Hoppa till innehåll

Bornholm


Guest TG

Recommended Posts

Ja verkligen Putte :) nu räknar vi ner dagarna.... flugboxen fortsätter fyllas med goa mönster som borde få HÖ att bli helt galen och och dra till flugan så det bara sjunger om de !!!

Blev ju ett jäkla nötandes förra våren, men det lönade sig till slut och vi kunde åka hem med ett glatt leende :D

Men nu får vi rikta in oss på att den här resan blir minst lika hård och tuff där allt kan hända ^_^

Ps. Skit fiske ! på dig Jones :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt Jones :)

Det finns oerhört många heta platser, är mycket värt att reka område på flygfoton osv. innan man kommer ut till ön. Istället för att trängas med en massa andra fiskare på dem kända platserna får man försöka hitta sina egna "hotspots" och jag lovar dem finns.... :D Vi kommer ha 4 heldags fiske och det kommer nötas rejält av oss alla haha. Man får nog oxså räkna med sämre förhållanden, men det är bara och bita ihop och låta grejerna göra sitt i vattnet finns inget dåligt väder bara dåliga kläder :P

Runt 20 Mars kan allt var ett hett 1 datum, med tanke på att våren verkar komma tidigare i år. Hur många dagar blir ni där ?

/ Mvh Danne.

Det lutar åt att vi är där 19-23e, 4 dagars nötande :)...

Jo satellitbilder är ju rena fiskeporren och det ska sökas flitigt kan jag lova ^^.

Har ni (eller någon annan som läser detta) något bra tips på billigt boende med okej standard?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser man på !

Vi har ordnat ett kanonfint boende i Gudhjem med havsutsikt och allt :)

Ett tips Jones är att kika in på sidan (Team Bornholm ) där går det att hitta olika boenden med varierade priser.

Men egentligen har ju inte boendet någon större betydelse för att man kommer ju näst intill bo vid vattnet hela dagarna, så tält hade ju funka fint haha :D

Ska bli spännande och höra om erat fiske Jones ^_^

Nu laddar vi ordentligt alla som ska besöka Bornholm

Skit fiske / Mvh Danne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej !

Vi åker den 28 Mars :) lite taggad man är hehe..

Känns gött att ha hunnit med några Hö turer neråt landet :D Nu verkar det ju som att fisket har börjat komma ingång på eran hemmaplan.

/ Mvh Danne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nu är man allt sugen att besöka ön igen! Fisket på ön dem senaste dagarna har ju kommit igång riktigt ordentligt och man får hoppas att detta håller i sig några veckor så det inte blir varmt alldeles för fort och fisken ej kommer gå så landnära. Förra året kan man säga att den "gyllene veckan" var nog 2:a veckan i april då det kom upp en hel drös med fiskar över runt/över 5 kg!! Känns som den tiden kommer att infalla tidigare i år så skitfiske på er allihopa!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då var man hemma igen efter 4 dagar på ön...

5 fiskar luftades, ganska långa men smala. Inga sådana trofé-blänkare som visats i tråden tidigare.

De första 2 dagarna hade vi ok fiske då vi fick de fem fiskarna, idag och igår var det trögt. Ingen vind och stark vårsol.

Det blir fler turer dit! :).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att det högg för er jones, man kan ju tyvärr inte alltid välja vilka som ska hugga ;) ingen vind alltså?

Vilka platser prövade ni?

Vi åker som sagt ner nu på onsdag!

// Tobbe

Jo jag är nöjd med resultatet ändå faktiskt då vi stötte på många gäng som fiskat länge utan hugg. Vi var bara två stycken

men stötte på flera gäng med 5-6 personer som fiskat över en vecka utan fisk?

De två första blåste det något djävulskt, det var bara de två sista dagarna det var dåligt med vind :). Dock kom det upp en riktigt fin och stor blänkare den sista dagen precis när vi tacklat ihop våra spön och lämnat revet, en flugfiskande tysk vadade ut och drog den direkt haha. Blankt kristallklart vatten var det då, så även om det känns ohett är det bara att nöta :).

Vi fiskade en del kring Gudhjem, sorthat, Sose och dondalen, beroende på vart vinden kom från och hur stark den var.

Lycka till! Jag är avis, vill dit igen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ajjemen så kan det vara på bornholm. Märkte vi förra gången vi var där och snackade med tyskar m.m. Dem hade inte fått en fisk på 3 pers på en vecka. Vi hade precis kommit till lufthavnen och dem höll på att ge sig därifrån... En snabb titt på vattnet ner mot lufthavnen och vi beslutade oss för att det ser för skitigt ut. Dem här stora gängen med fiskare blir gärna kvar på ett och samma ställe lite för länge.. iaf för min smak och taktik!

Klart dem kända platserna är erkänt bra, men man vill ju inte trängas heller. Handlar som sagt om att hitta fisken först och främst sen tror ja den skiter i om det sitter en polar magnus eller en pattegrisen i änden, hittar man dem och de är på hugget så tar d!

Nu ser det ut som för våran del blir en del nötande på norra kusten men mest östkusten om vindarna blir som dem visar nu. Ska bli riktigt roligt att komma dit igen faktiskt. Sen så får vi se hur det går!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Jones :)

Låter ju fint att ni kommit i kontakt med fisk och några landade med, man hoppas man ju alltid att det är en finare fisk som biter på, men det är inget man väljer man blir ju bara oerhört glad när man lyckas hitta fisken :D

Som jag säger är det mycket slit och nötande som gäller, ena studen kan allt stämma och sen är det liksom tvärtom. Man fiskar av olika platser för dagen och varierar i flugvalet men ändå kan det vara riktigt tufft alltså :wacko:

Nä nu ser jag verkligen framemot våran tur dit på onsdag morgon, man är såå fiskesugen ska bli riktigt riktigt spännande att få fiska Hö igen. Blir att sätta sig vid flugbindarstädet ett tillfälle till för någon het killer inför resan och kolla igen resten av prylarna, sen är det full fokus på fisket som gäller när man väl kommit till Ön.

Nöta återigen nöta och nöta är det som gäller, vi har en god plan för hur vi ska fiska så det är bara köra på tills man stupar haha.

Rapporter från resan kommer senare. / Mvh Danne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Jones

Låter ju fint att ni kommit i kontakt med fisk och några landade med, man hoppas man ju alltid att det är en finare fisk som biter på, men det är inget man väljer man blir ju bara oerhört glad när man lyckas hitta fisken

Som jag säger är det mycket slit och nötande som gäller, ena studen kan allt stämma och sen är det liksom tvärtom. Man fiskar av olika platser för dagen och varierar i flugvalet men ändå kan det vara riktigt tufft alltså

Nä nu ser jag verkligen framemot våran tur dit på onsdag morgon, man är såå fiskesugen ska bli riktigt riktigt spännande att få fiska Hö igen. Blir att sätta sig vid flugbindarstädet ett tillfälle till för någon het killer inför resan och kolla igen resten av prylarna, sen är det full fokus på fisket som gäller när man väl kommit till Ön.

Nöta återigen nöta och nöta är det som gäller, vi har en god plan för hur vi ska fiska så det är bara köra på tills man stupar haha.

Rapporter från resan kommer senare. / Mvh Danne.

Kör hårt bara.

Tänk på att leta reda på fisken. Är det tomt så flytta er till ett nytt ställe.

Många lägger mycket tid på att vänta på att fisken skall komma. ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då har vi gjort våran resa till den vackra ön :)

4 dagars fiske från 28-1 April gav sammanlagt 8 st, 6 blanka och 2 större färgade fiskar ^_^

Jag själv tog jag ett PB på 74 cm vikt ca 4,5 kg, hade aldrig våg i närheten vi tog ett par snabba bilder innan den fick friheten åter. Bilder finns på senast upplagda på första sidan. Nu får den äta upp sig och nästa gång tar jag den blank i i ännu bättre kondition. Det här är ändå en fisk man kommer minnas och som gav mig en fin kamp samt mycket nervositet 0,24 fluorocarbontafsen var allt sliten ;)

Patrik tog 4 mindre blanka fiskar. Största höjdpunkten för honom var en längre fight med en super blänkare runt 2 kg kanske större ?? :o tyvär klev denna av efter en rejäl rusning, vilket jävla krutpaket säger jag bara. Den ville verkligen inte ge sig fast han satte hårt mot hårt !! Men nästa gång sitter den rejält ! , ändå gott och se dig att du biter ihop fast det kändes tungt för tillfället vi har alla gått som förlorare i liknade fiskesituationer :unsure:

Tobias var den som fick vänta längst på belöningen men hårt slit lönar sig som man säger härligt att se :) efter flera missade bla av några stabila fiskar så tar han till slut äntligen en Fin fisk mellan 65-70 cm även den här något färgad men på uppgång :D

Team FSK tackar Bornholm så mycket för en trevlig och spännande resa, som man säger effektivt fiske och mycket nötande ger gott resultat.

/ Mvh Danne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då har vi gjort våran resa till den vackra ön :)

4 dagars fiske från 28-1 April gav sammanlagt 8 st, 6 blanka och 2 större färgade fiskar ^_^

Jag själv tog jag ett PB på 74 cm vikt ca 4,5 kg, hade aldrig våg i närheten vi tog ett par snabba bilder innan den fick friheten åter. Bilder finns på senast upplagda på första sidan. Nu får den äta upp sig och nästa gång tar jag den blank i i ännu bättre kondition. Det här är ändå en fisk man kommer minnas och som gav mig en fin kamp samt mycket nervositet 0,24 fluorocarbontafsen var allt sliten ;)

Patrik tog 4 mindre blanka fiskar. Största höjdpunkten för honom var en längre fight med en super blänkare runt 2 kg kanske större ?? :o tyvär klev denna av efter en rejäl rusning, vilket jävla krutpaket säger jag bara. Den ville verkligen inte ge sig fast han satte hårt mot hårt !! Men nästa gång sitter den rejält ! , ändå gott och se dig att du biter ihop fast det kändes tungt för tillfället vi har alla gått som förlorare i liknade fiskesituationer :unsure:

Tobias var den som fick vänta längst på belöningen men hårt slit lönar sig som man säger härligt att se :) efter flera missade bla av några stabila fiskar så tar han till slut äntligen en Fin fisk mellan 65-70 cm även den här något färgad men på uppgång :D

Team FSK tackar Bornholm så mycket för en trevlig och spännande resa, som man säger effektivt fiske och mycket nötande ger gott resultat.

/ Mvh Danne.

Det låter som att ni har haft det bra!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sju dagars fiske på ön avslutades igår. Grymt svårfiskat, antagligen delvis pga den dippande vattentempen och ostabila vindar. Öringarna vill förmodligen ha stigande vattentemp nu, inte dippande.

Vi lyckades landa 9 hö, mestadels smått under 50 cm. Ett mycket trevligt inslag var dock att jag satte personligt rekord på havsöring i havet, en grymt stor blankraga på uppskattningsvis 5-6 kg.

Det är knepigt med bornholm, förväntningarna är alltid skyhöga och det är svårt när man inte kan planera in fisket under de heta perioderna. Semesterledigheterna som spökar.

Lokalkännedomen är inte heller på topp efter bara 3 gånger på ön och oftast står det folk på de säkra huggplatserna. Hade dock ett hemmarev kring snogebeak, alldeles intill ett mer känt ställe och det var där vi lyckades bäst. Ju mer man fiskar in sig på ett potentiellt habitat desto lättare blir det att lära sig hur fisken rör sig.

Måste också medge att det förmodligen är ett stort plus att fiska med spinn på ön, då många platser kräver god räckvidd. helt annat fiske än i bråviken där man täcker de flesta potentiella spots med flugspöt i handen.

Galet trött nu...bhar redan börjat nya spekulationer om nästa års vårresa.gotland eller bornholm? senare eller tidigare i april? mars? ja, funderingarna är många och bara öringen har svaren...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där ser man! 7 dagar alltså, låter tufft! Grattis till nya PB:t! Ja det är ju grejjen med lokalkännedom. Jag har lagt en hel tid på flygfoto-spaning över ön innan våran resa så man slipper stå och trängas med tyskar och polacker på dem mest kända ställena. "Hellre först på näst bästa stället än 4e man på bästa stället"

Dom måste börja införa hårdare regler på ön tror jag inom en snar framtid. Visst många släpper tillbaka fisk men det bonkas en hel del!

Snackade med ett gäng danska kusträvar från jylland tror jag att det var och dem sa att fisket börjar bli sämre i danmark sakta men säkert.

Här hemma på västkusten är det på stark uppgång och det ser ut som om vi kommer få ett havsöringsfiske i världsklass på bästkusten inom några år. Gäller bara att förvalta det väl. Kan mkt väl tänka mig att tyskar, polacker m.m. kommer åka till västkusten i framtiden istället för simrishamn, bornholm m.m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där ser man! 7 dagar alltså, låter tufft! Grattis till nya PB:t! Ja det är ju grejjen med lokalkännedom. Jag har lagt en hel tid på flygfoto-spaning över ön innan våran resa så man slipper stå och trängas med tyskar och polacker på dem mest kända ställena. "Hellre först på näst bästa stället än 4e man på bästa stället"

Dom måste börja införa hårdare regler på ön tror jag inom en snar framtid. Visst många släpper tillbaka fisk men det bonkas en hel del!

Snackade med ett gäng danska kusträvar från jylland tror jag att det var och dem sa att fisket börjar bli sämre i danmark sakta men säkert.

Här hemma på västkusten är det på stark uppgång och det ser ut som om vi kommer få ett havsöringsfiske i världsklass på bästkusten inom några år. Gäller bara att förvalta det väl. Kan mkt väl tänka mig att tyskar, polacker m.m. kommer åka till västkusten i framtiden istället för simrishamn, bornholm m.m.

Håller helt med. Det är vansinne att det bonkas så som det görs på bornholm. Allt från blänkare till besor ska tas hem. Riktigt illa. Börjar de inte att förvalta fisket bättre kommer det garanterat att gå utför för bornholm. Tycker att det är märkligt att detta tillåts. Flugfiskeklubben på ön bör gå ut stenhårt med att förvalta bäckarna och få ett slut på allt meningslöst bonkeri.

Västkustens engagerade själar är en riktig förebild. Vore synd om fisket spoilerades på bornholm.

Finns det någon vettig att skicka mail till angåendet detta på bholm?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja, vad ska man säga...vi hade super bra fiske på Bornholm mellan 26/04-30/04...ett gäng med 5 fiskare ( två av de fiskade bara 3 dagar)...makalöst fint fiske hade vi, vi fick sammanlagt 44 fiskar med en fisk på 78 cm på topp , uppskattad vikt 4,8 kg ( mitt personbästa ),den var inte i topp kondis och efter några snabba bilder fick den simma vidare...många av fiskarna vi fångade var blanka och fina och ett par avnjutades varmrökta med tillbehör i flytande form :D :D ...resten simmar vidare...

Lokal kännedöm är grunden till lyckad fiske, jag kan inte påstå att vi hade den men det verkar räcka långt om man planerar sitt fiske mer noga med hjälp av krak.dk, det hjälpte mig i alla fall...

Redan vid hemkomsten drömmer vi om återbesök till Bornholm igen...

Redigerad med flyfisher_64
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, vad ska man säga...vi hade super bra fiske på Bornholm mellan 26/04-30/04...ett gäng med 5 fiskare ( två av de fiskade bara 3 dagar)...makalöst fint fiske hade vi, vi fick sammanlagt 44 fiskar med en fisk på 78 cm på topp , uppskattad vikt 4,8 kg ( mitt personbästa ),den var inte i topp kondis och efter några snabba bilder fick den simma vidare...många av fiskarna vi fångade var blanka och fina och ett par avnjutades varmrökta med tillbehör i flytande form :D :D ...resten simmar vidare...

Lokal kännedöm är grunden till lyckad fiske, jag kan inte påstå att vi hade den men det verkar räcka långt om man planerar sitt fiske mer noga med hjälp av krak.dk, det hjälpte mig i alla fall...

Redan vid hemkomsten drömmer vi om återbesök till Bornholm igen...

Grattis till lyckat fiske. Tror att ni kom i en mer gynnsam period än vi. Vi komm ner lagom till att vattentempen dippat från värmen i mars och under våren vill självklart fisken ha stigande temperaturer. Det var grinigt och kallt när vi var där. Tobisen hade inte kommit in osv. Och självklart blir det fler resor till ön, det är ju bara härligt att vara i väg.

Dock är jag fortfarande sjukt orolig över utvecklingen där. Man kan inte beskatta havsöringsbestånd hur som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till lyckat fiske. Tror att ni kom i en mer gynnsam period än vi. Vi komm ner lagom till att vattentempen dippat från värmen i mars och under våren vill självklart fisken ha stigande temperaturer. Det var grinigt och kallt när vi var där. Tobisen hade inte kommit in osv. Och självklart blir det fler resor till ön, det är ju bara härligt att vara i väg.

Dock är jag fortfarande sjukt orolig över utvecklingen där. Man kan inte beskatta havsöringsbestånd hur som helst.

Jag håller med dig...träffade en dansk från Bornholm Sportfiskeklubben och han är tom arg mest på tyskar,de bonkar ALLT som fastnar på kroken, fiskar i fredade mynningar, osv...jag undrade varför sätter de inte en liten skylt i mynningar att vi vet vilken å det är då svarade han att länsstyrelsen tycker att skyltarna skulle förstöra det naturliga vid åarna :o ???!!!...jag fick intryck att det är står regel förändring på gång på Bornholm och hoppas att det blir snar verklighet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig...träffade en dansk från Bornholm Sportfiskeklubben och han är tom arg mest på tyskar,de bonkar ALLT som fastnar på kroken, fiskar i fredade mynningar, osv...jag undrade varför sätter de inte en liten skylt i mynningar att vi vet vilken å det är då svarade han att länsstyrelsen tycker att skyltarna skulle förstöra det naturliga vid åarna :o ???!!!...jag fick intryck att det är står regel förändring på gång på Bornholm och hoppas att det blir snar verklighet...

Inget är för evigt. Det är givet att en bättre förvaltning krävs för att bornholm ska fortsätta att vara ett havsöringsmecka att räkna med. Hoppas danskarna förstår detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Ja, vad ska man s䧡...vi hade super bra fiske p堂ornholm mellan 26/04-30/04...ett g䮧 med 5 fiskare ( tv堡v de fiskade bara 3 dagar)...makalfint fiske hade vi, vi fick sammanlagt 44 fiskar med en fisk p堷8 cm p場opp , uppskattad vikt 4,8 kg ( mitt personb䳴a ),den var inte i topp kondis och efter n姲a snabba bilder fick den simma vidare...m宧a av fiskarna vi f宧ade var blanka och fina och ett par avnjutades varmr med tillbeh i flytande form :D :D ...resten simmar vidare...

Lokal k䮮edr grunden till lyckad fiske, jag kan inte p峴堡tt vi hade den men det verkar r䣫a l宧t om man planerar sitt fiske mer noga med hj䬰 av krak.dk, det hj䬰te mig i alla fall...

Redan vid hemkomsten drr vi om 崥rbesill Bornholm igen...

Lustigt, andra som var med pa samma resa hade samma sketfiske som forra gangen... ;)

Grattis till stororingen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...