Jump to content

Linslinga vid laxahugg

GomaD

Recommended Posts

Vi får inte heller glömma att slingan var till för att laxen skulle få tid att placera de enorma flugkrokar som fanns i förr, innan de mindre och mordernare krokarna etablerades. Till "E.T.", fy fasen vilket fiske du hade i det du beskriver, jag hoppas att man någon gång får vara med om något som kan liknas det du talar om. Att vara i sju laxar på sju vändor och plocka tre av dem är av yttersta världsklass något som jag aldrig tidigare hört att någon varit med om.

Vi får inte heller glömma att slingan var till för att laxen skulle få tid att placera de enorma flugkrokar som fanns i förr, innan de mindre och mordernare krokarna etablerades. Till "E.T.", fy fasen vilket fiske du hade i det du beskriver, jag hoppas att man någon gång får vara med om något som kan liknas det du talar om. Att vara i sju laxar på sju vändor och plocka tre av dem är av yttersta världsklass något som jag aldrig tidigare hört att någon varit med om.

Helt klart. Jag vill dock helst ha flugan i mungipan oavsett 1,2 eller 3 krok.

Gillar inte när de sitter i näbben :rolleyes:

• 4 weeks later...

Jag fiskar med slinga av ren njutning. Gillar skarpt att känna linan åka ut mellan fingrarna och stramas upp innan jag reser spöt. Fördelen är att de allra flesta fiskarna sitter i mungipan och då oftast kommer på land.

Det kan dock vara oerhört svårt att behålla kylan och inte kroka de första Laxarna på säsongen (skyller på kustöringfisket) men det brukar lösa sig själv då dessa april och majlaxar oftast tar stenhårt.

Sedan lite längre in på säsongen så "blir det hela mera på lek". Dvs Man testar lite olika och tappar respektive landar med olika framgång :D .

Det gäller att hitta metoden som fungerar bäst för dig själv. Har X-antal hundra noggrant journalförda fluglaxar och det enda konkreta som jag kan säga är att vid sk rifflefiske så är det krokning direkt som gäller om man skall lyckas få annat än turlaxar.

Jag snackade med en i farsans jaktlag, som delade upp det såhär: Vid fiske med enkelkrok så använde han slinga, vid fiske med tubfluga och trekrok använde han direkt mothugg... jag tror det hade att göra med vassheten eller något sådant. Fler som hört den teorin?

Köper inte det :D

Jag fiskar med slinga av ren njutning. Gillar skarpt att känna linan åka ut mellan fingrarna och stramas upp innan jag reser spöt. Fördelen är att de allra flesta fiskarna sitter i mungipan och då oftast kommer på land.

Det kan dock vara oerhört svårt att behålla kylan och inte kroka de första Laxarna på säsongen (skyller på kustöringfisket) men det brukar lösa sig själv då dessa april och majlaxar oftast tar stenhårt.

Sedan lite längre in på säsongen så "blir det hela mera på lek". Dvs Man testar lite olika och tappar respektive landar med olika framgång B) .

Det gäller att hitta metoden som fungerar bäst för dig själv. Har X-antal hundra noggrant journalförda fluglaxar och det enda konkreta som jag kan säga är att vid sk rifflefiske så är det krokning direkt som gäller om man skall lyckas få annat än turlaxar.

He he. Kul att höra någon som har så många dokumenterade laxar köra samma teori som en annan. Känns bra :D

Jag kör med slinga för det känns bra och jag tycker det krokar bättre/sitter bättre ( i mungipan)

I år hade jag dock turen och lyckades landa 2 större laxar som hade näbbhuggit. Bara tur att bägge kom upp B)

• 11 years later...

Har tappat 3 st på 4 pass nu i slutet på säsongen. 2 fick jag drilla ända in till stranden och 1 i bara några sekunder. 

Är ganska ny på laxfiske och har bara haft kontakt 4gg. 

Första krokade helt sig själv och det var den enda jag landat också. Såg den komma upp från djupet, plocka flugan och vända ned igen. Jag stod som förstenad i chock med öppen mun så allt skötte sig själv. 

De andra 3 senast tog flugan försiktigt så jag knappt kände det. Kändes bara som flugan fastnade i botten eller som en en liten harr eller öring. Alla gånger gjorde jag i princip ingenting eftersom jag inte trodde det var lax förens drillningen i princip va igång. 

Hade inte haft möjlighet att släppa slinga ändå eftersom jag tog hem flugan så hade flera meter slaklina. Frågan är om jag skulle ha gjort ett ordentligt mothugg när jag insåg att det var en lax? (typ efter 3 sekunder).  Eller vad tror ni?