Jump to content
Sign in to follow this  
Pred_Ce

Trött på mitt slöa Trangia. Hur tar jag mig vidare.

Recommended Posts

Som sagt, att behöha sitta och vänta på ett Trangia är ju inget roligt. Brännaren är trött eller rättare sagt effektiviteten är låg. Jag har länge gått i tankarna på att införskaffa ett multifuel-kök och nu är det dags. Har läst spaltmeter på nätet men inte blivit klokare. Alla intressenter får både ris och ros. De jag funderar över är dessa:

Trangias, Optimus Nova/Nova+, MSR Whisperlight International.

Trangias egen har jag nästan valt bort för att den inte kan användas fristående. Detta ska vara en Novabrännare vad jag läst och kvalliteten helt ok.

Whisperlight verkar vara ett av de bättre om än något svårt att ställa trycket/lågan. Möjlighet att montera i Trangia. Nackdel med pump i plast?

Nova ser något vinglig ut samt att reglaget verkar inte gå att böja in vid transport, eller? Bra avstängning med att vända flaskan. Adapter finns till Trangia.

Nova+. Ser riktigt trevligt ut som kök. Bra avstängning med att vända flaskan. Ett plus att reglaget sitter en bit ifrån brännaren men ett minus att slangen blir stel och därför svårreglerad i kyla. Adapter finns till Trangia.

Kör Optimus med plastpump eller metall?

Jag är ganska säker på att jag vill kunna montera brännaren i Trangiat. Lika säker på att jag vill kunna använda den utan. Därför känns det som att Trangias egen faller bort. Hur gör ni som har dessa multibrännare, använder ni dem fristående? Är det i så fall vingligt och är det krångligt med vindskydden?

Hur är det med underhåll av respektive brännare? Jag tycker det är helt ok att fixa med underhåll i hemmet men slipper gärna skruvandet och rengöringen på en veckas tur.

Gas har jag redan valt bort då jag inte orkar släpa runt en massa halvfulla tuber och inte ha koll på hur mycket det är kvar i dem plus att vinteranvändningen inte är lika bra.

Edited by HW

Tjenare!

Riktigt säker på att du vill använda brännaren fristående? :wub:

Jag tycker själv att det krävs en rent djävulsk raketmotor för att få fart på kockandet utan ett vindskydd.

Jag hör till den gamla stammen som alltid utrymme för trangian (i nödfall "lillen" om jag är ute och yrar ensam) i ryggsäcken.

Var och hälsade på hos trangia och plockade ihop ett litet och ett stort "fulkök" från sekundapallarna för 10 år sedan. Det var rätt billigt då, t.o.m. titan pryttlar var halvgratis.

Vågar inte uttala mig om de kök som du lurat på. Jag har snöat in mig på Kap-arctic (fotogen luktar godare tycker jag) och har ett smått religiöst förhållande till min lilla raket. (inget jävelskap ännu på 10år :o fast jag haft det rejält mycket utlånat till kurser och annat löst pack) Tyvärr tror jag Gunnar Finn som pusslade ihop dem i tiderna har stängt av svarven i Kiruna och leker pensionär.

Öööh... mm.. just ja...

Tänkte bara liksom upprepa den gamla klassikern: Trangia är både kastruller och vindskydd i ett liksom...

Så slipper nåt annat gammalt russin på forumet nöta sitt tangentbord :)

Lycka till förresten! Skönt att veta att du snart sitter med ett skinande nytt kök att vara avundsjuk på! :wub:

Mvh Fredrik-flugarn

Använder Trangias egen gasbrännare och den fungerar bra, men som sagt du kan inte använda den fristaende om du nu inte

bygger nagon sorts ställning för den. Men varför vill du köra brännaren den fristaende ?

Skitsvårt att använda en fristående brännare.

Jag har en fristående som skruvas på en gasflaska. Svårt med vindskydd och den funkar nog bäst inomhus.....

Jag använder ett vikbart vindskydd till min fristående brännare (tillsammans med en ETA-powergryta). Det är lätt, litet och kostar 120:-. Jag skulle inte heller i princip använda det utan. En positiv bieffekt är att vrålet från brännaren (jag har en Primus multifuel) lindras något. Det kan ju vara en faktor att väga in. När det är så vindstilla att man vill köra "fristående" så kanske ett tyst kök kan vara att föredra.

Men varför inte skaffa en liten och lätt brännarmonterad sak för dom tillfällen då du vill vara lätt men inte så robust och dessutom Trangias egen för långfärden? Det blir väl iallafall mindre än om du ska ha en MF-brännare som Optimus Nova. Men då är man förstås helt inne på gas.

...svåra beslut :lol:

Tanken med att köra brännaren "fristående" (utan Trangias vindskydd) är att spara vikten. De gånger bilen är med nästan ända fram eller om jag inte går så långt åker Trangia med alla kastruller med. Går jag långt vill jag kunna ta enbart brännare kastrull och vindskydd (vikbart).

Dessa kök är ju gjorda för att köras "fristående" så jag tycker det är märkligt att det ska vara så svårt att använda dem men jag har o andra sidan inte provat. Ett "fristående" gaskök, där brännaren toppmonteras, kan jag förstå om det blir vingligt men jag är inte intresserad av gas.

Edited by HW

Tanken med att köra brännaren "fristående" (utan Trangias vindskydd) är att spara vikten. De gånger bilen är med nästan ända fram eller om jag inte går så långt åker Trangia med alla kastruller med. Går jag långt vill jag kunna ta enbart brännare kastrull och vindskydd.

Dessa kök är ju gjorda för att köras "fristående" så jag tycker det är märkligt att det ska vara så svårt att använda dem men jag har o andra sidan inte provat. Ett "fristående" gaskök, där brännaren toppmonteras, kan jag förstå om det blir vingligt men jag är inte intresserad av gas.

Varför inte intresserad av gas? Det är ju det enklaste och minst "grisiga" av alla varianter. Jag kör med MSR Pocketrocket och löst vindskydd på sommaren och Primus Omnifuel med löst vindskydd på vintern. Ska du inte vara ute på vinterturer så finns det absolut ingen anledning att köpa ett multifuelkök.

Varför inte intresserad av gas? Det är ju det enklaste och minst "grisiga" av alla varianter. Jag kör med MSR Pocketrocket och löst vindskydd på sommaren och Primus Omnifuel med löst vindskydd på vintern. Ska du inte vara ute på vinterturer så finns det absolut ingen anledning att köpa ett multifuelkök.

Jag gillar gas som energikälla men ser tre nackdelar med gas. Ett gäng gastuber samlas som man inte har en aning om hur länge de räcker, dyr i drift och att gas inte är något vidare i kyla.

Jag gillar gas som energikälla men ser tre nackdelar med gas. Ett gäng gastuber samlas som man inte har en aning om hur länge de räcker, dyr i drift och att gas inte är något vidare i kyla.

Som sagt, ska du ut på vinterturer så är multifuel bättre :lol: Imho så är det dock bättre att skippa det tunga trangiat och köra med löst vindskydd, och då kan jag rekommendera Omnifuel. Enda minuset är den höga volymen :lol:

Håller inte med om allt där.

1.Öppna en tub i taget,man får in "viktkänslan" på hur mycket det är kvar efter ett tag.

2.Biltema har billig gas.

3.Där håller jag med,därför kör jag sprit på vintern.

Trangias (läs primus) gasbrännare har gänga på undersidan,borde gå att knåpatill något om man nu vill köra den fristående om man är lite klurig.

Med Primus EtaPower och 450 tub klarar man sig 6-7 dygn, och då behöver man inte snåla på kaffe och mat. Sen om man fryser är det 2000w värme. Snabb som bara den...... ser bara plus.

Jag har ett Primus Eta Power och det ar ett grymt bra kok!

Det ar latt, enkelt att anvanda samt att man t.ex. på någon minut kan koka upp vatten.

Vi brukar klara oss på 1-2 tuber på 1 veckas normalt anvandade.