Jump to content
Guest uffepuffe

Dagens flugbindning

Recommended Posts

Just now Freak sa:

Snor är nog dock vattenlösligt:blink: bättre kan du:P

Tror inte ditt är det..:rolleyes:

3 minutes ago Bigsalmon sa:

En skinnstjärt skulle garanterat hålla bättre, men också bli tung och fladdrig att kasta.

Det är själva stjärten som går av, alltså gummi-/silikonmaterialet. Öglan är 0,30-nylon, så den håller.

Om stjärten går av!..så genererar den för mycket tyngd vid kastningen...du måste göra den lättare + av starkare material..utan att tappa sina rörelser..LYCKA TILL!!

Just now Ismo sa:

Tror inte ditt är det..:rolleyes:

:D Jag kan spara lite å skicka till dej, så kan du prova att lacka dina puppor. Då blir det en doftpuppa:ph34r:

• Like 1

Bigsalmon, kul initiativ,,

hmm... om du undviker att göra hål utan limmar en tråd på var sida längs med, med öglan framåt  istället ??  liksom..

mvh

Edited by hallonraden

3 minutes ago Ismo sa:

Om stjärten går av!..så genererar den för mycket tyngd vid kastningen...du måste göra den lättare + av starkare material..utan att tappa sina rörelser..LYCKA TILL!!

Den är avsedd för den här användningen och väger i stort sett ingenting, men det ligger någonting i det du säger. Eller också blir UV-limmet för hårt, och "skär av" materialet. Det blir nog bättre med t.ex. Liquisole, men också väldigt mycket krångligare. Och kladdigare...

Just now hallonraden sa:

hmm... om du undviker att göra hål utan limmar en tråd på var sida längs med, med öglan framåt  istället ??  liksom..

mvh

Mmmm...skall det verkligen hålla?

Just now hallonraden sa:

mvh

Jag har inte gjort hål i stjärten, utan vikt den runt nylonöglan och fäst med bindtråd. Jag har sedan förstärkt tråden med superlim, och inte UV-lim som jag skrev här ovanför.

Just now Bigsalmon sa:

Den är avsedd för den här användningen och väger i stort sett ingenting, men det ligger någonting i det du säger. Eller också blir UV-limmet för hårt, och "skär av" materialet. Det blir nog bättre med t.ex. Liquisole, men också väldigt mycket krångligare. Och kladdigare...

Så kan det vara..en hård limmning mot nåt mjukt material..är ingen hit!...det är som en enkel svets!..den skall inte vara bullig.

Just now Bigsalmon sa:

Jag har inte gjort hål i stjärten, utan vikt den runt nylonöglan och fäst med bindtråd. Jag har sedan förstärkt tråden med superlim, och inte UV-lim som jag skrev här ovanför.

När en skall limma material...så bör det inte göras mot en kort bit...en bör få en längre limmning för bästa hållbarhet,..dock kan en tappa dess rörelser..men du bör nog hitta en medelväg. & mjuk limmning.

Det är som en nylon skarv,..snabblim som är stenhårt, knäcker mera(tror jag) en knut! än den hjälper den många ggr. Segt är bra.

7 minutes ago hallonraden sa:

Bigsalomon

aha, men varför inte använda ett mjukt å flexibelt lim?

mvh

För att snabblim är så enkelt att använda, men jag tror att lim egentligen är helt onödigt.

Just now Bigsalmon sa:

För att snabblim är så enkelt att använda, men jag tror att lim egentligen är helt onödigt.

Utan lim/lack m.m...så inga Puppor..oavsett foam lr. annat:D..men jag förstår dig..en klarar sig bra utan lim..sålänge en hittar rätt material, vilket inte är lätt.:blink: ...men ett huve måste du väl lacka?

12 minutes ago Ismo sa:

Utan lim/lack m.m...så inga Puppor..oavsett foam lr. annat:D..men jag förstår dig..en klarar sig bra utan lim..sålänge en hittar rätt material, vilket inte är lätt.:blink: ...men ett huve måste du väl lacka?

Det beror på hur mycket hår man har. Annars är ju en varm mössa ett bra alternativ... ;)

Bigsalmon

flexibelt snabblim.. eller.. rent av..flexibelt uvlim är väl enkelt?

latko.. :wub:

mvh

Edited by hallonraden

28 minutes ago Bigsalmon sa:

Det beror på hur mycket hår man har. Annars är ju en varm mössa ett bra alternativ... ;)

Du skall bara veta hur tjock mössa jag använder..:D

• Like 1

6 hours ago Ismo sa:

Virkad klinkhammer med hjorthårshackel #12

_20161228_201316.JPG

• Like 4

35 minutes ago heika sa:

_20161228_201316.JPG

Flätar så sällan å då använder jag denna metod i stället

då slipper man virknålen:P.. Div då slipper man bli trakasserad av sambon att man sitter å virkar på kvällarna:P

Snygga flugor som vanligt!

Hls Magnus 

• Like 1

11 hours ago Freak sa:

då slipper man virknålen:P.. Div då slipper man bli trakasserad av sambon att man sitter å virkar på kvällarna:P

Hls Magnus 

Krokspetsen i videon är förstörd..böjd!

På 2017-02-03 at 23:38 Freak sa:

Hls Magnus 

Varför i h-e väver han bakkroppen på den flugan? Lägger ner massa extraarbete för att sedan täcka över alltihop med Nymph Skin...

1 hour ago Bigsalmon sa:

Varför i h-e väver han bakkroppen på den flugan? Lägger ner massa extraarbete för att sedan täcka över alltihop med Nymph Skin...

Ja, det kan man ju fundera över:P men själva flät tekniken blir lika som med virknålen men tar lite mera tid.

Just now Freak sa:

Ja, det kan man ju fundera över:P men själva flät tekniken blir lika som med virknålen men tar lite mera tid.

Ja, den var fin. Jag har testat nåt liknande, men oavsett vilken teknik så har jag svårt att få ett flyt i virkandet. Alldeles för ofta hamnar färgerna på fel sida och jag får göra om...