Hoppa till innehåll

Linslinga vid laxahugg


GomaD

Recommended Posts

Ja det är en ständigt återkommande fråga, slinga eller direkt på rullen. Jag kör likt du "GomaD" direkt på en löst ställd rulle, ingen slinga. Då jag känner att laxen huggit låter jag det gå mellan fyra till sex sekunder, är det fortfarande tungt höjer jag spöet försiktigt, har jag då kontakt med laxen gör jag ett mothugg. Detta har funkat bra för mig dock vill jag säga att jag haft många hugg i år som inte lett till resultat. Då ställer man sig frågan om det är bättre att ha en slinga? Men av erfarenhet så vet jag att andra med slinga också bara känner hugget, sen inget mer. Jag har prövat med slinga och känner mig inte bekväm med det för antingen nyper jag om linan eller mothugger jag allt för fort. Bägge teorierna funkar det är bara att bli bekväm i sin teori, för i sanningens namn är det laxen som krokar sig själv och inte vi laxfiskare som krokar laxen......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig av slinga och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Syftet är ju att ge laxen tid att hinna ta flugan ordentligt, sedan kvittar det nog om man använder sig av slinga eller om man är kall nog att vänta med den på "rullen". Huvudsaken är ju att man inte gör ett för snabbt mothugg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror nog mer på var laxen tar under driften. Tar laxen direkt när flugan börjat fiska krokar den nästan alltid sig själv oavsett slinga eller mothugg. Tar den däremot när flugan hänger mer nerströms krävs nog någon form av fördröjning av mothugg så att laxen får tid att svälja ordentligt. Fast oftast har det nog med laxens egen huggvillighet att göra hur hårt den attackerar flugan. Kör på med det som funkar bra för dig just nu. Mvh Keno.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror stenhårt på slinga. Iaf på kort lina och hård ström.

Vid fiske i mer lugnflyt och längre lina så löser det sig oftas av sig själv.

Min lax på 10,3 jag fick nyss tog på rak kort lina utan slinga. Den satt i näppen på ovansidan. Hade jag inte kört med en liten vass tubkrok så hade jag troligtvis aldrig fått upp den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag citerar Olof Johansson från hans bok "Laxfiske på mitt sätt":

" Jag har aldrig förstått varför laxen, som den enda av alla sportfiskar, skall ha löslina vid hugget"

Själv ger jag inte en centimeter vid hugget, håller alltid linan med fingret mot handtaget. När laxen tar så väntar jag tills jag känner tyngden ordentligt och sen reser jag spöt. De flesta fastnar, en del fastnar inte...  Så kommer det nog alltid att vara. Men om man bara trivs själv så spelar det nog ingen som helst roll hur man gör...

/ PJ

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter snart fyrtio års laxfiske är jag bara säker på några få saker - en av dem är att ett segt men ändo bestämt progressivt mothugg, direkt efter att laxen känns, ger mer krokad lax än alla andra varianter tillsammans.

"Slingan" kom till under tid det fiskades med helt stumma silkeslinor. Jag har själv fiskat med sådana. Inte ens Airflos stummaste kevlar eländen från sent 80-tal gav ett mer distinkt tillslag. Slinga där är ofta en nödvändighet. Dagens plastlinor med ett töj på kanske 5-10% kommer med inbyggd dämpning......

Givetvis finns det undantag. Minns fantastiska Rock Pool strax nedströms Rynda Camp på Kola. En liten djup tratt till pool som i lågvatten alltid samlar nystigen fisk innan de tar mod tills sig att simma igenom det grunda skvalpiga stryk som ligger direkt ovanför. Laxen nås med korta (10-15m) kast och är en dröm att tassa ned till med enhandaren. En sista mycket tidig julimorgon innan helikoptern skulle ta oss tillbaka till Murmansk smög jag dit. Gömd bakom ett block hade jag bestämt hugg redan med bara dryga tafslängden ute. Fisken tog hårt med släppte direkt. Inom några minuter hade jag haft ytterligare fyra till fem laxar som högg hårt men släppte. Först då jag släppte en ordentlig slinga fastnade de. Hann landa tre lusade laxar, varav en var på över 10 kg, innan jag måste rusa upp till campen och få ihop spöt, hänga in vadarna i förrådet och kasta mig på som sista man på helikoptern.

Analys: Fisken stod djupt under den snabba inlopps strömmen och tog flugan i en snabb nästan lodrätt stigning för att sedan snabbt sjunka ned igen. Först med löslina kunde flugan följa med ned och fästa när fisken vände rätt mot strömmen. Tror jag i alla fall.... 8)

Undantagen är dock få - kroka bestämt är nästan alltid bäst.

Marlodge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant dialog. Jag har själv mist mången laxar genom att mothugga snabbt, i synnerhet på rak lina ( även jag skadad av öringfiske på Västkusten). Jag har själv läst Olof J:s bok, likväl som jag studerat andra laxförfattare in i atomdetaljer. Jag har sett att de så ofta plagierar varandra och att samma teser upprepas men med andra ord. Jag har under de senaste åren fullkomligt struntat i vad dessa författare skrivit och börjat fiska mer avslappnat utan att tänka på hur de förordar hur man ska fiska och jag har då inte fått mindre lax då jag bara står och slappfiskar. Jag är fast besluten i mitt resonemang om att laxen krokar sig själv men jag är böjd att hålla med "keno" att en lax som hugger kort efter att flugan landat ofta sitter bra och enligt min erfarenhet så sitter dessa laxar ofta i  den mjuka saxen. En lax som sitter bra har ju som vi alla vet krokat i någon mjukdel och hur många laxar har vi inte tappat som förmodligen suttit i någon av de hårda delarna av munnen???.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När ändå denna fråga luftas så kan vi väl också reda ut vad som är en bra längd på en slinga? Jag tror att en slinga bör vara mellan två till fyra meter allt som allt för att en lax ska få tid att vända med flugan, en halvmeter till en meter tror jag är i kortaste laget. Vad tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter snart fyrtio års laxfiske är jag bara säker på några få saker - en av dem är att ett segt men ändo bestämt progressivt mothugg, direkt efter att laxen känns, ger mer krokad lax än alla andra varianter tillsammans.

Brodera gärna ut detta lite. Vad menar du med att "laxen känns"?

Är det direkt vid första lilla kontakt eller då det börjar komma lite tyngd?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brodera gärna ut detta lite. Vad menar du med att "laxen känns"?

Är det direkt vid första lilla kontakt eller då det börjar komma lite tyngd?

Det beror lite på var flugan befinner sig. Är den tvärs eller snett nedströms brukar jag försöka vänta en aning tills tyngden kommer. Befinner sig flugan mer eller mindre direkt nedströms sopar jag till ordentligt, gärna med spöt in mot land, vid första förnimmelse till fiskkontakt. Precis som Sasse var med om på Stabbur krokas fisken då oftast långt fram i munnen. Att vänta i de lägena innebär som regel förlorad fisk för min del. Slinga finns inte då jag numer nästan alltid tar hem lite under utfiskningen, vilket innebär att jag kan ha flera meter lina hängade i strömmen när flugan väl fiskar in mot land. Förr om åren, speciellt under flom då fisken ofta tar nära land, provade jag ofta slinga med rätt pissigt resultat. Bättre i de lägena att försöka nita fast fisken med rejält mothugg.

ML

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kamrat till mig har alltid en väl tilltagen slinga, han har säkert minst tre meter allt som allt (vilket gör en slinga på ca 1.3- 1.5 meter). Han har fångat så mycket lax på det viset att det inte är värt att ifrågasätta. Hans rekord ligger på 19 kilo och den tog han på en lång slinga, och efter att slingan stramar ut väntar han ett kort ögonblick för att känna tyngd, sedan höjer han spöet sakta och varsamt, aldrig mothugg.

Intressant det här mad rak ina och krokning. Jag fiskar mycket i en pool där laxen tar på rak lina, jag har testat att nita direkt (inget trams där), jag har testat att låta laxen ta på en lös rulle där det får ta några sekunder innan jag mothugger. Jag har testat att köra slinga med både lös ställd rulle likväl som på lite stramare rulle. Det enda jag säkert vet är att man mister många laxar då laxen tar på rakt hängande lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, många tankar och ideer.

Sedan är det de där med att göra det också.

Sista större laxen jag fick i stabburs i år högg perfekt. Snett ner på ganska kort lina ( klumpen ute) Hade en slinga i handen men jag ar så taggad att jag höll fast den med handen  ;D

Allt gick vägen men den satt långt ut och jag rätade krokarna men upp kom den  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inga sanningar finns inom laxfisket. Oavsett hur mycket vi fiskar kommer vi fram till egna vägar, som i bästa fall fungerar för oss själva.....

Den som fiskar mycket på samma sträcka har dock ett överläge. Till slut vet man hur en viss ståndplats skall fiskas i just det vatttenståndet/temperaturen/del av säsongen. Då närmar man sig möjligen ett slags sanning.

Drömmen är en bra sträcka högt på en älv. De brukar förändra sig lite över tid,  jämfört med pooler långt ned på älvarna. Många av de höler på Stjördals och  Verdals nedre sträckningar jag hade kanonfiske på under 80-talet, på finns inte längre. Fårorna har grävt om sig totalt. De fisken jag haft högre upp på samma älvar kan jag besöka till död dagar och känna igen som gamla vänner. Förmodligen skulle de engelsmän som började fiska t.ex Renå för över 150 år sedan, också veta var de skulle gå...

ML

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inga sanningar finns inom laxfisket. Oavsett hur mycket vi fiskar kommer vi fram till egna vägar, som i bästa fall fungerar för oss själva.....

Den som fiskar mycket på samma sträcka har dock ett överläge. Till slut vet man hur en viss ståndplats skall fiskas i just det vatttenståndet/temperaturen/del av säsongen. Då närmar man sig möjligen ett slags sanning.

Drömmen är en bra sträcka högt på en älv. De brukar förändra sig lite över tid,  jämfört med pooler långt ned på älvarna. Många av de höler på Stjördals och  Verdals nedre sträckningar jag hade kanonfiske på under 80-talet, på finns inte längre. Fårorna har grävt om sig totalt. De fisken jag haft högre upp på samma älvar kan jag besöka till död dagar och känna igen som gamla vänner. Förmodligen skulle de engelsmän som började fiska t.ex Renå för över 150 år sedan, också veta var de skulle gå...

ML

Amen på det. Fisakde länge i Tana långt nere i älven och sträckorna var olika varje år.

Man fick börja om från början varje gång  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på var flugan befinner sig. Är den tvärs eller snett nedströms brukar jag försöka vänta en aning tills tyngden kommer. Befinner sig flugan mer eller mindre direkt nedströms sopar jag till ordentligt, gärna med spöt in mot land, vid första förnimmelse till fiskkontakt. Precis som Sasse var med om på Stabbur krokas fisken då oftast långt fram i munnen. Att vänta i de lägena innebär som regel förlorad fisk för min del. Slinga finns inte då jag numer nästan alltid tar hem lite under utfiskningen, vilket innebär att jag kan ha flera meter lina hängade i strömmen när flugan väl fiskar in mot land. Förr om åren, speciellt under flom då fisken ofta tar nära land, provade jag ofta slinga med rätt pissigt resultat. Bättre i de lägena att försöka nita fast fisken med rejält mothugg.

ML

Tack för dina erfarenheter!  :)

Från en som aldrig riktigt kännt sig bekväm med slinga. Har försökt prova lite olika metoder i år. Tycker att jag bommar rätt mkt fisk och funderar endel på vad jag kan göra åt saken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Syftet är ju att ge laxen tid att hinna ta flugan ordentligt, sedan kvittar det nog om man använder sig av slinga eller om man är kall nog att vänta med den på "rullen". Huvudsaken är ju att man inte gör ett för snabbt mothugg.

Dagens mothuggscitat:

"So a salmon boils at the surface not too far from where you think your fly will be, a few inches below the water. You are now expected to give the fish a second? Two seconds? Or do you determinedly do as the fly trout fishers are adviced and shout, "God save the Queen!"?

(Malcolm Greenhalgh)

/Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är en till som inte känner sig bekväm med slinga...men vid två olika tillfällen under min korta laxkarriär har jag använt slinga där jag vet med 100% att jag släppt den exakt som linan stannat upp.

Första gången var i en hård ström där man kastade med endast klumpen ute...gick 4 vändor...på den ca 50-60 meter långa poolen....tappade 4a fiskar...alla utom en högg på samma lilla blankfläck...med linan så gott som rakt nedanför sig..

Vända nr 5 var koncentrationen på topp och inte minst när man kom till blankan i hårdströmmen...var så koncentrerad att så fort linan stannade upp, kände knappt huggen, så lät jag slingan gå...vända nr 5,6 & 7 resulterade i 3 laxar där alla var krokade långt nere i fiskens mun. Tror att slingan i den hårda strömmen var skillnaden.

Andra gången var det också i en kort pool som snabbt fiskades av och man kunde därför ha koncentrationen på topp hela tiden och det var dessutom första rundan på morgonen...så fort jag kände lilla touchen i skjutlinan släppte jag slingan och den fisken var också krokad långt nere i munnen.

Har där emellan ryckt i spöet och hållit fast slingan många gånger...Det är sällan jag kan hålla koncentrationen på topp så man låter slingan gå, då man oftast blir överaskad av hugget.

Har därför sen slutet av förra säsongen börjat köra med löst ställd broms och låtit fisken ta lina från rullen innan jag lyft spöet, tappat lite fisk och med den metoden känner jag mig säkrast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...