Hoppa till innehåll

15 åring tar storlax i Alta


sasse

Recommended Posts

En felkrokad Lax är INGEN Lax någonsin. Speciellt inte som den kom på land pga att den drunknade eftersom den var krokad i stjärtspolen.

Usch!

Håller med, trodde dock det var att den var krokad i gälen och därför skulle drunkna/dö.

Sitter kroken kring huvudet/undersidan och man kör med flyt/fs1/intermed mm så kan man diskutera om det har huggit mm men sitter den i stjärten så är styggelse att ta upp den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart hon ska får vara nöjd över fångsten. Att den var krokad i spolen var ju lite trist, men ärligt talat skulle man ju vara grymt besviken om man fick en lax på 24 kg och så står det nån bredvid och gnäller över att den är felkrokad.  :police: Det skulle ju bara vara att strö salt i såret. Det är ju knappast så att hon har ägnat sig åt ryckfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gnäll, hade du varit 15 hade du säkert varit stolt och jag hade varit glad för din skull.
Jag skulle ärligt vilja se vilka av er som inte tagit upp laxen om ni var 15 år?

Bra inlägg, Lillefar... Såg en gång två avundsjuka surgubbar vid mitt hemmavatten få en kille i tolvårsåldern att sätta tillbaka en felkrokad fisk, grabben började nästan lipa. Själva hade de gladeligen räkmetat upp ett tjugotal laxar vid det laget, visserligen rätt lagligt och rätt krokade men från en bro 100 m nedströms ett kraftverk. En lite anekdot till: Vid ett annat tillfälle lyckades en snubbe snara en lax med ett halvslag runt stjärtspolen, den skulle såklart tillbaka enligt alla andra! Regler är regler. Den som medvetet snarar fisken på det viset förtjänar en lax till grytan, precis som femtonåringar med felkrokade drömlaxar gott kan få lite uppmärksamhet för sin fångst. I min värld i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med, trodde dock det var att den var krokad i gälen och därför skulle drunkna/dö.

Sitter kroken kring huvudet/undersidan och man kör med flyt/fs1/intermed mm så kan man diskutera om det har huggit mm men sitter den i stjärten så är styggelse att ta upp den.

Få se nu...krokad i stjärten...drunknad...??simma själv??...tror inte det. Känns som det var riktigt att ta upp den. Eller???

Stor var den så visst f-n blir folk imponerade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om den var felkrokad i stjärtspolen ska tjejen verkligen ha en eloge för att ha landat den...har själv varit ögonvittne till en ca 18 kilos från land krokad på samma ställe av en kille krallig som en bodybuilder med 0,70 lina, största Calcuttan och 13 fots spinnspö. Den fighten slutade en kilometer nedströms (återutsatt).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att en fisk krokad i stjärten gör många ggr mer motstånd......fan de är därför surgubbarna gnäller de skulle inte klarat av att landa den ha ha  :D

Håller med dig :) :) :) :)

Om dem inte har haft uppsåt så tycker jag att man ska se mellan fingrarna när undomar gör fel i enstaka fall det är ju en fiske historia som dom aldrig glömmer

och inte dem här killarna heller som jag berättade liknande debatt i tidigare tråd http://www.edgeforum.com/index.php?topic=7...844#msg840844,i många fiske vatten får ungdomar fiska gratis för att uppmuntra till friluftsliv och fiske.

Om vi ska ta upplevelsen från dem när dem känner inte till alla regler ,för vissa enstaka händelses skull skulle jag tycka att det vore tråkigt, det är ju inte medvetet jämför för vissa vuxna som fiskar lekmogen torsk på väg till östersjön och jag tror att det är inget fel på undommars moral och etik

dem kommer nog att lära sig när det gäller felkrokning och när den sitter som den ska.

Gött Fiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...