska efter öring och regnbåge med.

Annars är jag glad, solen och våren är ju på intågande.

Jag vet inte riktigt varför jag skrev så,ibland spårar man ur.Det var ju lite offtopic så ber om ursäkt

Fiska på. Jag ser bara världen ifrån väskusten men den är ju större än så. Thigt Lines.

Mvh M :)  :)

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis var uppe och fiskade i sämsholm nu i helgen, han hade sett flertalet döda fiskar som låg längs kanterna och enbart fått en fisk på hela dagen. Så både jag och en annan kompis ställer oss frågan om något olyckligt hänt i stora dammen eller varför detta har hänt.

Någon som kan ge lite info? Har det varit för dåligt med mat för fiskarna under vintern? eller dåligt syresatt vatten? Virus i dammarna (hoppas inte det)

 

All info tas tacksamt emot.

 

Och Meritaimen, du är ursäktad :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis var uppe och fiskade i sämsholm nu i helgen, han hade sett flertalet döda fiskar som låg längs kanterna och enbart fått en fisk på hela dagen. Så både jag och en annan kompis ställer oss frågan om något olyckligt hänt i stora dammen eller varför detta har hänt.

Någon som kan ge lite info? Har det varit för dåligt med mat för fiskarna under vintern? eller dåligt syresatt vatten? Virus i dammarna (hoppas inte det)

 

All info tas tacksamt emot.

 

Och Meritaimen, du är ursäktad :)

 

Det låter otrevligt att se det där.

Tyvärr är det så att fisken dör när isen lägger sig i de små dammarna. Nu var ni där precis när isen släppte och blottade vinterns framfart....

 

Den bittra sanningen när man fiskar på fisk som inte vistas i sin egna miljö. Helst vill man slippa att se eländet och bara låtsas vara lyckligt ovetande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Någon som vet om dammarna är öppna?

 

På deras hemsida står det så här: 

Dammstatus: Samtliga dammar öppna! OBS! Damm 2 & 3 stänger för säsongen från och med fredagen den 18/10 på grund av att de ska renoveras. Damm 1 är öppen tills vidare.

 

Men det känns spontant som att den texten inte är uppdaterad de senaste?

Eller öppnar inte dammarna generellt förrän 1 April?

Har försökt få tag på dem men har inte fått något svar. 

 

Mvh

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag var på Sämsholm igår och hittade till slut dammarna, det är inte gödslat med skyltning direkt.

 

I damm 1 var det sporadiska vak i stort sett hela dagen men i damm 2 och 3 kändes det rätt så dött, jag såg mindre än 10 vak på nästan två timmar där.

 

Jag fick tre regnbågar (på Montana i rött eller gult): 0.5, 1.0 och 2.0 kg i damm 1 i alla fall (alla simmar vidare) och tappade en till och hade en del nafs så nog finns det fisk där allt. Bonden stannade och pratade och han sa själv att det verkade ganska segt på dagarna men i skymningen så brukade det vara full fart. Dock så var jag tvungen att vara hemma vid 17 så jag missade jag det.

 

Ingen större trängsel heller, jag såg en fiskare till på hela dagen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var på Sämsholm igår och hittade till slut dammarna, det är inte gödslat med skyltning direkt.

 

I damm 1 var det sporadiska vak i stort sett hela dagen men i damm 2 och 3 kändes det rätt så dött, jag såg mindre än 10 vak på nästan två timmar där.

 

Jag fick tre regnbågar (på Montana i rött eller gult): 0.5, 1.0 och 2.0 kg i damm 1 i alla fall (alla simmar vidare) och tappade en till och hade en del nafs så nog finns det fisk där allt. Bonden stannade och pratade och han sa själv att det verkade ganska segt på dagarna men i skymningen så brukade det vara full fart. Dock så var jag tvungen att vara hemma vid 17 så jag missade jag det.

 

Ingen större trängsel heller, jag såg en fiskare till på hela dagen.

Det är väl underbart att få vara nästan själv, jag uppskattar faktiskt det ! Och stället är ju fint när man hittar dit, för skyltningen är obefintlig. Tight Lines !  Steen

Redigerad med sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Lite status för nyfikna: Var där och fiskade för cirka en vecka sedan. Pratade lite med Anders (tror jag han heter), han hade inte sett en enda död fisk under vintern då isen knappt legat nått i vinter. Drog 10-12 övervintrad fisk den största på ca 1.5kg fick mestadels i "sjön" men även några i dammarna. Det skulle dröja några veckor innan han skulle sätta i fisk så det inte blir något bakslag med kylan & isen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag var där igår mellan 9 och 15, fick 6 regnbågar och en öring, alla kring kilot. En betydligt större var på men stack iväg i en väldig fart så tafsen gick av.

Jag fick alla fiskar på oliv eller röd Wolly bugger på intermediatelina.

Jag var själv fram till 13 då jag såg två personer till så det var ingen större trängsel.

Redigerad med AndreasPaulsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Mycket trevligt fiske i dessa dammar. Vid tömningen som skedde vintern 2022-2023 i de konstgjorda dammarna var där rikligt med gädda. En storväxt art som vandrar ner i bäckarna. Den största gäddan var på 17,4 kg. Den gammelgäddan hade nog mumsat i sig det mesta.

Just nu finns det enbart gädda, sutare, vitfisk, regnbåge och öring i dammarna. Förutom i en utav dem där Harren håller till på ett svåråtkomligt ställe. Delar gärna med mig om någon är intresserad. Saknar kunskap om Harrfiske i stillaståendevatten, men vet åtminstone vart varenda en utav dem håller till.

Röding släpps förhoppningsvis i framöver. De är på gång i en annan damm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...