Jump to content

Recommended Posts

Posted

Med tanke på röret i baken misstänker jag att det är en form av stekel, finns en otäcking som klibbar sig fast med sina sugkoppsfötter och traskar runt på sitt värddjur tills den hittar lämplig plats att lägga sina ägg :)

Posted
Tror jag ska ta en dusch nu! :D:P

Rätt åt dig, du nämnde nåt om fästingar i en annan tråd... kutade till duschen jag med :lol:

Var den grönskimrande som ett flashark ? eller vad hade den för färg ?

Posted
Rätt åt dig, du nämnde nåt om fästingar i en annan tråd... kutade till duschen jag med :D

Var den grönskimrande som ett flashark ? eller vad hade den för färg ?

Hahah :P .

Flashark? vad menar du ?

Posted
Träffade på denna insekt av misstag när jag fotade mossan i strandkanten tidigare idag, vad är det för djur?

Tyvärr hamnade inte skärpan på insekten men det kanske går endå? :D

http://i240.photobucket.com/albums/ff286/Skruttapan/1-11.jpg

E lite inne på Sempai´s teori.. Kroppsformen ser ut som en stekel men ser dock inga vingar? Nog ingen lätt uppgift att artbestämma från den bilden, tyvärr?

Edit: Bild i citat borttagen av moderator

Posted
E lite inne på Sempai´s teori.. Kroppsformen ser ut som en stekel men ser dock inga vingar? Nog ingen lätt uppgift att artbestämma från den bilden, tyvärr?

Edit: Bild i citat borttagen av moderator

Jo, men det finns ju en elak liten gynnare som är glittrigt grön med sugkoppsliknande fötter, den har vingar och flyger till sitt värddjur, väl på plats så sitter den helt enkelt... sugkoppsfötterna är otroligt klibbiga, har haft en på mina braller själv och fick nästan klämma ihjäl den för att få av den :P

Som sagt, väl på plats så släpper den sina vingar...Kryper omkring tills den hittar lämplig plats för sina ägg, sen... ja, då har den gjort sitt här på planeten tellus. kan inte allt i den underbara entomologin, men bör finnas på den där sköna insektssidan... skall leta lite.

Posted
Jo, men det finns ju en elak liten gynnare som är glittrigt grön med sugkoppsliknande fötter, den har vingar och flyger till sitt värddjur, väl på plats så sitter den helt enkelt... sugkoppsfötterna är otroligt klibbiga, har haft en på mina braller själv och fick nästan klämma ihjäl den för att få av den :P

Som sagt, väl på plats så släpper den sina vingar...Kryper omkring tills den hittar lämplig plats för sina ägg, sen... ja, då har den gjort sitt här på planeten tellus. kan inte allt i den underbara entomologin, men bör finnas på den där sköna insektssidan... skall leta lite.

Är säkert så. Det finns ju en hel del steklar i naturen o vad jag menade var att bilden kanske är lite för dålig kvalitét för att bestämma säkert.. Man ska ju helst se detaljer som halssköld o s v.. Men de finns säkert ngn som känner igen den här med? E ju de som e så suveränt med ett forum..