Jump to content

Recommended Posts

Guest uffepuffe
Posted

Idag har jag bundit:

Kläckande Danica (Modifierad Steve Thornton fluga)

sh_dscn4671.jpg

Kläckande Forsslända (Klinkhammer variant)

sd_dscn4639.jpg

"levande" nattsländelarv

s_dscn4137.jpg

Gul forsslända (med ett sjärtspröt för mycket  :))

s_dscn4633.jpg

Sötvattensräka

s_dscn4630.jpg

Guest copyright
Posted

Jodu Uffe är en ruggig flugbindare säger jag bara en vacker dag kanske man lyckas binda något sådant som han. Dagens skörd blev endast en dagsslände imitation. 1150824106.jpg

Guest uffepuffe
Posted

Idag har jag bundit några varianter på Streaking caddies.

s_dscn4763.jpg

Inte för att den egentligen behövs ändras men jag tänkte att om jag förser den med en foam kropp a'la Oliver Edwards att jag kan få den att flyta bra även i riktigt hård ström, får se när jag testar den uppe i Finnmarksvidda om tre veckor.

/Uffe

Guest uffepuffe
Posted

Idag har jag bundit några bamse-streamers för bamse-öringar  ;D

finish.jpg

Och några enkla foam-björkmaskar:

s_dscn4780.jpg

• 5 months later...
Posted

Tja!

Ja nu börjar det bli lite svårare =) Denna fluga presenterades för mig i Lungsjöån, då inget verkade hugga drog Jonas som har ån fram en Royal Cochman och dom sjukt vackra öringarna visade sig till sist ^^

Sedan dess har jag varit sugen på att prova fiska med flugan.. och nu kan jag ju binda dom  ;D

Hade inget gethår för vingarna så det blev polygarn istället.

Dålig bild.. sowwy  ;)

royalcoch.jpg

• 1 month later...
Posted

Fur Collar

furcollar_6096web.jpg

Krok: Gamakatsu F314 Stinger stl 1

Tag: HT Braid, gold

Ribbing: Rund guldtinsel

Kropp: Dazel Hare's Ear Dark Dun

Vinge: Kaninstrimla 3 mm, färg Natural chinchilla, Flydressing

Hackel: Kaninstrimla 1 mm, färg Natural chinchilla, Bonehead

Huvud: Dazel Hare's Ear Dark Dun

• Like 1
Posted
Idag gjorde jag äntligen lite ändringar på min Vulgata nymf. Nu är jag ganska nöjd med den så går det iväg några exemplar av denna till "testgruppen". Själv lär jag ju inte testa den förens i maj.

Uffe

Uffe har ju bundit flugor åt mig på sista tiden och hans Danica verkar utvecklas hela tiden, här kommer ett par bilder på alla hans olika versioner av just danica nymfen

första flugan jag fick av han såg ut så här:

s_danicanymf.jpg

andra flugan han visa för mig:

Danicanymf_liten.jpg

tredje flugan

hatching_mayfly_nymf.jpg

den va min favvis tills han nu har ännu en gång tagit steget längre och bundit den

absolut finaste Danica nymfen jag sett hitills!

s_Danica_nymf_top.jpg

s_Danica_nymf_side.jpg

Uffe du är en mästare!

• Like 2
Posted
Tack skall ni ha Lucas och P-A, men något mindervärderskomplex behöver du inte ha P-A. Jag gör lite annorlunda flugor bara, är mer dum i huvudet som lägger alldeles för mycket tid på varje fluga helt enkelt :)

Igår gjorde jag en liten "batch" med Danica nymfer, sorry för dåligt foto

Uffe

WOW är det där kanske mina flugor uffe?

FAN JAG VILL FISKA NU!!!!!!!

igår fixa jag till en Cicada, blev helt ok fast jag har ingen bild på min fluga men jag har en bild på en annans kille fluga och den ser exakt likadan ut.

20060724_224253_IMG_9901.jpg

• Like 1
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest uffepuffe
Posted

Hehe, inget att rodna över Högås! De var riktigt fina!

Igår satt jag och band för första gången på flera veckor, kändes riktigt skönt! Då blev det några sånna här halv-realistiska nattsländor med "krossat" Elk hair som ben.

elk_leg_caddis_small.jpg

Sen så gjorde jag några sånna här "fladdrande" Flicksländenymfer. Den förlängda bakkroppen är av foam medans thorax är riktigt nedtyngd, det tillsammans med gummibenen ger en fluga som fladdrar riktigt mycket när man fiskar hem den!

wiggling_damsel_nymf_liten_top.jpg

wiggling_damsel_nymf_liten_side.jpg

Tyvärr ger inte min kamera riktigt rättvis bild av färgerna, nattsländan är mycket mörkare bakkropp än vad som syns här samt flicksländanymferna som inte alls är så där gröna utan mycket mer olivfärgade.

/Uffe

• 4 weeks later...
Posted

Härliga guldhuvuden Anders =)

Själv håller jag på och försöker komma på en massa skoj som grönlandsrödingen kan tänkas vilja ta på ytan

mouse.jpg

//Bazz

Posted

Jo tänkte så.. om öringar mumsar möss så borde havsröding göra det samma =)

Idag har jag bundit lite tyngre och större grejjer.. i värsta fall går det inte att lura dom på torrt och då får jag väl slänga fram dessa tunga zonkers då.

Ca 10cm långa och relativt mycket förtyngda

zonker1.jpg

zonker2.jpg

zonker3.jpg

zonker4.jpg

mvh Bazz

• 1 month later...
Posted
Dags att väcka liv i den här tråden, nu när det är höst...  : :)  :-

Min första "äkta" Bitch Creek. Måste säga att den har mitt fulla förtroende...

Här är en slimmad och mer "reflekterande" variant på denna grymming...

/Niclas

bitch_creek_slim_sparkly.jpg
  • Like 1
Posted
Den var inte dum!
Tyckte jag kände igen den, och googlade lite. Hittade din presentation på Danica. Många fina flugor hittade jag där!

Du verkar använda en annan virkmetod än jag. Hur gör du, finns tekniken presentaerad på nätet? Jag kör med den här: http://www.kopings-sportfiske.se/virka.htm

Tackar,
Det är en annan metod, alldeles riktigt. Men denna teknik är oftare satt i kategorin 'väva' än att 'virka'. Här gör man inga enskilda knutar och kan ta en kopp kaffe efter halva kroppen... utan när man har tagit tag i ändarna och börjat, kan man inte släppa förrän man är färdig. Eftersom det handlar om att "haka i" mer än att "fästa och dra åt", måste man också vara noga med att hålla exakt samma press på båda garnändarna hela tiden.

En instruktion kan du hitta på http://www.flyanglersonline.com/flytying/advanced/part1.html... som faktiskt är en ÄKTA Bitch Creek.  ;)

/Niclas

(Samma teknik användes till denna...)
swimming_damsel_nymph.jpg
  • Like 1
Posted
Instämmer helt, det kanske var en sådan som storöringarna mumsade på nacken??

Mvh P-A ;D ;D

Tackar! Det enda den här ger i nacken är en brännande smärta och med den vanliga turen, säkert även en infektion.  ;D ;D

Här kommer iallafall #32'an. Inte många antronfibrer i varje längd där, det kan jag säga.

/Niclas

post-4585-1187037556_thumb.jpg

creative_32.jpg_thumb

• Like 1
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...