Jump to content
Sign in to follow this  
agge84

En enda fluga för gäddfiske!

Recommended Posts

Kan tänka mig att den fiskar fantastiskt bra, men den ser väldigt svårkastad ut?

Själv gillar jag gäddflugor av strutsherl, marabou och flash. Enkla/billiga att binda och lättkastade.

Bild kommer...

här.

Lite känsliga för gäddtänder som sagts tidigare om marabou dock.

Tycker ändå att dom håller hyfsat och fiskar bra.

Nice :P

Man får väl binda en och annan sådan med då :D

fiskade mycket med strutsflugor tidigare och dom levererade. Men jag tyckte inte de fick så bra volym i vattnet. Så jag har provat blanda in lite syntet för o få upp volymen men då fick de mycket luftmotstånd.

kanske jag som haft kass struts iof..

Nice. Ser ut som han i Blekinge som tog 1000 gäddor på fluga. Han körde bara med sådana.

När jag började flugfiska gädda, för ca tio år sedan. Så laborerade jag en hel del med gäddflugor. Blev en hel del zonker-varianter som väl fiskade bra, men var besvärliga på min klena utrustning. Köpeflugorna på den tiden var ju hemska monster som krävde blytyngd och spinnspö för att få ut :lol:

Läste då ett reportage i en fisketidning (hade inget sånt här bra forum att vända mig till på den tiden :P ) om en snubbe som hade fått hiskeligt många gäddor på just såna här. Provade och har bara kört med dom sen dess.

Det kanske é samma snubbe du menar Sasse?

Men nu börjar jag bli sugen på rena flashflugor som kanske håller lite bättre? Och är ännu lättare att kasta med?

Fiskbarheten tror jag inte kan bli så mycket bättre faktiskt.

Men, vad vet jag om fiske egentligen :D

När jag började flugfiska gädda, för ca tio år sedan. Så laborerade jag en hel del med gäddflugor. Blev en hel del zonker-varianter som väl fiskade bra, men var besvärliga på min klena utrustning. Köpeflugorna på den tiden var ju hemska monster som krävde blytyngd och spinnspö för att få ut :lol:

Läste då ett reportage i en fisketidning (hade inget sånt här bra forum att vända mig till på den tiden :P ) om en snubbe som hade fått hiskeligt många gäddor på just såna här. Provade och har bara kört med dom sen dess.

Det kanske é samma snubbe du menar Sasse?

Men nu börjar jag bli sugen på rena flashflugor som kanske håller lite bättre? Och är ännu lättare att kasta med?

Fiskbarheten tror jag inte kan bli så mycket bättre faktiskt.

Men, vad vet jag om fiske egentligen :D

Måste vara det. Han förde statestik på varje gädda och reportern var med när han tog gädda nr 1000. Tror det var i Blekingetrakten. Han körde bara med vit/grå strutsfluga som såg ut nästan precis som din. Ska se om jag hittar tidningen.

Jag har kört med mindre kaninzonkers men nu på senare tid snöat in på flash och baitfish flugor.

Måste vara det. Han förde statestik på varje gädda och reportern var med när han tog gädda nr 1000. Tror det var i Blekingetrakten. Han körde bara med vit/grå strutsfluga som såg ut nästan precis som din. Ska se om jag hittar tidningen.

Jag har kört med mindre kaninzonkers men nu på senare tid snöat in på flash och baitfish flugor.

Kan det va den här gubben?

http://www.gagnekulla.net/pikefly/

Känns troligt...

Han är det nog. Snacka om skön kille :P

Ja, massa kul läsning där :D

Jag såg att han har utvecklat flugan lite sen sist :lol:

Binder ihop vingen bakom krokböjen för att slippa trassel. Smart B)

Edited by Småland

mkt plagiant med andra namn än originalet...

Oj då... vad är det du syftar på då?

Har man gått och kopierat nån känd lurvtofs vore det kul att få veta!

-Så lär man sig ännu lite mer om gurkfiskets historia och hemligheter. :wub:

mvh. FF

Edited by Fredrik-flugarn

-Så lär man sig ännu lite mer om gurkfiskets historia och hemligheter. :wub:

mvh. FF

Ja precis, vad är då originalet undrar man?

Plagiant :wub:

-Så lär man sig ännu lite mer om gurkfiskets historia och hemligheter. :blink:

mvh. FF

Tror opettersson referrerar till Sören Essebos "Gäddsara". En gammal klassisk gäddfluga av yttersta rang.

Tror opettersson referrerar till Sören Essebos "Gäddsara". En gammal klassisk gäddfluga av yttersta rang.

Ja, som Essebo har modifierat, men fortfarande kallar den för Vit Gäddsara.

Kan han då inte kalla den för Vit Sara längre?

Inte så kosntigt att man moddar flugor för att ge sin egna touch på dem. Att de dessutom i "original" utförande är riktiga killers är väl mer en förutsättning. Svårt och oftast fruktlöst att fiska med flugor man inte tror på. Plagiera mera. ^_^