Hoppa till innehåll

Viskan


Sasko1

Recommended Posts

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu görs släntarbete i Viskan uppe vid Kullagärd i Veddige och det beräknas ta 4-5 dagar,så man får beräkna med att det ej går att fiska där på dagarna under större delen av nästa vecka. Fisket i år har varit det sämsta på många år,bara en lax trots skaplig vattenföring. Däremot har förekomsten av utvandrande smolt varit bra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu görs släntarbete i Viskan uppe vid Kullagärd i Veddige och det beräknas ta 4-5 dagar,så man får beräkna med att det ej går att fiska där på dagarna under större delen av nästa vecka. Fisket i år har varit det sämsta på många år,bara en lax trots skaplig vattenföring. Däremot har förekomsten av utvandrande smolt varit bra.

"Däremot har förekomsten av utvandrande smolt varit bra"

Nyfiken fråga, hur vet du det ?

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därför i år har det varit mycket stor smolt synlig uppe i Kullagård,tyvärr har finns det ingen säkert bevis för detta, men vi som fiskat där i många år drar iallafall denna slutsatsen. Vid förra årets elfiske,som gjordes uppe i Lekvad så hade mängden av smolt fyrdubblats sedan föregående elfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därför i år har det varit mycket stor smolt synlig uppe i Kullagård,tyvärr har finns det ingen säkert bevis för detta, men vi som fiskat där i många år drar iallafall denna slutsatsen. Vid förra årets elfiske,som gjordes uppe i Lekvad så hade mängden av smolt fyrdubblats sedan föregående elfiske.

Intressant. Ännu mer intressant vore det att undersöka hur många av smolten som klarar sig förbi kraftverksturbinen vid Kullagård. Trappan är ju nästan aldrig igång.

Detta gäller även utlekt fisk som istället för att föra sina värdefulla gener vidare vid en lek till blir fast i kraftverkskanalen.

När det sedan gäller antalet fångade laxar (alla metoder vid Kullagård), år 2008 48 laxar, år 2007 42 laxar samt 2006 45 laxar (källa Kullagårdsfiskarna), kan man konstatera att det inte kan bli mycket sämre. Inte minst sett till det fisketryck som finns på sträckan.

Hoppas att det kan bli en bättring i år trots att det inte börjat bra hittills.

MVH Brutus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant. Ännu mer intressant vore det att undersöka hur många av smolten som klarar sig förbi kraftverksturbinen vid Kullagård. Trappan är ju nästan aldrig igång.

Detta gäller även utlekt fisk som istället för att föra sina värdefulla gener vidare vid en lek till blir fast i kraftverkskanalen.

När det sedan gäller antalet fångade laxar (alla metoder vid Kullagård), år 2008 48 laxar, år 2007 42 laxar samt 2006 45 laxar (källa Kullagårdsfiskarna), kan man konstatera att det inte kan bli mycket sämre. Inte minst sett till det fisketryck som finns på sträckan.

Hoppas att det kan bli en bättring i år trots att det inte börjat bra hittills.

MVH Brutus

Är det någon av er som vet lite mer om Viskan, t ex hur långt upp laxen går i ån? Av vad jag läst mig till så går det lax i något/några biflöden också. Detta tillsammans med att Viskan är tämligen lång så torde väl ca 50 fiskar på en så kort sträcka som Kullagård va hyfsat? Eller? Har det varit bättre resultat där om man går längre tillbaka och tittar? Från då jag varit där har jag reflekterat över att det är en så kort sträcka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er som vet lite mer om Viskan, t ex hur långt upp laxen går i ån? Av vad jag läst mig till så går det lax i något/några biflöden också. Detta tillsammans med att Viskan är tämligen lång så torde väl ca 50 fiskar på en så kort sträcka som Kullagård va hyfsat? Eller? Har det varit bättre resultat där om man går längre tillbaka och tittar? Från då jag varit där har jag reflekterat över att det är en så kort sträcka.

Den går till kungsforsen eller vadfan den heter i trakten av Skene. ganska nära fiskesträckan i Lekvad. I Biflödet Surtan går den iaf förbi Hyssna om den så önskar. Om det finns nåt mer biflöde den går opp i vettifan. Häggån har den kanske nått historiskt men den ligger ju numera uppströms ett kraftverk så dit går den inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er som vet lite mer om Viskan, t ex hur långt upp laxen går i ån? Av vad jag läst mig till så går det lax i något/några biflöden också. Detta tillsammans med att Viskan är tämligen lång så torde väl ca 50 fiskar på en så kort sträcka som Kullagård va hyfsat? Eller? Har det varit bättre resultat där om man går längre tillbaka och tittar? Från då jag varit där har jag reflekterat över att det är en så kort sträcka.

Jag är inte riktigt säker men har för mig att Kullagårdsfiskarnas statistik även räknar med Höga ström och Åsbro. Klart är i allafall att fisket försämrats de senare åren. 200 laxar och mer har inte varit ovanligt.

Tittar man sedan på antalet fiskare vid Kullagård och jämför med fångade laxar så går det många timmar per lax. Går man sedan vidare och jämför med antalet flugfiskefångade laxar, ja då får vi nog upp i tresiffrigt antal timmar per lax de senare åren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Surtan och Lillån,vet jag att det går upp lax och leker,hur det är i andra små biflöde vet jag inte.De fiskar som det har statistik ifrån de senaste åren,är tagna uppe i Kullagård,nu har det satts upp tavler för tagen fisk även på Högaströms och Åsbro sträckan och det är väl bara att hoppas att fångade fiskar skrivs upp.När det gäller fiske trycket så upplever jag att det minskat de senaste åren,jag fiskar där mellan 40-60 gånger per år där och det är många gånger som jag fiskar ensam där.Natuligtvis så finns det gånger när det är kan upplevas som trångt där,där man kan få vänta på sin tur,men i det stora hela upplever jag det som mindre trängsel.Idag på morgonen har gått helt ensam och fiskat i 4 timmar.

Redigerad med Västvis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack kul att veta hur långt de går. Jag har kikat på lite statistik över total fångst av lax i Hallandsåar sedan 1978-2008 och där ser man ju inte Viskans separata statistik men det man ser är ivf att det idag fångas femdubblet så mycket lax som 1980 i hallandsåarna. Men det vore ju kul att kunna se statistik för Viskan längre tillbaka.

För vad kan det vara som specifikt gjort Viskan sämre? Om det fångas mer lax i hallandsåarna nu än för 20 år sen, men inte i Viskan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack kul att veta hur långt de går. Jag har kikat på lite statistik över total fångst av lax i Hallandsåar sedan 1978-2008 och där ser man ju inte Viskans separata statistik men det man ser är ivf att det idag fångas femdubblet så mycket lax som 1980 i hallandsåarna. Men det vore ju kul att kunna se statistik för Viskan längre tillbaka.

För vad kan det vara som specifikt gjort Viskan sämre? Om det fångas mer lax i hallandsåarna nu än för 20 år sen, men inte i Viskan.

Jämfört med guldåren i mitten/slutet på 1980-talet skulle jag tro att är det en nedgång i fångst för alla Hallandsåarna. I många fall är det gyron som är den stora skillnaden, har för mig att Viskan också är smittad och då är det ingen vild gissning att det kan vara orsaken?

Glöm inte att svajgarnen fanns kvar och ändå togs det över 2000 laxar i Ätran 1987...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Stanley om att fisket var bättre på 80 och 90-talet,och annledningarna stämmer nog med det Stanley skrev om. Därför det varit sämre statestik de senaste två åren,är ju att fångsten av grilse har varit klart försämrad och jag skulle väl tro att det gäller i de mesta av de Halländska åarna,men det är väl bara att hoppas att det vänder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just hemkommen ifrån morgonfiske i Viskan, det första jag fick göra var att taila en lax, den vägde 4,2 kg och den glade fiskaren var Roger Rönnmark,själv hade jag inte fått upp utrustningen. Själv blev jag lottlös, tyvärr håller vattnet fortfarande att sjunka, går idag med 11 kubik, så nu behövs regn. Släntarbetet är nu färdigt och det såg riktigt bra ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var uppe i Viskan ikväll, körde upp lite på vinst och förlust, så jag blev väldigt förvånad, att det gick så mycket vatten. Enligt flödersmätaren skulle det gå 9,5 kubik, men det måste ha gått 15-16 kubik. Kraftverket var avstängt, så allt vatten kom genom den gamla fåran. Efter röjning där går det bra att fiska fluga hela vägen där, när vattenflödet går den vägen, även vid delningen blir det en annan fart på vattnet, så helt plötsligt blev fiskesträckan betydligt längre. Gick där helt ensam i den underbara försommarkvällen, ingen lax behagade att smaka på flugan, men det gjorde inget när man blivit överraskad av flödet. Några laxar visade sig, så laxen finns är. :rolleyes::);)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ifrån att haft en bra vattenföring i måndags 15-16 kubik, alltså fiskbart, så åkte jag upp i går em och vad mötte mig ån gick väldigt lågt,( kollade i efterhand 6 kubik) och till på råga var vattnet väldigt grumligt, spenderad iallafall 4 timmar där i hopp om bättre flöde, men ack nej inget ting hände så det var bara att åka hem. Läste idag i Hallands Nyheter, att man börjat att fördjupa Viskan nedanför Horred och en massa bottenslam skall grävas bort. Detta arbete påbörjades 1/6 och skall hålla på fram till oktober om vattennivån är den rätta dvs under 15 kubik. Nu önskar jag en jävla massa regn så nivån stiger så grävningen får ett uppehåll och det går att fiska igen, annars är det ett förlorat år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ifrån att haft en bra vattenföring i måndags 15-16 kubik, alltså fiskbart, så åkte jag upp i går em och vad mötte mig ån gick väldigt lågt,( kollade i efterhand 6 kubik) och till på råga var vattnet väldigt grumligt, spenderad iallafall 4 timmar där i hopp om bättre flöde, men ack nej inget ting hände så det var bara att åka hem. Läste idag i Hallands Nyheter, att man börjat att fördjupa Viskan nedanför Horred och en massa bottenslam skall grävas bort. Detta arbete påbörjades 1/6 och skall hålla på fram till oktober om vattennivån är den rätta dvs under 15 kubik. Nu önskar jag en jävla massa regn så nivån stiger så grävningen får ett uppehåll och det går att fiska igen, annars är det ett förlorat år.

Det här var riktigt jobbiga nyheter.. Fy för den lede. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Nu går Viskan med 30 kubik,så nu får man göra ett uppehåll i grävandet av botten tills vattnet sjunker. Så det är dags för ett par dagars fiske,så i em bär det upp till Veddige. :);):lol:

Se där, 30 kubik låter fint! Får bli ett par turer nu i veckan, har ju trots allt varit där och röjt sly osv. i våras.

Hur har det gått för dig däruppe i vår?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...