Hoppa till innehåll

Guest mako

Recommended Posts

Leopardbotten, låter som svårartat fall av huggskräcken. :lol:

Ja, det var lite väl slitsamt för ingenting Jakob. Men spelreglerna för havsöringsfiske på ostkusten är hårt satta, den som inte är medveten om det lär gå in i väggen.  Bättre att vara i närheten av att lyckas än att samla damm hemma.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lågt vattenstånd och friska nordostliga vindar.

Har varit soligt senaste dagarna vilket gett höga temperaturer inne i skyddade vikar, uppemot 10 grader. Mycket grönsaker i vattnet och överlag grumligt. Men öringarna biter friskt när man väl hittar dom. Fullmatat bensinkort är väl viktigaste utrustningsdetaljen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni på ön i detta nu? Är det pallkanter som gäller eller funkar varma vikar fortfarande? Har den bästa fisketiden börjat att gå mot kväll och morgon? Tacksam för svar, åker dit på torsdag. :)

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni på ön i detta nu? Är det pallkanter som gäller eller funkar varma vikar fortfarande? Har den bästa fisketiden börjat att gå mot kväll och morgon? Tacksam för svar, åker dit på torsdag. :)

Från telefon.

Jag fiskar grundare pallkanter och vikar nu. När jag var ute i söndags leverade grund vik tidigt på morgonen. Vattentemperaturen ligger på ca 7 grader. Lokalt varmare. Tror vi är i en övergångsperiod och för några dagar sedan fick jag en torsk som kasade upp sill när jag skulle släppa tillbaka den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar grundare pallkanter och vikar nu. När jag var ute i söndags leverade grund vik tidigt på morgonen. Vattentemperaturen ligger på ca 7 grader. Lokalt varmare. Tror vi är i en övergångsperiod och för några dagar sedan fick jag en torsk som kasade upp sill när jag skulle släppa tillbaka den.

Tack för svar. Jag ska försöka att hålla igen på följdfrågorna. Är pallen mer eller mindre som en trappa? Den börjar vid land och stegen går djupare och djupare? När jag tittar på sjökortet får jag intryck av att pallen är ett fåtal trappsteg tills det blir riktigt djupt, speciellt på västkusten, men är det fel, är det mindre och fler etapper det rör sig om?

När det gäller pallkanten, ska man sikta på att ta sig så långt ut som möjligt för att kunna kasta över där det blir djupt (vad det nu är, typ tre-fyra meter eller mer)?

Kanske gör det svårt för mig själv och polarna men det känns som att åka till en annan del av världen med det här fisket. Otroligt spännande och möjligen utmanande.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej inte som en trappa. Eller ofta är första steget så djupt att det inte upplevs som en trappa. Mer som en kalkstensflats 100 m från land samma djup och sedan ett stup rakt ner. Botten bara försvinner :) Ofta betydligt mer än 3-4 meter. HÖ rör sig i djupet och tar för sig av sånt som råkar komma över kanten från det grunda.

Jag brukar gå fram till ca en spölängd från kanten. Inte för nära så man skrämmer fisken. Fiska sedan ut över det djupa och längst med kanten.

Viss försiktighet är på sin plats då det kan vara starka strömmar här. Och eftersom vattnet är så klart kan det ibland vara svårt att avgöra om nästa steg är 20cm djupare eller 100 cm :)

Vissa pallar är som salsgolv andra har sprickor som är djupare och man lätt druttar i och blöter sig.

Helt klart är fisket från pallarna spektakulärt jämfört med många andra ställen längst vår kust. Men glöm inte bort dom vanliga HÖ lokalerna som också finns på Gotland.

En guide är väl investerade pengar. Kolla med Fish Your Dream om ni inte redan gjort det.

Skitfiske!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej inte som en trappa. Eller ofta är första steget så djupt att det inte upplevs som en trappa. Mer som en kalkstensflats 100 m från land samma djup och sedan ett stup rakt ner. Botten bara försvinner :) Ofta betydligt mer än 3-4 meter. HÖ rör sig i djupet och tar för sig av sånt som råkar komma över kanten från det grunda.

Jag brukar gå fram till ca en spölängd från kanten. Inte för nära så man skrämmer fisken. Fiska sedan ut över det djupa och längst med kanten.

Viss försiktighet är på sin plats då det kan vara starka strömmar här. Och eftersom vattnet är så klart kan det ibland vara svårt att avgöra om nästa steg är 20cm djupare eller 100 cm :)

Vissa pallar är som salsgolv andra har sprickor som är djupare och man lätt druttar i och blöter sig.

Helt klart är fisket från pallarna spektakulärt jämfört med många andra ställen längst vår kust. Men glöm inte bort dom vanliga HÖ lokalerna som också finns på Gotland.

En guide är väl investerade pengar. Kolla med Fish Your Dream om ni inte redan gjort det.

Skitfiske!

Grymt svar, tackar så hjärtligt. Min hittills enda erfarenhet av kusten på Gotland (utöver färjan) är 30 minuter på stranden vid Åminne camping så jag har verkligen ingen koll alls. Jag skriver hur det går sen.

Från telefon.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, en rapport från torsdag 21/4 till söndag 24/4. Tre färskingars äventyr på den gotländska pallen helt enkelt. 

 

Torsdag. Kom ut vid femtiden och valde en nordlig landtunga. Vi trodde att pallkanten skulle vara tillgänglig men hade fel. Vi gick nog ut 200 meter utan att ens komma nära och utan vadarstav och pallvana var det rent otäckt att stå och svaja i dyningarna, utan att vara säker på om nästa steg skulle vara ner i en grop eller inte. Ingen trillade tack och lov. M fick en fisk på ett mörkt område han scoutat. Den var ca 53 cm och vägde ungefär 1,5 kg. En fin fisk som visade sig bli resans största.

 

Fredag. Vi satsade på Fårö. Vinden var nordvästlig och det hade blåst rejält under natten vilket gav oss rejäla dyningar att utmana. Det gick inte alls, linan kom in till land innan flugan knappt landat. Vi fick söka lä men det gav inget. Fårös miljö kändes som en arktisk öken i den kyliga vinden. Så oerhört karg och bister men också vacker i sin oinställsamma hårdhet. Vi åkte tillbaka till fastlandet och lyckades hitta fisk i en vik med frånlandsvind. Vinden hade då vänt men dyningarna var kvar. Jag fick två, M två också och D tappade öringen han hade på. Man kan nästa kalla det för ett race, alla tog på en kort sträcka under 45-60 minuter efter solnedgång.

 

Lördag. Västkusten. Otillgängligt på första spoten men vi kom åt pallkanten, dock utan att känna fisk. Vi testade en ny plats i närheten, en större vik med grundkanter. Jag hade på en öring ett par sekunder men inget mer. På kvällen körde vi en stor vik i norra, på båda sidorna. Den första kändes fel för flugfiske. Det var oerhört svårt att vada men botten var fin men också ovarierad. Fanns inget som stack ut. På andra sidan kom en kylig nordostan som snart fick våra fingrar att frysa till och vi avbröt i förtid. Helt dött där också.

 

Söndag. Hittade en lättvadad pallkant till slut men vi var trötta och hade lite tidspress så vi lade inte ner den tid platsen förtjänade. Till sist körde vi en halvtimme nära Visby men vinden var återigen för kall och motivationen låg. Vi fick ge oss och åt pizza på Stortorget istället.

 

Summering: Dåliga vindar efter vad vi hörde från en annan fiskare. Nordvästlig ska enligt honom vara sämst på ön och den fick vi känna av många gånger. Kanske skulle vi ha fiskat djupare men vår lokalkännedom var för dålig. Satellitbilderna säger inte allt om platsernas beskaffenhet vilket vi blev varse om flera gånger. Vattentemperaturen låg runt 5-7 grader, mätt på pallar och i vikar. Vi såg mycket djurliv, vilket jag alltid uppskattar. En säl, änder jag inte sett förut, grisslor och många ejdrar stack ut. Plus alla kaniner.

Redigerad med MathiasL
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som en hyfsad första vända. Fler än en har lämnat ön utan fisk :)

Tack för rapporten.

Du har rätt. Hade lite blandade känslor igår men idag känns det som om jag ska vara nöjd. Det är inte bara att åka dit och ta upp fisk.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå! En fråga. Jag har fått en fisk och blev lite fundersam på vad det är jag har fångat egentligen. Kan öring ha rosa gällock och vara rosa utmed sidorna? Eller har jag lyckats få en båge? Den hade även mycket prickar på stjärtfenan som var väldigt trasig, den saknade även bukfenor. [emoji15]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå! En fråga. Jag har fått en fisk och blev lite fundersam på vad det är jag har fångat egentligen. Kan öring ha rosa gällock och vara rosa utmed sidorna? Eller har jag lyckats få en båge? Den hade även mycket prickar på stjärtfenan som var väldigt trasig, den saknade även bukfenor. [emoji15]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Låter som en båge. Jag fick en förr förra resan. Den fisken var dock i väldigt bra kondition och hade hela fenor. Vilket drag det var på den! Svårt att se på denna bild men den var också rosa längs med sidorna.

post-4048-0-90731600-1462561713_thumb.pn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som en båge. Jag fick en förr förra resan. Den fisken var dock i väldigt bra kondition och hade hela fenor. Vilket drag det var på den! Svårt att se på denna bild men den var också rosa längs med sidorna.

attachicon.gif2016-05-06 21.04.18.png

Den var grann den! [emoji3] Min var faktiskt ganska fet och pigg den med, och gjorde ett par rusningar. Dock modellen mindre än din.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nyinflyttad 08. Bara bott på ön en månad men hade inledningsvis kanonfiske med fiske varje pass efter jobbet och bara blanka. Inte sällan fler än en. Nu är vattnet varmare och jag antar att det är nattfiske som gäller. Ser dock mycket måsdyk längre ut och har haft fisk (fin och fet) hoppandes efter mina plåtbitar när jag kastat maxlängd med spinn.

 

Nu till min fråga. Gotlänningarna verkar ha otrolig respekt för strömmarna runt pallkanten. Som stockholmsfiskare är dock suget efter att paddla ut ned flygningen nästan för stort för att kontrollera. Någon som har erfarenhet av flytingsfiske på ön? Så farligt som det var as för?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...