Jump to content

Fokus på fel saker?

jflyfishing
 Share

Recommended Posts

Nu innan folk läser vidare och kanske blir mer och mer irriterade så förklarar jag mig först så att ingen tar det här som något personligt.

Jag är ingen gnällspik och tar inte allvarligt på detta ja kommer ta upp, jag vill bara ge en liten liten tankeställare.

Mkt man läser både här på en här "communityn" och även andra, och även i en del magasin/tidningar så blir det ibland helt fel fokus på flugfisket och naturupplevelser i sig när det är mkt alkohol inblandat, tex "vi kom dit och det första vi gjorde va att knäcka en bärs för att njuta bla bla" eller, "självklart va just den här whiskeyn med för att annars skulle inte resan va maximal", lr liknande.

Och även hur fokusen hamnar på alla prylar, för att framhäva hur mkt grejer som man äger och fiskar med som kostar pengar, tex " fan vilket sträck ja får med mitt loomis" eller "mitt sage presenterar som inget annat spö".

Självklart så är det ju ett fritt land att uttrycka sig hur man vill. Men det känns lite vuxendagis att påpeka vissa saker som är helt orelevant gällande flugfiske i sig.

Självklart så säger ja inte att det är något fel med ta en whiskey med sig på tur, lr knäcka en bärs när man sitter där och knaprar i sig en knäckemacka med nygrillad fisk.

Eller att man nu kanske har testat många andra spön/rullar och känner att just det här spöet är helt klart mkt bättre än många andra. Bara att det känns som om många ska just framhäva dessa saker.

Min fråga är mest varför?

Eller är det så att den som har mest prylar när han dör vinner?

Eller den som har druckit dom mest finaste whiskeysorterna på sina resor är lite bättre?

Har jag helt fel som reagerar över detta?

Någon annan som har några tankar?

Mvh//Jon

Profly hade ju bra grejer.Synd att ni la av.

Den som fångar mest Havsöring vinner ?

Vet inte riktigt vad du menar? 

Med något av det du skriver faktiskt. 

Vänligen förklara :) 

Den som är duktig fångar mest havsöring. Så är fallet iaf ;) 

Fick en känsla att du har ändrat din ståndpunkt sen trådstarten 2008 och det var ju dom tidiga Hö tävlingar som ni fixade i Profly.

Du skriver i tråden om Naturupplevelse och fel fokus när det gäller flugfiske.

Vet inte riktigt vad du menar?

Med något av det du skriver faktiskt.

Vänligen förklara :)

Den som är duktig fångar mest havsöring. Så är fallet iaf ;)

Han menar att du kunde ALDRIG få så många tävlande och känna pengar på utlekt öring om första priset var Pool 12 flugfiskeset...

Du reagerar på något du levde på, sälja dyra prylar till skrytande flugfiskare ...Som någon sa för länge sedan :Dubbel moral är bra att ha...

Edited by Rzvrzbrzotrz
  • Like 1

Vad gäller att dricka dyr Wheskey och ha dyra prylar : Det handlar bara om en sak : Man köper de att man kan.

Allt annat är skit snack,alla vi har druckit bilig Wheskey och fiskat med billiga spön men med åren skaffat oss råd att köpa dyrare och bättre grejer . Och det gäller inte bara fiske prylar utan allt i överlag,kläder,skor,kallingar ,TV,paraply och fan vet vad...

Vi är samma fiskare och samma människor som innan vi skaffat oss de här dyra prylar, det ända som har ändrats är synen på oss.

Tro mig ...

jag är samma människa som när jag fiskade med min Daiwa...

• Like 1

Fick en känsla att du har ändrat din ståndpunkt sen trådstarten 2008 och det var ju dom tidiga Hö tävlingar som ni fixade i Profly.

Du skriver i tråden om Naturupplevelse och fel fokus när det gäller flugfiske.

Har exakt samma ståndpunkt idag, som då. Och alltid haft. 

Om du hade läst första inlägget i tråden. 

Så va syftet, och tanken med det inlägget att ställa frågan varför folk har så stort bekräftelsebehov i tidningar, bloggar, andra sociala medier att skryta med vad dom dricker, eller vad dom fiskar med för grejer? 

Vad har det med mitt eget havsöringsfiske, eller med en havsöringstävling att göra tycker du? 

Du borde ju veta vid det här laget varför vi anordnade dom tävlingarna? 

Har du inget vettigt att komma med, så fortsätta spela Candy Crush och tänk över vad du slösar din energi på... 

Han menar att du kunde ALDRIG få så många tävlande och känna pengar på utlekt öring om första priset var Pool 12 flugfiskeset...

Du reagerar på något du levde på, sälja dyra prylar till skrytande flugfiskare ...Som någon sa för länge sedan :Dubbel moral är bra att ha...

Du kan läsa vad jag skrev till Mauri ovan. 

Jag reagerade inte alls på att folk köper dyra grejer, utan att just skrytet i alla typer av sociala medier som finns. 

Men alla är vi olika, kolla dig själv tex, du har ju ett otroligt stort behov att fortfarande tjata sönder hål i huvet om något som du gråter dig själv till sömns om varje natt. 

Häll upp lite vatten i badkaret och gråtrunka där istället. Ingen bryr sig om vad du skriver :) Styrkekramar! 

• Like 6

Så va syftet, och tanken med det inlägget att ställa frågan varför folk har så stort bekräftelsebehov i tidningar, bloggar, andra sociala medier att skryta med vad dom dricker, eller vad dom fiskar med för grejer? 

Vad har det med mitt eget havsöringsfiske, eller med en havsöringstävling att göra tycker du? 

Har du inget vettigt att komma med, så fortsätta spela Candy Crush och tänk över vad du slösar din energi på... 

Du kan läsa vad jag skrev till Mauri ovan. 

Jag reagerade inte alls på att folk köper dyra grejer, utan att just skrytet i alla typer av sociala medier som finns. 

Men alla är vi olika, kolla dig själv tex, du har ju ett otroligt stort behov att fortfarande tjata sönder hål i huvet om något som du gråter dig själv till sömns om varje natt. 

Häll upp lite vatten i badkaret och gråtrunka där istället. Ingen bryr sig om vad du skriver :) Styrkekramar!

Man ger de råd man kan... Tack att du finns , då vet jag att på andra sidan dig står intelligens...

Jag köpte en Winston på ProFly och fick aldrig råd att jag ska inte visa den för då kan det uppfattas att jag skryter .

Jag påstår att ProFly skulle ALDRIG få så många deltagare på utlekt havsöring tävling om de inte lockade tävlande med dyra priser. Svara ärligt ni som tävlade, hur många av er skulle tävla två dagar för en Pool 12 kit ? Knappast någon.

Hur uppfarter ni vinnaren av Sage kitet som visar den stolt ,på alla media ? Skryter han eller ?

Sanningen svider därav sådan svar från jflyfishing , högintelektuelt .Vad är det du efterlämnade efter dig till yngre generationer ,efter din tid på ProFly ?

Nu moraliserar du , men blicka tillbaka och rannsaka dig själv ,om du nu kan det . Ah just det, du efterlämnade bästa uppfinning för C&R , måttbandet :):):)

Om jag visar min dyra utrustning och drycker dyr Wheskey , då visar jag till yngre generationer att man kan nå sina drömmar om man jobbar hårt , att man kan lyckas i livet ,man behöver inte skämmas för det , och ännu mindre bli rädd att få stämpel skrytmåns från någon misslyckad moralpolis .

Och en gång till , tänk om hur ni ser på någon som har lyckats i livet ?

Det är samma goda människa men eran syn på den har förändrats .

Amen !

Nu var det inte meningen från min sida att det här skulle blåsas upp till ett tjafs.Jag retar mig inte på dom som har dyra rullar.Många av dom är jäkligt snygga och skulle gärna själv vilja äga en.

När det gäller fisket så går naturupplevelse i första hand o sen fisket.Blir nog ett par glas rött om jag grillar och övernattar,

Trodde kanske fel om dig att du va en som fiskade med top grejer.

När det gälller alla tävlingar så är dom för tidigt i säsongen.Risken är ju att flertal av tävlande fiskar i bräckvattnet.

Inget mot tävlingar isig men man kunde ju ha dom i slutet av maj,Blir ju större utmaning.

Jag är inte med i den här forumet för att skapa osämja .Vill få tips samt dela erfarenhet, träffa likasinnade och fiska tillsammans.

Ha det :)

Det handlar väl för fan inte om man fiskar med dyra "topp grejer" eller inte inte utan hur man väljer att framställa sig i ett sammanhang. Det är en viss skillnad på en person som kör en Ferrari på grund av passion och intresse och en som köper den för att framhäva en viss status, få uppmärksamhet, bekräftelse osv.

Är inte det en jävla skillnad!? Tycker trådskaparen vikt sig dubbel för att förtydliga detta för vissa..

Edited by VAK
  • Like 2

Haha, vad menar du? Ingen aning förens jag pratat med personen..?

Jag tror du missuppfattar det här, fiska med ett splitcane för 50 lax om du vill, är du en skön snubbe som inte skyltar med det är det ju inga konstigheter..

Det är helt ok om det går på detta sätt, men hur bedömer man en fiskesnubbe på sociala medier ,tidningar...

Skryter man om man lägger ut en bild på en flaska Freya eller Oden med värsta splitcane i bakgrunden ?

Är man alkis eller bara livsnjutare som satsar på kvalité ?

Om personen bär BUFF, speciellt dödskalle-buff, då vet du ;)

Skämt åsido är det ganska omöjligt att svara på, att bilda sig en uppfattning enbart utifrån bilder håller självklart inte..

Hur som helst håller jag med trådskaparen att det är värt att ägna några tankar kring detta, prylfixeringen, alkohol, osv.

Personer som blir stötta av resonemanget har förmodligen något att fundera över.

Over and out!

Edited by VAK
  • Like 1