Hoppa till innehåll

Elöverskott


flyfisher30

Recommended Posts

Enligt text tv:n idag kommer Sverige inom några år ha ett överskott på el motsvarande ett stort kärnkraftverk. Detta när vindkraften är utbyggd.

Detta borde innebära att kraftbolagen kan släppa alla tankar på att bygga ut vattenkraften.

Som jag ser det.

Yippeeeee.......

som jag ser det också.... men hur tror du dom ser det? i $$ skulle jag tro ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I det korta perspektivet i allafall skulle inte ens elpriserna sjunka men det blir ju ett ganska slagkraftigt argument i utbyggnads debatten hoppas jag.

Jag är lite tveksam till hur detta kommer att påverka. De ville ju tydligen börja exportera el för att tjäna ännu mer pengar. Om de väl börjar med export så tror jag att det blir ännu värre.

Privatiseringen av en sådan här stor infrastrukturpost var vansinnig. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter lite som önsketänkande...

...så länge vatttenkraft räknas som "Grön el" och kärnkraft på sikt ska läggas ned så lär inte tillfälliga elöverskott påverka viljan att bygga ut. Med tiden kommer oljepriserna och kolpriserna gå upp vilket givetvis gör alternativ som vind- och vattenkraft ännu mer attraktiva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter lite som önsketänkande...

...så länge vatttenkraft räknas som "Grön el" och kärnkraft på sikt ska läggas ned så lär inte tillfälliga elöverskott påverka viljan att bygga ut. Med tiden kommer oljepriserna och kolpriserna gå upp vilket givetvis gör alternativ som vind- och vattenkraft ännu mer attraktiva.

Tyvär tror jag du har rätt. Man kan bara hoppas att alla som kämpar mot drakarna kan använda det här till att sätta så många käppar som möjligt i hjulen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt text tv:n idag kommer Sverige inom några år ha ett överskott på el motsvarande ett stort kärnkraftverk. Detta när vindkraften är utbyggd.

Detta borde innebära att kraftbolagen kan släppa alla tankar på att bygga ut vattenkraften.

Som jag ser det.

Yippeeeee.......

Blir det överskott i Sverige så kommer dom tjäna pengar på att sälja till andra länder..och då tror jag tyvärr att de vill ha mer vattenkraft... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...