Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens flugbindning

Featured Replies

En våttfluga som har intressant mönster.

• Replies 5k
  • Views 1m
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Drar ut en drös med flugor här. Dålig på posta kontinuerligt. 🙈

• Hängrövsmyran.   jobbat med det är mönstret ett par säsonger. Känner mig trygg i den här flugan nu. Landinsekter kan leverera när man minst anar det. Ibland svärmar det och då kan det förstå

• Bobbilon
    Bobbilon

Fyller på med stora vassländor efter förra trippen. Vit vinge är praktiskt, syns bra.

En goddards caddis, dock utan antenner eftersom att dem enligt mig bara är i vägen.

Bilden är inte så bra men sak samma.

post-5960-1217413029_thumb.jpg

6605_goddard_1.jpg_thumb

Thankfully, there is no cure

Började planera redan igår kväll och har hållt på med den större delen av dagen... målat, bränt, klippt, limmat. Vilket förarbete... det tog ett bra tag innan man ens lade första trådvarvet på kroken. Sen blev det ju det vanliga: "Nähäpp, då får vi göra om.", "Happ, då får vi testa med nå't annat." etc... och vid 19-tiden var jag färdig. Vad händer? <PLOPP>... och en bit av ena benets led åker in i knuten och riktar underbenet snett inåt istället för snett neråt.

>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Man är lite nervös för att riva upp och göra om. Sista biten var ganska dryg... och kan jag inte använda samma bitar igen (som redan är förberedda och som jag vet passar), ja då skiter jag i den. Så jag knäppte kort ändå, fast den är lite halt på bortre benet.

En foam hopper för Bullets hemmavatten... passande, så här i juli. ;D

SANTA HOPPER

Edit: Efter lite funderande och en 'Gud som haver' lyckades jag med en sylvass pincett, en purfärsk skalpell, förstoringsglas och med koncentrationen på #32-nivå... ersätta benet med bara tomteluvan borttagen. Men det blev få, hårda och superlimförstärkta trådvarv... så går något sönder NU, då är det kört. (Fast det kommer iallafall inte att vara benens leder. Dom zappades direkt. ;))

post-4585-1218285912_thumb.jpg

post-4585-1218285923_thumb.jpg

Sen snackas det ju om nymfer med grön bakkropp, kanske dessa kan smaka ?

post-4456-1217711618_thumb.jpg

rya.jpg_thumb

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Ja, "swimming nymph"  ;) Tror det är Daichi krok om jag kommer ihåg rätt.

Ser ut som Daiichi 1770...

swimmingdamsel.jpg

Ganska försiktig böj före framkroppen och förhållandevis litet krokgap.

Tony: Välkommen att IM-a mig och avslöja var du får dom ifrån. Mina börjar ta slut och det enda jag hittar är tvära kurvor eller stora krokgap.

/Niclas

kreativiteten flödade... men om bågen/öringen gillar dem det vetefaan... :rolleyes:

post-2932-1218045724_thumb.jpg

Bonde boende på bebodd bonngård.

Granatgevärsskytt på kungliga Skaraborgs regemente. 

In every catch and realese fishermans past, there´s an old, black fryingpan

:rolleyes:

post-2932-1218045789_thumb.jpg

Bonde boende på bebodd bonngård.

Granatgevärsskytt på kungliga Skaraborgs regemente. 

In every catch and realese fishermans past, there´s an old, black fryingpan

Tja

Har suttit med siten hela dagen och till slut kunde man inte hålla sig och fick ta och knåpa ihop en liten fluga.

Det vart en tjecknymf.... ;)

Mvh Emin

post-773-1218143741_thumb.jpg

Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!

www.h2o-flugfiske.se

Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

snyggt!

jag bidrar med en nybunden tungviktare.

post-5960-1218399428_thumb.jpg

Här kommer lite monster till gäddorna i höst. Ev. får någon av dessa följa med till Mauritius för att bli uppäten :rolleyes:.

Flugan i mitten den med epoxykropp är bunden på en 5/0 (stor)

post-6602-1218569285_thumb.jpg

post-6602-1218569301_thumb.jpg

post-6602-1218569319_thumb.jpg

Edited by TedU

Blev ett gäng med myror i foam :wub:

post-5361-1218619194_thumb.jpg

Min egna våtfluga, green parrot

post-5960-1218735834_thumb.jpg

post-5960-1218735849_thumb.jpg

En enkel beskrivning:

Skär till foam i lämplig storlek och form. (Utgå från bilderna och fixa på ett ungefär, så blir det nog bra.)

Bind en stor woolly bugger. Undvik krokar med nedåtböjt öga. Rakt eller uppåt är bra.

Bind den med lång stjärt av marabou, och se till så att du får lite extra utrymme både fram och bak på kroken. Avsluta med whip finish som vanligt, och kapa tråden.

Bind in tråden på nytt längst bak på kroken. (Nu märker du varför du vill ha extra utrymme i bakre änden. Du vill kunna binda längst bak utan att binda fast en massa hackel.)

Gör hål i foamen, och trä den över krokögat. Det kan vara bra att säkra den främre knuten på din woolly bugger med superlim innan du trär på foamen, så att du limmar fast foamen när du monterar den. Fäst bakre delen av foamen i bakre delen av flugan med många varv, och gör whip finish. Säkra kuten med Fly-Tite eller annat lack/lim.

Det kanske finns bättre sätt att binda den, men så har jag gjort.

post-3420-1218746217_thumb.jpg

post-3420-1218746247_thumb.jpg

post-3420-1218746284_thumb.jpg

post-3420-1218746316_thumb.jpg

Edited by Högås

Man tager vad man haver. Lite getingar är nu ihop knåpade inför morgondagens fiske tur. Blev olivt hjorthår då det svarta tydligen var slut :rolleyes:

post-1522-1219161230_thumb.jpg

Heisann alle i hopa. :rolleyes:

Jævlar så mange snygge flugor det har kommet her siden mitt forrige besøk <_<

Her er en liten historie samt noen bilder av en svømmepuppe jeg bandt for første gang for ca en vecka siden.

For ca en uke siden satte jeg meg ned ved bindestikka mens jeg skuet ut over Renaelva. Det er i grunn noe av det hyggeligste jeg vet når været tilater meg å sitte på verandaen på Kvarven å binde fluer mens jeg kan se på ørreten og harren vake ute i strømmen

Jeg hadde lyst til å binde opp noen svømmepupper med tanke på den lille hektiske perioden en gang mellom 21 og 22 på kvelden.

Men hva i svarte skulle jeg binde for noe.........det var da jeg kom til å tenke på ei svømmepuppe jeg så Claus her på forumet (fluefiskesiden.no) hadde lagt ut nylig. Hva om jeg tok utgangspunkt i den samtidig som jeg tok elementer fra blant annet Antronpuppa Staffan lærte meg, Devil bug og Superpuppa pluss andre svømmepupper jeg har sett her på forumet..........som sagt så gjort og jeg satte i gang.

Resultatet ble en svømmepuppe som jeg faktisk fikk veldig tro på så derfor la jeg ut på kveldens tur med godt mot og ikke minst godt håp (noe jeg i og for seg alltid gjør :o;) ).........

Til å begynne med var det de små døgnfluene som dominerte og som etterhvert masse pen ørret sto å beita gjevnt og trutt på ......men så kom mørket og det var dags for å gjøre ett raskt fluebytte over til vårfluepupper. Fort fordi det er en veldig kort og hektisk periode med vårfluepupper, så her gjaldt det å være på riktig plass til riktig tid.........nå er det heldigvis slik at jeg vet hvor jeg skal være når mørket kommer og det tok ikke lang tid før jeg fikk ett heftig plask rett nedenfor der jeg sto, vi snakker antakelig kun en ca tre meter nedenfor.

Det var dags for å ta frem den nykomponerte svømmepuppa .........mens jeg sto å knøt den på tenkte jeg at denne må jeg ha ett navn på, så der og da ble den døpt RENAPURISTPUPPA og nå gjensto det å se om den kunne leve opp til mine svært så høye forventninger.........

Jeg slapp meg forsiktig ned i elva og rullekasta ut en fire fem meter for å få muligheten til å komme litt på utsiden av ørreten for å kunne få til en liten striping rett over hode på`n..........da flue kom i litt fart over der den stor, smalt det noe så inn i helvete at jeg trodde noen skjøt etter meg.....heldigvis så jeg jo at det var ørreten som prøvde å ta livet av flua mi så jeg skvatt ikke men gjorde ett godt tilslag og der satt`n gitt ............etter en ganske så heftig kamp (fytte katta så moro det er å kjøre pen ørret på en Diamondback Classic Trout ) så lå ørreten i håven og RENAPURISTPUPPA hadde levert på første kast og fanget en flott Renaørret på 1,3 kilo...........noen gånger funkar ting som det skal B) B)

Terje!

RENAPURISTPUPPA: :D :D

tmc 102 y str 13

Staffan`s antrongarn (brent i tuppen)- funksjon som ett puppeslør

Staffans Polygarn - lagt over kroppen som ett skall og med en liten tupp ala Devil bug stikkende opp foran.......

Staffans Polyamid dubbing (eller annet man måtte ønske...)

Ett stk brunt (eller liknende) hanehackle med litt lange fibre - klippet på under og oversiden........

post-5171-1219320277_thumb.jpg

post-5171-1219320291_thumb.jpg

post-5171-1219320304_thumb.jpg

Edited by dryfly purist

Band ännu en Wiggle Bug nyss. :rolleyes:

Tanken med denna är att få ut så mycket som möjligt av rörelsen, och den fortplantar sig ju så snyggt genom mjuk marabou. Därför satte jag inte bara en lång stjärt av marabou, utan fortsatte att linda marabou som palmerhackel kring flugans kropp, och strök det bakåt.

Det skapar ett problem när man ska dit med foamen. För att inte binda fast hela rubbet var jag tvungen att separera det palmerlindade materialet från stjärten, och hålla undan det medan jag fäste biten av foam där bak. Jag tar med en bild på hur jag fäste ihop det främre materialet för att hålla undan det medan jag band fast foamen baktill.

post-3420-1219345034_thumb.jpg

post-3420-1219345068_thumb.jpg

They keep bugging me…

post-3420-1219362734_thumb.jpg

Nån fotograf är jag INTE. :) Men flugor får jag lust att binda. Ibland. :wub:

Idag blir det Wolly Buggers variant på Torills Kolabuggers.

post-4663-1219431252_thumb.jpg

Jan Fridh. -64:a från Mora boendes i Orsa. Fiskar helst norrut.

Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....