Jump to content
Edgeforum

Dagens flugbindning

Recommended Posts

• Replies 4.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette må jo være den ultimate imitasjonen   Her har ørreten sjansen til å velge hva den vil ha; ei nymfe, en klekker eller en dun    

Lite bäcksländor!! Skickat från min iPhone med Tapatalk

Laddar för Ryssland...

Posted Images

:)

Om vingen är för lång kommer den att haka upp sig i kroknöjen så du kan gott ha en större krok, med så mkt CDC kommer den att flyta som en kork ändå. Kommer att kroka fisk bättre oxå och kroppen får en bättre proportion mot vingen längdmässigt. Testa oxå att sprida ut CDC:n runt kroken lite bättre så att den täcker mer av kroppen. Inte för att de egentligen kommer att spela så stor roll för fisken...  :) .

Om vingen är för lång kommer den att haka upp sig i kroknöjen så du kan gott ha en större krok, med så mkt CDC kommer den att flyta som en kork ändå. Kommer att kroka fisk bättre oxå och kroppen får en bättre proportion mot vingen längdmässigt. Testa oxå att sprida ut CDC:n runt kroken lite bättre så att den täcker mer av kroppen. Inte för att de egentligen kommer att spela så stor roll för fisken... :) .

Nja..jag har då aldrig varit med om att en cdc -vinge har hakat upp sig i krokböjen för att den har varit för lång.

Personligen skulle jag klippt av vingen strax efter krok -böjen för att få den mer proportionerlig . Snygg fluga för övrigt! :)

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

Om vingen är för lång kommer den att haka upp sig i kroknöjen så du kan gott ha en större krok, med så mkt CDC kommer den att flyta som en kork ändå. Kommer att kroka fisk bättre oxå och kroppen får en bättre proportion mot vingen längdmässigt. Testa oxå att sprida ut CDC:n runt kroken lite bättre så att den täcker mer av kroppen. Inte för att de egentligen kommer att spela så stor roll för fisken... :) .

Vingen är kortare nu, bilden är tagen innan jag själv såg att den såg lite oproportionerlig ut med så lång vinge :)

//Daniel

Nja..jag har då aldrig varit med om att en cdc -vinge har hakat upp sig i krokböjen för att den har varit för lång.

Personligen skulle jag klippt av vingen strax efter krok -böjen för att få den mer proportionerlig . Snygg fluga för övrigt! :)

Granna som attan :)

Kropp och huvud är i grå säldubbing, vingen är i grå cdc, tror det var 4 fjädrar jag tog, hade nog klarat mig på färre men vingen blev fyllig och fin nu.

Extremt lätt att binda!

Ser fin ut. Vad är det för material till kropp och huvud?

Bindbeskrivning finner du i videoklippet som jag postade ovan. Ett bra material istället för säl är snöskohare.

Edited by peke

Bindbeskrivning finner du i videoklippet som jag postade ovan. Ett bra material istället för säl är snöskohare.

Här sett den i en annan tråd. Var bara nyfiken på vad du använt. Jag kommer nog köra hela flugan i cdc. Bara man får tid att binda någon gång.

Egen kreation som är ett kärleksbarn avlat av Mugly Caddis och CDC & Elk avslutad med en liten twist av mig själv.

Kropp: SLF Spikey squirrel

Rib: UTC Ultra wire XS copper

Undervinge: CDC

Övervinge: Elk

Ben: CDC i splittad tråd

Bind en Mugly caddis men med CDC & Elk-huvud (dvs spara buttdelen på elk-håret). Skapa "benen" genom cdc i splittad tråd som du sen binder i vecket mellan vingdelen och buttdelen/huvudet av elkhåret. Klipp ner cdc:n på över- och undersida. Flyter som en kork och cdc-benen ger fint liv i flugan i strömmande vatten alt lätt handtwist på stilla vatten.

post-15825-0-38767400-1448232662_thumb.jpost-15825-0-78588100-1448232666_thumb.jpost-15825-0-99423700-1448232667_thumb.j

Edited by Sahlberg
  • Like 5

Egen kreation som är ett kärleksbarn avlat av Mugly Caddis och CDC & Elk avslutad med en liten twist av mig själv.

Kropp: SLF Spikey squirrel

Rib: UTC Ultra wire XS copper

Undervinge: CDC

Övervinge: Elk

Ben: CDC i splittad tråd

Bind en Mugly caddis men med CDC & Elk-huvud (dvs spara buttdelen på elk-håret). Skapa "benen" genom cdc i splittad tråd som du sen binder i vecket mellan vingdelen och buttdelen/huvudet av elkhåret. Klipp ner cdc:n på över- och undersida. Flyter som en kork och cdc-benen ger fint liv i flugan i strömmande vatten alt lätt handtwist på stilla vatten.

attachicon.gif20151122231210.JPGattachicon.gif20151122231247.JPGattachicon.gifsketch-1448231350037.jpg

Snyggt! Bra profil och garanterat bra flytförmåga.

Jag har också bundit Mugly Caddis med framkropp av CdC. Egentligen är det onödigt pilljobb eftersom originalmönstret också flyter som en kork, men det är ju kul att testa...

post-824-0-39173000-1448265354_thumb.jpg

• Like 1

Snyggt! Bra profil och garanterat bra flytförmåga.

Jag har också bundit Mugly Caddis med framkropp av CdC. Egentligen är det onödigt pilljobb eftersom originalmönstret också flyter som en kork, men det är ju kul att testa...

attachicon.gifmugly_cdc.jpg

Snyggt bundet och fotat i vanlig ordning!

Den där bör vara osänkbar.

Tanken är att denna skall flyta väldigt bra. Tofsen är 'liten' men väldigt tät och med lite CDC oil eller liknande borde denna flyta väldigt bra. Ligger fint precis under ytfilmen iaf. Frågan är vilken färg på tofsen som blir bäst. Tänker att den vita kommer att synas bättre för mig men inte för fisken då den kommer i de flesta fall se den mot himlen... Vad tror ni?

Väldigt enkel att binda iaf, bindtråd, ribbing och CDC.

Kläckande fjädermygg