Jump to content
Sign in to follow this  
M.Christian

Sharpes Scottie

Recommended Posts

Med tanke på hur mycket kunskap om canespön det finns i denna avdelningen, så tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig.

Jag har ett Scottie 9 fot # 5-6 som jag fått av min farbror. Han köpte det på Strömvalls i Gbg på sextiotalet. Mer minns han inte. Har försökt att söka på Sharpes hemsida men den har varit under konstruktion än längre tid nu. Så därför tänkte jag pröva denna kunskapsbanken nu.

Det står 63  26  stämplat på handtaget. Kan det vara så enkelt som årtal o serienr?

Har inte fiskat så mycket med det. Funderar lite på klassningen, hur avgör man den? På känsla?

Vore kul om någon kan upplysa mig om detta.

Mvh/ Christian

Med tanke på hur mycket kunskap om canespön det finns i denna avdelningen, så tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig.

Jag har ett Scottie 9 fot # 5-6 som jag fått av min farbror. Han köpte det på Strömvalls i Gbg på sextiotalet. Mer minns han inte. Har försökt att söka på Sharpes hemsida men den har varit under konstruktion än längre tid nu. Så därför tänkte jag pröva denna kunskapsbanken nu.

Det står 63  26  stämplat på handtaget. Kan det vara så enkelt som årtal o serienr?

Har inte fiskat så mycket med det. Funderar lite på klassningen, hur avgör man den? På känsla?

Vore kul om någon kan upplysa mig om detta.

Mvh/ Christian

Hej,

har själv ett Sharp Scottie Featherweight 8 fot klass 4-5. Detta spö är också köpt på Strömvalls, tidigt 60-tal kanske till och med 59. Impregnerat så jag använder det även för lättare HÖ fiske i havet. Använder en WF 5 lina till spöt vilket funkar bra.

Enligt vad som sagts mig har de inga serienummer för hjälp med datering.

Lite mer info hittar du här: http://www.sandjtackle.co.uk/sharpes-scottie.html

/Nocke

Tack för svaret. Kollade sidan men jag får nog fortsätta undra hur gammalt spöt är.

Jag skall testa med lite fler linor och se vilken som känns bäst. Jag har börjat förstå varför dom flesta canespö är korta jämförelsevis. Det känns att gå omkring med ett nio fots en hel dag.

Hej Christian, hittade din undran över när ditt spö tillverkades.

Juni 1963, som nr 26!

Hoppas du  har kvar spöt,

hälsar Hans

På 2008-05-07 at 22:54 M.Christian sa:

Det känns att gå omkring med ett nio fots en hel dag.

Ja - det kan kännas lite mesigt. Har dubbla uppsättningar av mitt 10 fots klass 7, vill du känna dig som en hel karl får du låna och pröva :P

På 2008-05-07 at 22:54 M.Christian sa:

Jag skall testa med lite fler linor och se vilken som känns bäst. 

Det krävs att prova lite olika. Jag har haft bäst resultat när jag börjat med den övre designationen, men med linor som ligger inom AFTMA intervallet. Har bara provat ganska långklumpade och DT.