Jump to content

Recommended Posts

Guest Säta
Posted

???

Själv kör jag Ken Sawada när de gäller 3krok.

Till forshagatuberna använder jag karpkrok.

Posted

har kört lite allt möjligt, men mycket nöjd med Guidelines krok, fast det är med största sannolikhet Sawada  :)

Kamasan är också rätt fina, tunna och vassa, och så går det fint att räta dom vid stenkontakt  ;)

Posted
Guidelines är ken sawada ;)

Jo, ser exakt likadana ut, har både i strong och x-strong, och Håkan Norling rodnar inte längre då man frågar, så tom han har väl erkänt att det är Sawada.

Innan hette det: "-Jaaa, jag säger inte att det inte är Sawada" ...  :)

Guest Säta
Posted
Jo, ser exakt likadana ut, har både i strong och x-strong, och Håkan Norling rodnar inte längre då man frågar, så tom han har väl erkänt att det är Sawada.

Innan hette det: "-Jaaa, jag säger inte att det inte är Sawada" ...  :)

Guideline lägger ju över ken s kroken till sina egna plast askar :)

Posted
har kört lite allt möjligt, men mycket nöjd med Guidelines krok, fast det är med största sannolikhet Sawada  :)

Kamasan är också rätt fina, tunna och vassa, och så går det fint att räta dom vid stenkontakt  ;)

Går att räta dem i fisk också  ;)

Är dock supernöjd med dem (Kamasan alltså)

post-1939-1217783883_thumb.jpg

kamasan_rat.JPG_thumb

Posted
Går att räta dem i fisk också  ;)

Är dock supernöjd med dem (Kamasan alltså)

Ja, allt kan inte bara vara glass och tårta, måste vara någe skit också  ;D

Posted
Ja, allt kan inte bara vara glass och tårta, måste vara någe skit också  ;D

Jag har aldrig varit med om krokbrott med kamasans 3krok. Är supernöjd med dem. Man kan räta dem i sten och fisk men då är det med mycket press.

Posted

Sedan lång tid har kamasankroken varit en stor favorit.  Undrar om någon har erfarenhet av dubbel tubkrok på flugorna , för eller nackdelar om man nu ska jämföra dessa med trekrokarna?

// match 8)

Posted

Vingen trasslar mindre i dubbelkrok.

Jag har tappat lika mycket fisk på dubbel som trippel... men tror mer på 3krok ändå  ::) och tron avgör oftast  :)

Posted

Kör också med Kamasan, och med Loops dubbelkrok. Helnöjd.

Provade en förpackning med Partridge när inget annat fanns att tillgå, men de gick ju av hela tiden. För hårt härdade?

Posted

Några som jag trodde på till en början var Owner, men jag misstänker att dom var för vassa och skar ut sig själva om fighten drog ut på tiden, tappade en del på dom varav några stora, sen varje gång jag fått fisk på dom och krokat av så är dom helt deformerade.

Loop, Kamasan, Partridge big mouth, sawada är alla bra  :)

Posted

Fiskar också med Ken Sawadas trekrok.. Tycker de är en mycket fin krok. Vassare än kamasan.

Köpte i våras en ask ken sawada och en ask guideline krokar för att jämföra (man har ju hört att de ska vara samma krok).

GL kroken hade något kortare spetsar(eller var de tvärtom?) och mera utåtböjda än KS så det var då skillnad på de askar jag köpte.

Men de kan ju bero på förändringar i tillverkningen/annan upplaga..... om det nu är samma tillverkare??

Guest Svein
Posted

Har provat olika men sista tiden har jag använt Owner,tycker det funkar bra.

Posted
Fiskar också med Ken Sawadas trekrok.. Tycker de är en mycket fin krok. Vassare än kamasan.

Köpte i våras en ask ken sawada och en ask guideline krokar för att jämföra (man har ju hört att de ska vara samma krok).

GL kroken hade något kortare spetsar(eller var de tvärtom?) och mera utåtböjda än KS så det var då skillnad på de askar jag köpte.

Men de kan ju bero på förändringar i tillverkningen/annan upplaga..... om det nu är samma tillverkare??

ST3 & ST4 är KS krok och har lite skillnad i storleken i gapet på krokarna.

4:an är wide.

Nu vet ja inte vilken GL packar ner i sina förpackningar dock.

(jag brukar köpa ST4:an iaf)

//Nicke

• 1 month later...
Posted

Kamasan när det gäller trekrok och Raptor T6 i storlek 3 eller 4 när vi pratar enkelkrok. Har tidigare kört en del Kumho som varit rätt lik Owner i gods, härdning mm men mer och mer gått över till Kamasan då dessa håller bättre. Dock skiljer det nå hiskeligt i pris mellan dessa två.

Posted (edited)

Efter att ha bränt en fläsklax i Älvkarleby för sisådär 10år sedan på en Mustad tubfluge 3-krok!(måndagsexemplar eller?!!!! Så fiskar numer uteslutande med Kamazan B990 (heter den va?) tycker den funkar bra helt enkelt!

Har provat Loop´s dubbelkrok men den gillade jag inte, jag har nånting emot dubbelkrokar... har bara inte listat ut vad ännu?

Edited by Kimmen
Posted

Fiskar en del med loop dubbel ock har hög krokprocent på dom krokarna B)

Owner kommer aldrig mer inn i mina krokaskar B);)

Guidelines krok funkar bra ock likadant kamasan B)

• 2 weeks later...
Posted

Finns det inga billigare alterativ än just dessa märken på krok? Kan ju faktiskt hända att man sätter ett par flugor i botten ibland och då kan det bli ganska dyrt om efter ett tag ;)

Posted
Finns det inga billigare alterativ än just dessa märken på krok? Kan ju faktiskt hända att man sätter ett par flugor i botten ibland och då kan det bli ganska dyrt om efter ett tag :(

Känna inte som man ska fuska med en sådan viktig sak. Tänk när du har på 10kg´s öringen och den rätar kroken ;)