Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens flugbindning

Featured Replies

Efter år av gluttande i olika forum är det dags att ta steget och lägga upp några alster för granskning. :)

Humpy och Klinkhammer stod på matsedeln idag…

post-5291-1220817165_thumb.jpg

post-5291-1220817134_thumb.jpg

post-5291-1220817181_thumb.jpg

• Replies 5k
  • Views 1m
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Drar ut en drös med flugor här. Dålig på posta kontinuerligt. 🙈

• Hängrövsmyran.   jobbat med det är mönstret ett par säsonger. Känner mig trygg i den här flugan nu. Landinsekter kan leverera när man minst anar det. Ibland svärmar det och då kan det förstå

• Bobbilon
    Bobbilon

Fyller på med stora vassländor efter förra trippen. Vit vinge är praktiskt, syns bra.

Var en tur i Renaelva i helga (surprice :P ) og fikk en nydelig liten cdc klekker fra en venn, bundet av en Nederlandsk fluebinder. Tok med den ut i elva for testing og den funka ypperlig. Desverre henger den nå i ett tre ett sted langs Rena`s bredder.

Denne klekkeren hadde kropp av biots, med en tynn (og da mener jeg tynn....) ribbing av en type gulltråd. Men hele cluet var cdc hacklet som var laget som ett paraloop hackle hvor cdc fibrene åpenbart var strøket bakover. Ved å ha på litt cdc olje eller gel i cdc`n så fløt flua helt sykt bra leeeeenge.

Jeg lagde noen eksemplarer med dubbing i stedet for biots og med paraloophacklet så funka jammen det og.....

I dag tenkte jeg at jeg måtte forsøke å lage en hekla utgave av disse også, så derfor satte jeg igang.

Å hekle bakkroppen på en tmc 2487 krok 16 er lite jobbit, men det gikk da på sett å vis .....det gjelder igrunn bare å bruke svært få fibre med antron for å få bakkroppen så slank som mulig.

Jeg bandt også en maken en i tmc 2487 krok 12.

Legger ved de to sammen for å vise størelses forskjellen

Paraloop hacklet har den fordelen at det blir bevegelig og når cdc`n er beveglig i seg selv får man en ypperlig kombinasjon, hvor flua skaper liv og bevegelse helt av seg selv

Her er de to paraloop brødrene sammen og hver for seg.

Terje!

post-5171-1220895826_thumb.jpg

post-5171-1220895838_thumb.jpg

post-5171-1220895857_thumb.jpg

Tackar så mycke for alle dom trevliga kommentarer på mine fluer, det varmer verkligen B)

I kveld tenkte jeg at det var på tide å flytte paraloop hacklet fra kun at gjelde klekkare, så derfor lagde jeg en Aurivilli dun med cdc paraloop som vinge. Om det funkar vil tiden vise, men man får

iallafall et hackle som rør på seg, og hvem vet kanskje øringen tror at dagsländan rører på vingene ;)

Jeg lagde også en ren cdc vårflue i kveld hvor jeg tok cdc dubbing i Magic tool og la det i Serafiltråd og surret det på kroken så det skulle bli ordentligt rufsete og fullt av liv.

Deretter tok jag två cdc fjær(en mørk og en lite lysare) og la opp på hverandre. Tanken var at den litt lysere cdc fjæra skullle hjelpe meg og at den mørke som kommer på undersidan skulle gi betre

kontrast for øringen......vi får vel se....

Til slutt fant jag två cdc fjær med lange fibre och la dom i serafiltråd og spandt dom rundt som ett tradisjonellt hackle. Tanken var att dom lange fibren ska kunne gi liv og bevegelse på vatnet og ett inntrykk av bein pluss antenner foran...........

Vi får vel se om det funkar eller inte,,,,,,,,,

Terje!

post-5171-1221076920_thumb.jpg

post-5171-1221076934_thumb.jpg

Idag blev det blandade Torrisar...

post-5291-1221253896_thumb.jpg post-5291-1221253914_thumb.jpg post-5291-1221253926_thumb.jpg post-5291-1221253944_thumb.jpg

Nu satte man sig vid städet igen och fick fram några copper johns :rolleyes:

och några svarta enkla nymfer.

post-1881-1221470000_thumb.jpg

post-1881-1221470012_thumb.jpg

post-1881-1221470023_thumb.jpg

Edited by cobol

Idag blev det serieproduktion av kanske den allra bästa regnbågsflugan, harörehusmasken!

post-5820-1221508222_thumb.jpg

Den här kan nog oxå funka till Regnbåge eller kanske harr. Hittade mönstret i nån av länkarna här på edge.

post-5820-1221510428_thumb.jpg

nya regnbågsflugor

Superpuppa med lite grönt där bak.

post-2799-1221582703_thumb.jpg

Edited by caran672

Gårdagens. Ett måste i boxen numera ;)

post-1881-1221674605_thumb.jpg

Dagens flugor för helgen.

Blev ett gäng iaf. Kul och göra ett gäng olika.

post-1939-1221680962_thumb.jpg

post-1939-1221680973_thumb.jpg

post-1939-1221680981_thumb.jpg

post-1939-1221680993_thumb.jpg

post-1939-1221681004_thumb.jpg

post-1939-1221681017_thumb.jpg

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Blev ett gäng hjorthårsnattsländor nu på morgonen innan avfärd. Tror på dessa. Strl 14-16

post-1939-1221887978_thumb.jpg

post-1939-1221887983_thumb.jpg

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Snyggt Runarsson och Sasse.. Själv gjorde jag en sånn här....

Tuppsydeleon.jpg

Niklas Dahlin -Fly tier

Flyfishing is more than just catching fish

Skitsnygga flugor allihopa. Gillar dina flugor Sasse. Mulhonken kanonsnygg fluga med lite mer cdc i vingen är den fullländad :lol:

Sjyssta tungstenshuven på flugorna Runarsson var hittar man sådana?

Detta är från mig. Mönster från Steve Thornton

post-1881-1221937105_thumb.jpg

Edited by cobol

Några av den sista timmens bindande av flugor.

Inte dom snyggaste men dom fyller sin funktion mer än väl. :)

post-6485-1222023127_thumb.jpg

I love the smell of Borax in the morning.

Tackar,tackar. :)

väl förberedd och allt redan tillklippt i rätt längder snyggt ordnat framför sig sparar en massa tid om man vet att man ska binda en speciell fluga i större antal.

Oftast gör jag sällan mer än kanske en 10 flugor på en timme när jag vill ha det lugnt och avkopplat med lätta flugor.

Mer avancerade mönster får dock ta den tid det tar.Allt går inte att fuska med även om det ibland vore skönt. :wub:

Word! Jag har just börjat med flugorna till VFB Foam Swap 2008. Bränna, klippa, måla, limma, svära. Jag skulle vilja fuska, men dom är typexempel på flugor som "får ta den tid dom tar", speciellt i ett hem med två småungar. Dom här tre har jag gjort idag. 10 kvar... dom blir inte färdiga idag (det är ju 2 1/2 män på TV också :wub: ).

/Niclas

post-4585-1222108356_thumb.jpg

Ja dom där flugorna skulle jag inte ens ge mig på att försöka binda Runarsson.

Häftiga är dom dock.nästan så det vore kul att provfiska nåt så pass udda.

Foam och jag = mycket dålig kombination. :)

Här är kvällens flugor eller 4 av dom.Utöver dom blev det bara 10 Montanas igen.

Ingen aning vad det ska vara satt bara o testade Pseudo Hair som jag köpt utan att ha en aning om vad jag skulle ha det till.

Den grönvita är av arctic fox hår som jag lekt med i dubbingmaskinen o sen slängt på en krok men till vad för nytta annat än att testa saker har jag ingen aning om. :wub:

Funderar dock på att binda dit djungeltupp på sidorna bara för att få lite färg på den.

Men kul är det att bara binda nåt o sen se vad det blir av det.

post-6485-1222112927_thumb.jpg

Edited by Halloween

I love the smell of Borax in the morning.

Tja Niclas.

Jag visade just min sambo dessa flugor eller vad det är :wub: Hon såg direkt att det var julbockar eller kanske renar som drar tomtesläden *as coolt*

/TedU

Hälsa henne att det bara är vanliga gräshoppor... i storhelgsmundering (dvs som har hoppat iväg för att köpa tidningen). :)

santa_hopper1_sm.jpg

/Niclas

Man drar riktigt på smilbanden av dina skapelser, det är då sant Niclas. Riktigt fräna. :):wub:

Å inget jag skulle klara av.

Respekt :wub:

Det ska dock fram att denna hopper inte är min "skapelse" utan Bill Logan's. Originalmönster:

logans_hopper1_sm.jpg

Även tomtemodellen är hans idé. Min är en modifikation ("pälsdetaljer", större huva - lite mer 'tomte')... men i grunden bygger den på både hans hoppermodell och tomteidé.

Låg lite Sili skin som jag bara var tvungen att testa :huh:

Baitfish1.jpg