Hoppa till innehåll

Veckans Fisk v. 25 - bikare_88


HåkanViskafors

Recommended Posts

Just nu pågår tävlingsperioden för v.25 måndag - söndag.

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.

Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast måndag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.

Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.

För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.

Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.

Sista tid för uppladdning är måndag kl 24:00 i nästkommande vecka.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :)

Lycka till!

Håkan Andersson

www.edgeflyfishing.com

-------------------------------------------------------------

Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer.

Efter att omgången är avgjord kommer jag ändå att radera samtliga inlägg utom själva tävlingsbidragen och eventuellt informativa inlägg. Därefter låser jag tråden.... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öring

Fångsdatum: 20080617

Längd: ca 45cm

Tog på en superpuppa strl.12

Spö: Sage z-axis #5

Lina: Cortland 555SL

Fångstplats: Fjällnära jokk :)

Tredje fisken på nästan exakt samma plats. Blev först en på ca 35cm kastet efter en på ca 25. Efter ytterligare några kast small mitt bidrag på, efter ett par snabba foton med mobilen i spöregnet fick den simma tillbaka.

post-5192-1214222572_thumb.jpg

oring.jpg_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den var helt oklippt så jag antar att det då är en Klarälvare.

ok kollade på fångstrapporteringen i forshaga och där står det g-lax 6,9kg den 20e men är det en klarälvslax så är ju bedriften större då normalt sett är mindre i storleken än gullspångaren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok kollade på fångstrapporteringen i forshaga och där står det g-lax 6,9kg den 20e men är det en klarälvslax så är ju bedriften större då normalt sett är mindre i storleken än gullspångaren

Ja jag blev lite förvirrad där, jag fick höra att det var en G-lax så jag skrev det, senare fick jag veta att det troligtvis var en K-lax

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första Forshagalaxen för i år.

Fångsdatum: 20080620

Vikt: 6.9 kg   

Spö: tvåhands klass 8-9 13´

Lina: sinktip

Togs uppe på zon 1 och bjöd på en redig kamp.

Jag ber att få gratulera Bikare_88 till en ny keps att lägga på hatthyllan  :)

En kanonfisk som vi alla vill veta MYCKET mer om!

Skriv lite mer om bataljen, fisket under dagen, flugan du använde med mera.....

Återigen - ett stort grattis  :D

Skicka din adress till mig (jag tror jag tappat bort den sen senast) så kommer kepsen på posten nästa vecka. Jag drar iväg på fjällmörtsfiske denna veckan....

post-1679-1214318765_thumb.jpg

index_fhdr (Medium).jpg_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ber att få gratulera Bikare_88 till en ny keps att lägga på hatthyllan  :)

En kanonfisk som vi alla vill veta MYCKET mer om!

Skriv lite mer om bataljen, fisket under dagen, flugan du använde med mera.....

Återigen - ett stort grattis  :D

Skicka din adress till mig (jag tror jag tappat bort den sen senast) så kommer kepsen på posten nästa vecka. Jag drar iväg på fjällmörtsfiske denna veckan....

Oj, jag får börja med att tacka juryn och för alla gratulationer. Det är förövrigt min första keps;)

Midsommar är enligt mig en grymt överskattad helg, i år ville jag göra annat än att hoppa små grodor, drick för mycket bira och däcka i en minipool. Laxen steg i forshaga så jag och två kompanjorner styrde kosan de 20:o milen till Forshaga. Åker Ner till forsen och ser då Karin med fast fisk, drillen slutar som ni alla vet lyckligt. Fiskesuget är på topp då detta var våran premiär för året.

    2:an var fullbokad hela helgen så vi skulle under midsommarafton fiska uppe på 1:an. Kl 05.00 var vi på plats och fisket i gropen kunde börja. det dröjer inte länge förrän jag känner laxsuget i magen och nitar fisken som sticker nerför strömmen, fighten går bra ända till landning då den på kort lina lyckas slita sig lös, fin fisk var det, men man ska inte deppa en förlorad fisk tänker jag och fortsätter mitt fiske. Ett par timmar senare är det dax igen, fisken nitas och rusar iväg, den känns tung i strömmen, måtte jag få upp denna!! 20 sekunder senare står jag med öppen mun och tom blick, även denna firre blåste mig. Jag svär för mig själv och säger till de andra att jag har nästan ALDRIG tappat en fisk i forshaga. Nästa fisk ska fasiken upp! Men jäklar vad jag misstog mig, fiskarna grinade mig i ansiktet den dagen, och efter ytterligare 2 tappade fiskar så var jag nära ett nervöst sammanbrott, allt känns uppgivet, jag som ALDRIG tappar fisk i Forshaga. Efter diverse amatörmäsiga analyser om varför fisken inte kommer upp så bestämmer jag mig för att prova en helt nykomponerad fluga, Farsan min var nyss uppe på nordpolen och kom då hem med vitt isbjörnshår till mig som jag så snällt band en fluga på. Med den vita undervingen, grön och grå övervinge tar jag första kastet och då smäller det till igen, jag tänker för mig själv, ta det lugnt Oskar, denna kommer ändå släppa. Fisken gör tre långa rusningar med 50 meter backing och ett antal riktigt fina hopp innan den glider in på sida och kan tailas. ÄNTLIGEN fisk på land. Jag myser mest hela kvällen och laxwhiskeyn smakar mumma även denna gång ;)

En rolig notis är att jag dagen efter fiskade på som vanligt med olika flugor utan resultat, bytte sedan till isbjörnsflugan och även denna gång hugger det på första kastet, även den fisken kom upp, k-lax på 5,1. Den flugan är numera ett Helgon i asken.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Har en obetydligt använd Danielsson Control 11-infinity med 600m backing och ny skjutlina på om det är intressant. 
    • Tänkte testa lite nytt så om du har klumpar i ovan nämnda vikt så skriv gärna vad du säljer och pris.  
    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...