Jump to content
Sign in to follow this  
Sasko1

Viskan

Recommended Posts

Den sista veckans regnande har gjort att ån fortsätter stiga idag 73 kubik och prognosen säger att den skall stiga ytterligare. Det blir ett försök i Kullagård senare i veckan, för snart är det den 15 September och det är sista dagen på årets Lax och HÖ fiske i ån. ;)

Idag är det sista dagen för fiske på Kullagårds och Åsbro sträckan, men med ett flöde på över 100 kubik så får fisket vara för egen del. Det är bara ta ta nyatag och se fram mot 2012 års fiske. :)

Årets fiske har väl inte hört till de bästa 42 Laxar tagna på Kullagårds och Åsbro sträckan. Jag själv blev lottlös i år, men sörjer inte så mycket, det är själva upplevelsen runt fisket som jag sätter främst och en Lax på kroken få ses som ett bonus. Nu väntar en lungnare tid med fisket, så batterierna är laddade till 2012. :)

Då var årets premiärtur i ån gjord,inte en dragning kändes, ca 40 kubik gick ån med idag. Det var gott att komma ut och få andvända tvåhandsspöt igen efter en lång vintervila. Nu lär det bli en hel del fiske de närmaste veckorna, det är en fördel man har sen man slutade jobba. :)

När brukar dom första blanklaxarna fångas?

Det brukar komma upp någon under April månad, men under Maj är det större chans att få en blanklax! :)

Då blir det nog fortsatt silverjakt i havet och ett besök i älven i maj. Klarar man sig fint med ett 11 fots switch i viskan (vid normal vattenföring)?

Då blir det nog fortsatt silverjakt i havet och ett besök i älven i maj. Klarar man sig fint med ett 11 fots switch i viskan (vid normal vattenföring)?

Det är helt ok.

Switch är det jag helst kör på i viskan. Det kommer att funka utmärkt på låg till medel vattenföring.

Switch är det jag helst kör på i viskan. Det kommer att funka utmärkt på låg till medel vattenföring.

Blir ditt gamla zpey som får jobba där isf :) Hör av dig om du ska dit så slår jag gärna följe!

Har faktiskt fångat lax i viskan med det spöt :)

Kommer sannolikt att åka till viskan eller ätran de närmaste veckorna, jag ser till att meddela dig när det är dags.

Blir ditt gamla zpey som får jobba där isf :) Hör av dig om du ska dit så slår jag gärna följe!

Är det någon som vet om första laxen är tagen än ?

Var uppe i måndags och då var ingen Lax rappoterad.

Var uppe en sväng under morronen, väldigt färgat vatten och ån gick med 42 kubik idag. Som grädde på moset så blåste det motvind idag, men det var gött att komma ut ett par timmar. Ingen Lax på land än. ^_^

Var uppe vid Kullagård och fiskade under fm, varken såg eller kände något. 5 st laxar är tagna hitills i år på sträckan Kullagård-Åsbro, men ingen på fluga. :(

Nu har fisket varit igång i ca 2 månader på sträckan Kullagård-Åsbro har det kommit upp ca 25 Laxar och 10 är fångade på fluga. Själv hade ja förmånen att ta årets första fluglax vägandes 3,4 kg i slutet av Maj. En HÖ som var märkt togs på annat fiske vid Åsbro den vägde 4,3 kg och var märkt i Nydala Kvarn i Högvadsån (ett biflöde till Ätran) så Hö smyger upp lite här och där. :)

Då hoppas vi på kortare intervall nästa gång! Kommer gärna ner under säsongen om du har lust att visa vattnet!

Hör bara av dig när det är dags.