Hoppa till innehåll

Älv: Driva


JARI

Recommended Posts

Guest mrwalker

Vi är ett par stycken som  skall till driva v.32 och fiska och vi undra om det är någon som har erfarenhet av några bra och trevliga kortsträckor att rekomendera.

Likaså boende, vi hade nog tänkt ossa tt bo på Furu Laksvald och fiskecenter, men kanske kan prova något anant ställe om det verkar bra. På Furu  fanns det en hel del lediga kort då jag pratade med dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Guest Harrabarra

Hej!

Var i Driva v 30 och de kortsträckor som jag kom i kontakt med  i nedre delen var tvisthölen, kleivhölen och blindjohölen, där det togs kludd på 6,5kg samt lax på 5,5 men det åkte upp en kludd på 7,93 kg ur tvisthölen samma vecka men den togs tyvärr på mask.Fisket var väldigt trögt överlag utom i den absolut nedre delen (mycket maskfiske) uppåt i älven så var Björbecks zon 3 väldigt trevlig att fiska på, rättsläng dessutom det är de andra oxå förresten utom tvisthölen.

kort till de tre första kan du köpa på skogly camping i Gröa. Jag tror de delar med Traedal Hotell som så att de har dem två dar var på rullschema Traedal har även sträckor längst ned mot mynningen har jag för mig.

tvi! tv!

HB

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för svaret!

Jag hann dock inte läsa det innan vi for. Kom tillbaka nu i natt (13/8). Vi åkte rätt in i årets värsta flom, 608 kbm/s och skitigt vatten. Som tur är så går älven ner nästan lika snabbt som den går upp så ett dygn senare var den fiskbar. Vi fick hålla till godo med  de små älvar som finns att tillgå runt i omgivningen under tiden driva klanrande och gick ner. Riktigt fina de också, även om det inte är några stora fiskar som går upp i dom. Med tanke på de väder vi hade så hade vi ett bra fiske. Vi tog upp 5 fiskar på 2 dagars i driva. Den största var på en kludd på 3.6 kg. Det var väldigt bra ordnat med dessa kortsträckor som ingår i SJFF vatten. Det var så pass bra att det blir en tur nästa år igen, kanske rent av denna höst.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Längre upp mot Oppdal finns kilometerlånga sträckor. Pratade med en kille från Oppdal nyss och älven hade stigit från 20 kubik till 246 på en dag. En ökning med sisådär 1200%!!! Tala om flom!

Men det var några dagar sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo vi blev varse att älven både stiger snabbt och sjunker snabbt. Vi fiskade som jag nämnde enbart på de nedre sträckorna som hanteras av sjff, det var helt OK. Sträckor uppe vid oppdal känner jag inte till, hur får man info om dessa? Jag har haft lite korrespondans med Geir på drivaguiden, mycket hjälpsam men samtidigt så verkde det som om han enbart rekomenderade privata sträckor och undvek till att börja med de som administreras av sjff. Jag provar gärna sträckor som är lite längre upp. Är det någon som har en kontakt person för sträckor längre upp så tar jag görna emot det infölr nästa år.

Den flom som du nämner Göran var nog den som vi upplevde som över 600 kubik längre ner i systemet. Det var otroligt mycket vatten, trädstammar och annat smått och gott kom flytande med älven. De vindskydd som står utmed älvkanten var vattenfyllda 1/2 vägs så det var en smula svårfiskat, :(. Ja vi fiskade naturligtvis inte i den vattenföringen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Både och. Till havsöringen är väl enhands och korta tvåhands ( runt 12 fot ) det mest använda. I högt vatten eller flom kan man ju behöva lite tyngre grejor och då blir det längre tvåhands.

Sen hänger det ju lite på hur sträckan ser ut - om du fiskar felslängen med skogen precis i nackhåren och dessutom i becksvart augustimörker så kanske det ibland kan vara lite bökigt om du bara använder enhands...  Det är liksom inte överallt du har plats till några överhandskast, så att säga...

Men visst är en stor kludd optimalt om du tar den på enhandsspö!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Ska v 33  till hjelle

Ja det var ju rätt så tomt i hela driva vad jag förstår.

Relax & Release

Tomas

Aha, där har jag ju fiskat för några år sedan! Helt fantastiska pooler, men klent med fisk vid det tillfället... En upplevelse att gå och fiska där oavsett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 12 years later...

Jag och kompisen tog en spontantripp till Driva då möjligheten öppnade sig för oss sörmlänningar i fredags.

Det är första gången vi fiskar i Driva och vi fiskar på SJFF sträckor och skulle behöva lite tips på vilka pooler som funkar bra på 80-70 kubik?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
On 4/27/2004 at 1:40 PM, Guest Fiskebutiken said:

på tub så gäller: sunray shadow, KF, garry glitter, red butt, kinesern

på krok: silver doctor, blue elegance, red butt, heggeli, peter ross, silver grey, zulu silver

bind gärna upp några barn bajs också. Tuber upp till dm:ern och krok 2:or till 12:or

/Jonas

Jag uppar denna, bara för att jag vill veta hur flugan barnbajs ser ut? 🤣🤣

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Sträckan vi fiskar på är ledig v30 och på öppningen, så är det någon som vill ta sista chansen att fiska där på några år så hör av er till mig så berättar jag mer.

2-4 fiskare, ca 1,3 km bra och varierad sträcka att fiska på.

Hytta med kök, sovrum, toalett och dusch, samt en hytta bredvid med sängplatser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...