Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens flugbindning

Featured Replies

En Brown Sedge bidde det.

post-3420-1219468182_thumb.jpg

• Replies 5k
  • Views 1m
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Drar ut en drös med flugor här. Dålig på posta kontinuerligt. 🙈

• Hängrövsmyran.   jobbat med det är mönstret ett par säsonger. Känner mig trygg i den här flugan nu. Landinsekter kan leverera när man minst anar det. Ibland svärmar det och då kan det förstå

• Bobbilon
    Bobbilon

Fyller på med stora vassländor efter förra trippen. Vit vinge är praktiskt, syns bra.

Riktigt fin fluga "RapalaTerje" :lol:

.............oooppsss, man glemmer at internett har ett globalt perspektiv og at ting blir lest overalt i verden :lol:

Tackar så mycke for alle trevliga kommentarer til "Renapuristpuppa"

Denna helgen gjorde jag en ny variant, dvs inte så mycke annorlunda men i stedet for antron bak, så tenkte jag at man kunne utnytta det brune polygarnet bedre så derfor gjorde jag en ny Renapuristuppe hvor

polygarnet er med fra bak til foran på flua.......med andra ord "same shit, new wrapping :lol:

När kvelden kom var det dags at prova den nye varianten.......efter en sjuk dagslända klekking som holdt på til ca halv tio på kvelden så fallt elva til ro og det skjedde inte så mycke, derfor drog jag ned til ett stelle hvor jeg vet det kan skje saker og ting også efter at det store klekkingene har stoppa...........

Mens jag sto der å kikket ut i mørket ser jeg en kraftig men stille vakring omlag 10 meter ut.........Jeg er da rimelig sikker på at den tar dagsländor men for faen man må prova den nye Renapuristpuppa :lol: ....så derfor knøt jeg den på fortommen og tok meg ut i den mørke og tildels dype elva. Til slutt fant jag en posisjon hvor jeg kunne kaste skrått uppåt og la flua lite på oversidan av der jag trodde øringen sto. Da Renapuristpuppa B) .......passerade der jeg reknat med at øringen befant seg løfta jeg flugspøet lite så at puppa fikk lite striping.........det tok eksakt ett sekund så smallt det noe så inn i helvete at hadde jag inte visst bettre så kunne jag skrevet under på at det norske forsvaret hadde kommet enda lenger opp i elva vår .............. fluglinan forsvant ut igjennom stangrinene som om den hadde bestemt seg for å forlate meg for godt, mens vannspruten sto botover elva og hvite skumtopper kunne oberveres der inne i den mørke sensommer natta ...........omsider stoppet øringen etter å ha gått ett stykke inn på backingen og jeg kunne starte prosessen med å få tilbake både fluglina, fortom, og flugan forhåppentligvis med en fin øring i som en bonus .........etter en lang og heftig fight kunne jeg landa en av dom sprekaste øringer jag har hatt gleden av å kjempas med.......ikke var den kjempestor, men 1,4 kilo er vel inte å förakta B) ..........och svært gledelig at RENAPURISTPUPPA funkar som bara det :blush:

Her er ett par bilder med varianten hvor brunt polygarn ugjør basisen

Terje!

post-5171-1219665727_thumb.jpg

post-5171-1219665741_thumb.jpg

Edited by dryfly purist

Här kommer en bild på mitt första försök till en vävd kropp enligt Runarsson's beskrivning.

Av någon anledning fick jag ryggen i ett sick-sack mönster, på den som Runarsson gjorde blev magen sick-sackad.

Var i alla fall en riktigt rolig teknik.

post-5361-1219730832_thumb.jpg

En variant med parachutehackle (min "knutparachut" :P ) på din puppa Terje:

post-6664-1219814330_thumb.jpg

(EN vacker dag skall jag lära mig fotografera också ...

Eftersom Ranapuristpuppa är ganska långt :rolleyes: kanske den kan döpas till RPpuppan?

/Lasse

Edited by Padron

Ta det lugnt, du fixar det!

Woolly bugger

IMG_6996.jpg

Zonker

IMG_6997.jpg

Mickey Finn, nu med lite hjälp från en hair stacker =) funkar mkt bra.

IMG_7030.jpg

Hur gör man för att få bilderna reduserade typ 90%?

Inte dagens men gårdagens :)

Borstmaskar och zonkers för kusten.

post-6628-1220198096_thumb.jpg

Eget mysis mönster :lol:

/anders

post-6628-1220271419_thumb.jpg

Jag blev ju tvungen att prova nya städet nu när det äntligen kommit.....

(om nån har tips på lack så tar jag gärna ett IM, min har tydligen inte överlevt sommaren i den nya

behållaren :lol::lol: )

post-3915-1220293225_thumb.png

-')<<<-<

Dagens skörd av E-12or... både oliv och brun kropp.

2822329883_c17d93f86e.jpg

Tänkte jag skulle göra ett försök med Zonker varianter med coneheads.

Inte dom bästa försöken men får skylla på att det är en fluga jag aldrig testat att binda förr och ett nytt städ som jag inte riktigt vant mig vid ännu. :wub:

Och till råga på allt så inte ens korten blev nåt vidare.Får skylla på även där en ny digital systemkamera. :P

post-6485-1220441658_thumb.jpg

post-6485-1220441673_thumb.jpg

Edited by helloween

I love the smell of Borax in the morning.

Gav mig inte... band upp en variation på E-12an också men vitt hjorthår ovanpå vingen. Detta för att enklare kunna använda den vid skymningsfiske.

2826132200_d8ed1f5dfa.jpg

Blev ett par Olive E-12 också.

2826128986_24b82daf15.jpg

Nå er det kort tid igjen av sesongen i mitt kjære Renaelva, så før denne helgen så tenkte jeg at jeg måtte binde opp noen GLF pupper for å se om jeg kan

få en och annan øring til at ta en liten titt på flugan :( ...........dom tre variantene på bildene er bundet med lite forskjell med tanke på hackle og vinge.......

Terje!

post-5171-1220552837_thumb.jpg

post-5171-1220552849_thumb.jpg

post-5171-1220552865_thumb.jpg

Edited by dryfly purist

Fick lov att binda upp ngr såna här till nästa helg. :(

post-4663-1220556170_thumb.jpg

Jan Fridh. -64:a från Mora boendes i Orsa. Fiskar helst norrut.

Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

Dryfly Purist & Peltor: Tackar och bockar. Har bundit flugor i ungefär en månad nu... fiskat sedan jag kunde gå dock (22 år gammal idag). Tips tages emot med vidöppna armar då det lilla jag kan lärde jag mig genom att kolla på min brors lugna flugbindningsstunder för ca 10 år sedan. Jag verkar ha en fallenhet för allting pilligt dock så det är kul.

2828321851_277a77fc5f.jpg

Band upp några tjärnrensaren idag... i princip samma förfarande som E-12 dock var vingen lite mer svårjobbad och krävde mer tålamod när man formade vingen. Använde gul bindtråd till denna rackare också. Dock så är nog hacklet aningens för långt. Eller?

Edited by Michael Nilsson

Tjenare grabbar.. Jag har varit aktiv förrut på detta forum men jag verkar ha försvunnit.. Ja Ja man ska inte gråta över svedda flugor... Jag tänkte jag skulle dela med mig av min senaste passion. Art Flicks Red Quill... Jag har varit som besatt av den i en månad nu och tycker väll att jag börja få styrsel på den.. Vad tror ni??

post-5788-1220595454_thumb.jpg

Niklas Dahlin -Fly tier

Flyfishing is more than just catching fish

Jag instämmer med andra här. Det är fina flugor, och skulle vara det även för en flugbindare som hållit på i några år.

Angående längden på hacklet, så ser det kanske lite långt ut enligt mig. Om du kör hackel av enklare kvalitet så är det svårt att koma ifrån.

Som jag ser det, så håller man sig till hackel av en viss längd i förhållande till krokstorleken därför att de flesta flugor har en tendens att landa och lägga sig fel på ytan om man har för långt hackel. Med för kort hackel flyter flugan sämre, och den blir kanske en sämre imitation av den verkliga insekten. Lagom är bäst. :o

Om du är ute och fiskar ofta kommer du nog ganska snart att själv upptäcka om flugorna har en tendens att lägga sig fel på ytan. Själv binder jag mina flugor under vinterhalvåret, och fiskar bara under en kort period på sommaren. När jag började binda flugor ledde det till att jag band en del flugor som landade upp och ner eller flöt på fel sätt.

Nu brukar jag ofta testa mina flugor genom att låta dem falla ner i ett fyllt handfat, så att jag ser hur de landar och lägger sig i vattnet. Jag gör så när jag binder upp nya mönster som jag inte av erfarenhet kan förutsäga att de kommer att ligga rätt i vattnet.

För att komma till poängen: Om dina E-12 lägger sig på rätt sätt på ytan, så är inte det långa hacklet något problem. Jag tror inte fisken kommer att bry sig, och flugorna ser bra ut. Men risken finns att hacklet förstör flugans balans, så att den flyter fel. Då är det ett problem.

Lycka till med det fortsatta bindandet! Jag ser fram emot att se fler av dina flugor trilla in i den här tråden. :rolleyes:

Mycket bra förklaring!

Men jag vill gärna tilläga en sak, ett längre hackel är aldrig fel...jag har fått lära mig av Italienare mm att det skapar en naturligare fluga och dom tycker faktiskt vi är dårar som binder med stela hackel då det inte imiterar orginalet som det skall vara. Efter att man fiskat med dem mycket så förstår man deras tänk...en fluga med mjukare hackel är faktiskt bättre då det inte snurrar flugan och tafsen tvinnar samt att det inte ploppar till när man drar upp flugan ur ytan. Och att du även kan hasa den på ytan!

Prova att fiska med torrflugor med mjukare hackel så skall ni få se en jädra skillnad.

Denna flugan är ett exempel på hur bla Italienarna binder sina Nattsländor. Bakåt lutande hackel eller hjorthår som hackel...mumma för öringen.

Mvh Emin Lager

post-773-1220639291_thumb.jpg

Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!

www.h2o-flugfiske.se

Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

Rå läcker. Ser hur giftig ut som helst
Den är giftig det kan jag lova, Prova att binda upp ett gäng för nästa år...så skall ni få se på skillnad. Et traditionellt stelt hackel i många fina varv gör flugan tung och den dränker sig lättare....prova med mindre material och spretigare...så blir den fjäderlätt och flyter sketabra!

En av Fransmännen använder endast bindtråd som ben....jag tyckte det var tokigt men han svarade mig med endast en mening och den satte griller i huvet på mig! Han sa: "hur tjocka ben har en slända?"

Här har ni ett till mönster som e grymt!

Edit: Jag hittade mönstren på nätet...skall ta och plåta en del av dom jag bundit och fått av utländska fiskebröder!

post-773-1220640612_thumb.jpg

Edited by Emin EPSflyfishing

www.h2o-flugfiske.se

hej allihopa. (:

Ja tack för all kritik... tar till mig och finurlar och funderar. Band upp min första Klinkhammer idag... återigen alldeles för långt hackel. Förbaskat. :)'

FRÅGOR: Är kroppen bunden får långt ner på kroken? Var lite osäker där...

2832971220_4dd1d9c39c.jpg

Edgeforum.com är en verklig inspirationskälla för nybörjare som mig själv...

Edited by Michael Nilsson

Det här blev väldigt intressant!

Hur är det med dagsländor? Det jag skrev tidigare om proportioner utgår mycket från styvt hackel och dagsländor, men tillämpas ju även på mönster som E-12. Jag antar att man har ett annat sätt att tänka nere på kontinenten även när det gäller dagsländor?

.

Jag har en del fina Dagsländor som är från dom där nere...:)

Jag skall se när jag har tid att slänga in lite bilder på dem., Dagsländorna binds mycket med coq de leon fjädrar och givetvis med mjuka fjädrar.

Hittade ett mönster på nätet som är populärt i bla Frankrike. Fast jag binder mina utan extended body...dom fiskar bättre då tycker jag.

Mvh Emin

post-773-1220729519_thumb.jpg

www.h2o-flugfiske.se

Lite ludd har det blivit ikväll inför nästa vecka....

post-3915-1220735468_thumb.jpg

-')<<<-<

fasiken va bra det känns när man sedan i slutet på juni bundit 5 flugor (husmask allihop :):D:) )

och väntat på nytt städ sen början på juni...

...får städet och plötsligt upptäcker hur jäkla kul det är att binda igen B):)

Första försöket på en myra-klinkhamer klon. Röd myra i röva och klink fram. (undra om den funkar :) )

foam och cdc är B)

post-3915-1220737278_thumb.jpg

-')<<<-<