Jump to content
Sign in to follow this  
Sasko1

Viskan

Recommended Posts

Var uppe och tittade till ån i veckan, nu är vattenföringen under 5 kubik, så fiske är svårt att bedriva fn. Det blev lite träning på speykast med enhandsspöt från felslängen, som känns så avigt men det är bara att träna på.  :)

Var och fiskade vid Kullagård under gårdagskvällen, fortfarande extremt låg vattenföring ca 5,5 kubik, varken såg Ir kände något, men medhavda macker och kaffe avnjöts mellan kastandet i sällskap med kvigorna på ängen, denna underbara sommarkväll.  :)

Edited by Västvis

Var vid ån på en morrontur och blev glatt överraskad att flödet var så bra ca 14--16 kubik. Frän att vara vid ån några timmar, så blev det 7 timmars fiske och belöningen blev en HÖ på 45 cm som återutsattes. Allt vatten gick i den gamla fåran, tänk om kraftverket kunde avvecklas vilken fin ny flugsträcka som skulle öppna sig!  :)

Var en sväng till ån på morronen, väldigt låg vattennivå 3-4 kubik så om det inte blir mer vatten i ån så får man göra bokslut nu.  :(

Hur många laxar är tagna i år i Viskan?

Skulle tro att det är ca 15 st på Kullagårds -Åsbrosträckan, ett väldigt magert år.  :(

I år har det varit en väldigt dålig säsong, till viss del beroende på liten vattenföring och grävandet i ån uppe vid Horred. Nu avslutas fisket kommande måndag och de få fiskar som tagits under sista månaden har tagits nere vid Åsbro, Kullagårdssträckan har fiskat noll. Efter nägra dagars vattenföring på mellan 10-12 kubik, så är det nu nere i under 6 kubik. En sista tur till ån lär det bli innan fisket stänger.  :(  

Då var årets sista tur till ån avklarad, jättelåg vattenföring ca 4 kubik, gjorde att det mest blev träningskastande med enhandsspöt. De 2 föregående årens extrema höga vattenföring under de sista 2 månaderna, har i år gått över till ett extremt lågt vattenflöde under de 3 sista månaderna, så låg flöde har jag inte sett sen jag började att fiska i ån för ca 20 år sedan under en så lång period. Hoppas nu att vattenflödet stiger nu när leken snart är i antågande. :(

Laxen leker!

Var förbi och titta på Viskan längre upp i systemet och riktigt kul att se att laxen leker. Jag kunde se ca 8-10 laxar som lekte, kul att se att lågt vatten inte har varit ett hinder för att laxen skulle leka. Det var någon riktigt stor som man kunde se. Såg hur honor "grävde" med stjärten och att det var mindre fisker som simma runt. Det var som man ser på filmer från Alaska bara att det är svart botten.

Det var en lekgrop som var stor så det såg ur som man hade grävt med maskin så stor lax finns det.

Man kunde stå bara ca 5 meter från laxen och ändå så ser man dem.

Edited by laxhenke

Ja nu varnar SMHI för högt flöde i ån, 143 kubik idag och prognosen visar forsatt höjning. Det är inte så länge sedan det rann 4-5 kubik i ån. Den 15 April 2014 så är det dags att åter besöka ån.  :)

Fortfarande ett väldigt högt flöde i ån 160 kubik idag, det är tur att det är 3 månader kvar tills premiären!   <_<

Har varit nere och testat en gång. Nyinflyttad till veddige och ny på tvåhand. Träffa en trevlig kille som hade fått ett par besor men vet inte riktigt var! Hade varit kul att kanske kunna få fiska men någon som kan detta med 2 hand så man kan få lite tips etc.

Ser ju bra ut men jag fick ingen i alla fall, får nog ta och kolla igen det här med flugor etc...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Glömde skriva att jag var vid kullagården!

någon som vet var man köper kort till kullagård????????

Kan köpa det med mobilen och sms eller via Ifiske.se (sök på markägarföreningen TVÅ)

Hittade du det..? Annars finns anslagstavlor med telefonnummer för sms betalning vid kullagårdens fiskesträckor

Var nere ett par timmar idag! Bra med vatten men ingen fisk för min del!

Var och fiskade ett par timmar på fm, som Viktor skriver fin vattenföring för flugfiske, ingen känning igår, men årets första HÖ fick jag i fredags på ca 50 cm som återutsattes. har fiskat med S1/2 under passen vid Kullagård.   :)

• Like 1

Var nere en stund idag med! Har en blå Ford, men går oftast ner! Var jag och tre till nere idag. Ingen fisk vad jag vet men rykten om tappade regnbågar fanns!

ahhhh  då är du identifierad som ljusblå ford,   körde förbi o har sett din bil ett par ggr.

Vi ses snart uppenbarligen.  lite mer vatten idag.

/Minken