Jump to content
Sign in to follow this  
Guest TG

Bornholm

Recommended Posts

tja, ska ner till bornholm i vår nångång.. 

antingen i mitten/slutet utav februari eller fram mot påsk, vilket av alternativen tror ni kommer leverera mäst/storst?

Edited by Flatawa

Okej okej, kommer antagligen bli nu i februari nångång, möjligtvis början på mars!! Grymt taggad :) stöter man möjligtvis på någon från edge där ? :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Okej okej, kommer antagligen bli nu i februari nångång, möjligtvis början på mars!! Grymt taggad :) stöter man möjligtvis på någon från edge där ? :)

Vi er to stykker som reiser ned helgen 27.02.  får se hvordan været blir, men bra kommer det til å bli.

Ja da ses vi sikkert. ikke den største øya. Vi tar båten 22.30 hvilken tar dere?

Hadde vert gøy å ta en fiskeprat på båten over.

Ja da ses vi sikkert. ikke den største øya. Vi tar båten 22.30 hvilken tar dere?

Hadde vert gøy å ta en fiskeprat på båten over.

Vi har båten på morgonen, 06.30.. Men får la höras under helgen och byta lite teorier osv :)

Vi har båten på morgonen, 06.30.. Men får la höras under helgen och byta lite teorier osv :)

Höres ut som en god ide.

Det blir vel litt börstemark, men håper det finnes litt reker også.

I flue boksen så er det mest Runars cdc reke, jiggi, polar magnus og pattegreisen. Har noen variasjoner av tanglopper og börstemarker.

Hva ligger i deres bokser?

Da er det bare 5 dager til avreise. Ser det skal være noen dager sol så håper det varmer opp vannet litt. tempen ligger nå på ca 3-3,5 grader. En til to grader til nå så skjer det mye med byttedyr i vannet.

Christopher hva tror du om området rundt Levka og Sorthat så tidlig på sesongen. Det er spådd Sør Sør-vest vind.

Vi skal bo på Hasle camping så det er jo ikke så langt unna heller.

Da er det bare 5 dager til avreise. Ser det skal være noen dager sol så håper det varmer opp vannet litt. tempen ligger nå på ca 3-3,5 grader. En til to grader til nå så skjer det mye med byttedyr i vannet.

Christopher hva tror du om området rundt Levka og Sorthat så tidlig på sesongen. Det er spådd Sør Sør-vest vind.

Vi skal bo på Hasle camping så det er jo ikke så langt unna heller.

Hej Petter

Det kan nog inte vara mer perfekt än att åka över nu när det blivit så milt och våren år på G.

Vinden är bra speciellt för Hvide odde om du har sydlig vind.

Levka är alltid bra att börja på, måste vara där tidigt då det alltid sitter folk i mörkret och väntar på första ljuset.

Den stora stormen gjorde verkligen om Levka till det bättre för oss flugfiskare, lite mer sand som enl min erfarenhet ger mer blank fisk.

Sorthat har jag hoppat över i alla år då det ligger mitt mellan två skyddszoner och ytan man kan fiska på är mycket begränsad.

Finns ett litet sandrev att gå på , men känns bara trångt, du förstår säkert när du ser det i en guidebok.

Det bästa Ni kan göra är att åka in till Sportdress som ligger längs med Store Torvegade i Rönne efter eller före att man kanske flugfiskat av Hvide odde.

De ger mycket bra tips gratis som Ni kan följa, köp gärna den tyska guideboken Die Anglerfuhrer som visar i detalj var rev och stenar går på alla fiskavärda platser.

kolla gärna min hemsida, ligger fina tips och googlebilder på bra platser på Bornholm som jag tycker man skall besöka som flugfiskare.

Kolla gärna din fangst  det har visst kommit upp någon öring på 10 kg plus nu i januari.

Kneck å Breck :P

Christopher

Takker Christopher 

Her var det mye bra tips. Ser bra ut denne våren, ja også med tanke på her hjemme i Sverige. Ikke lett å vente til åpningen 1 april, så det passer bra med en Bornholm tur nå.

Vi kommer fram på torsdag natt og tenker på å prøve Levka på fredags morgen. Så går turen videre til Sportdress. Dropper sorthatt og går rett til hvide odde

Har lest mye om den tyske guideboken så den står på innkjøpslisten pluss litt fortomsmaterialet. 

www.flyfish4fun.se skal lese godt i kveld.

Mvh Petter

Takker Christopher 

Her var det mye bra tips. Ser bra ut denne våren, ja også med tanke på her hjemme i Sverige. Ikke lett å vente til åpningen 1 april, så det passer bra med en Bornholm tur nå.

Vi kommer fram på torsdag natt og tenker på å prøve Levka på fredags morgen. Så går turen videre til Sportdress. Dropper sorthatt og går rett til hvide odde

Har lest mye om den tyske guideboken så den står på innkjøpslisten pluss litt fortomsmaterialet. 

www.flyfish4fun.se skal lese godt i kveld.

Mvh Petter

Hej Petter

Berätta gärna hur det går, alltid roligt att följa flugfiske :-)

Skall själv tillbaka och guida en Skånegäng i april.

mvh

Christopher

Har jag fel ? Eller är reglerna ändrade ?

Ja det e synd hur man trollar lax på Bornholm och andra ställen, men bojkotten är nog mer en rekommendation, där vi alla gör våra val, därmed är inte sagt att man stödjer trollingfiske.

Skall vi bojkotta något så är det odlad lax i våra affärer, men det är en helt annan historia.

Bornholm är allt för vackert att hålla sig ifrån.

hls

Christopher

Kan hålla med dig mycket vackert där. Men fortfarande mkt tragiskt med laxslakt. Det börjar tunna ut med vildlax tyvärr .

Har läst om detta ämne tidigare men hittar inget nu tyvärr.

Vet ej vad man kan göra förmått förändra situationen , förslag ?

Stod en hel del om fisket på

Bornholm förra våren har alla glömt detta?

Jag har funderat en stund på din fråga och tror faktiskt det skulle vara nyttigt att starta en ny tråd här på edge där man under ordnade former har en öppen dialog kring hur man på bästa vis kan bidra till den vilda Laxen kan återhämta sig och andra miljömässiga frågor.

Troligtvis inget enkelt svar men kanske en kombination av flera aktiviteter eller rekommendationer vi alla kan välja att följa.

Personligen är jag tex mycket mer upprörd över den odlade laxen som säljs i våra butiker med giftinnehåll som tex inte ens finns i den vilda laxen då de inte äter pellets....

Bojkott tror jag inte på, men det är min uppfattning, inget jag tvingar på någon annan :-)

hls

Christopher