Hoppa till innehåll

Nytt(?) sätt att binda parachutehackel på Polyvinge


Padron

Recommended Posts

Jo, när jag i våras plockade fram flugbindargrejerna och skulle binda lite parachuteflugor så slog det mig att man kanske kunde slå en knut (halvslag heter det va?) på poly-garnet för att bä'ttre kunna få till hacklet.

Sagt och gjort, en rejält åtdragen knut på vingmaterialet och sedan fäste jag knuten så att den kom riktigt nära kroppen på flugan.

Det visade sig att det blev väldigt lätt att linda haklet "under" denna knut och gjort på rätt sätt hålls dessutom hacklet ner ordentligt.

Nu undrar jag: Har detta gjorts/beskrivits förr eller är det en egen ide? ;)

Ibland lagrar man ju information i hjärnan som sedan poppar upp så jag kanske har sett/läst om detta förut...

Hur som helst, prova! Jag är övertygad om att ni kommer att tycka det blir mycket lättare att få till parachutarna.

Skit fiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, när jag i våras plockade fram flugbindargrejerna och skulle binda lite parachuteflugor så slog det mig att man kanske kunde slå en knut (halvslag heter det va?) på poly-garnet för att bä'ttre kunna få till hacklet.

Sagt och gjort, en rejält åtdragen knut på vingmaterialet och sedan fäste jag knuten så att den kom riktigt nära kroppen på flugan.

Det visade sig att det blev väldigt lätt att linda haklet "under" denna knut och gjort på rätt sätt hålls dessutom hacklet ner ordentligt.

Nu undrar jag: Har detta gjorts/beskrivits förr eller är det en egen ide? ;)

Ibland lagrar man ju information i hjärnan som sedan poppar upp så jag kanske har sett/läst om detta förut...

Hur som helst, prova! Jag är övertygad om att ni kommer att tycka det blir mycket lättare att få till parachutarna.

Skit fiske!

Detta är inget jag sett och jag kan mycket väl tänka mig att knuten bidrar till att hålla ned hacklet och underlätta vid lindning.

Bifoga gärna en bild om du har tillgång till det.

Mvh Andreas Lestander

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min lilla Olympus C-50 är inte idealisk att ta close-ups med vid lite dåliga ljusförhållanden så jag blir väl tvungen att skaffa en systemkamera om jag skall fortsätta posta flugbindningsbilder :rolleyes:

Här är en suddig bild på slutresultatet framifrån som visar hur bra spridningen blir i "höjdled" när man anväder "knuttekniken":

post-6664-1218524081_thumb.jpg

Infästningen av den knutna vingen (Polygarn, antron eller liknande):

post-6664-1218524442_thumb.jpg

Nejdå, du är inte full bilden är väldigt suddig :lol:

En möjlighet med detta sätt att binda (som jag inte själv provat än) är att binda in "vingen på krokens undersida och sedan helt sonika klippa bort vingen (men ej knuten) efter att hacklet äår lindat och på så vis ´få en fluga som står väldigt högt på vattnet. Det kräver naturligtvis att man har en stabiliserande vinge på ovansidan.

Jag har provat att klippa bort "vingen" när den bundits på ovansidan för att få till en nattsländeimitation och det fungerar bra.

Jag skall försöka få till bättre bilder de närmaste dagarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK, lite bättre bilder nu då.

Första bilden visar bara ett halvslag på vingmaterialet.

post-6664-1218609729_thumb.jpg

Denna bild visar en åtdragen knut. Jag brukar ta naglarna och dra till så att "undersidan" av knuten blir väl "definierad" då den utgör mothåll för hacklet.

post-6664-1218609808_thumb.jpg

Här har jag klippt ner för att kunna fästa in vingen, det går utmärkt att trimma bort hälften av materialet ända in mot knuten så bygger inte vingen så mycket.

post-6664-1218609908_thumb.jpg

Vingen med knuten inbunden

post-6664-1218609965_thumb.jpg

By the way: Är inte Tiemcos 103BL den vackraste krok som finns?

Redigerad med Padron
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dags att fästa in hacklet, det går bra att hålla undan med fingrarna.

post-6664-1218610633_thumb.jpg

Hoppsan, dags för lite manikyr ser jag :wub:

Hacklet fäst, dags att dubba framkroppen.

post-6664-1218610698_thumb.jpg

Dubbad framkropp.

post-6664-1218610730_thumb.jpg

Den(nästan) färdiga flugan sedd framifrån. Notera hur hacklet går ner under kroken tack vare knuten och metoden att linda hacklet under redan lindat hackel.

post-6664-1218610825_thumb.jpg

Redigerad med Padron
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går bra att klippa bort vingen och spara knuten om man vill göra en Nattslända/Bäckslända eller liknande.

post-6664-1218612079_thumb.jpg

Här en Nattslända med inbunden Poly-vinge.

post-6664-1218612109_thumb.jpg

Samma fluga framifrån.

post-6664-1218612138_thumb.jpg

post-6664-1218612158_thumb.jpg

Jag hoppas denna beskrivning hjälper till att förenkla bindandet av parachute hackel för någon av er.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går bra att klippa bort vingen och spara knuten om man vill göra en Nattslända/Bäckslända eller liknande.

Här en Nattslända med inbunden Poly-vinge.

Samma fluga framifrån.

Jag hoppas denna beskrivning hjälper till att förenkla bindandet av parachute hackel för någon av er.

/Lasse

Bra tips! tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...