Hoppa till innehåll

jlindengrens gör-det-själv


jlindengren

Recommended Posts

Mycket intressant, funkar förvaring i frysen innan beredning?

Tänkte om man skulle börja samla på sig, inte lätt med tanke på hur gott hårdstekt skinn från gravad öring är!

Ja, man till och med bör frysa skinnet innan garvning. Fjälla det och skrapa bort så mycket köttrester som möjligt först.

Jo, det är svårt att bestämma sig; de få gånger jag får havsöring över måttet väljer jag oftast att grava den istället för att t.ex. göra ett par badbrallor av den....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, här händer inte mycket. Lägger in min ryggsäck.

Man kan ju banta ner sin fiskeutrustning hur mycket man orkar, men det som tar plats och väger är ju allt annat, inte direkt fiskerelaterat, som man måste släpa med; extra tröja, regnkläder, kaffepanna, matsäck etc. Jag ville ha en ryggsäck som var vattentålig men gjord i något tyg med "textilkänsla", fri från blixtlås samt bekväm att bära.

Oljetyg verkade vara lämpligt, så jag slaktade min gamla utslitna, Australiensiska regnrock och sydde ryggsäcken av det tyget. Gjorde en (löstagbar via tryckknappar) innerpåse i ljust fodernylon som jag försåg med fickor. En ljus insida gör det lättare att hitta i ryggsäcken. Jag monterade säcken på en bärram som jag gjort för många år sedan, efter anvisningar av en norrlandsgubbe vid namn Tore jag träffade i Nästansjö. Tore brukade bära trettiofemkilos fiskbördor över fjället, på en ram som denna, påstod han. Fast han använde ramen som den var och knöt fast plastsäckar med det han skulle bära på den. Tores ram var gjort i björk, men jag gjorde min i ek, som dels är mitt favoritträslag, dels får ryggsäcken att väga lite mer...Remmarna tog jag från en militärryggsäck, men jag sydde ett par polstringar av läder stoppat med neopren (liggunderlag).

Jag blev nöjd med säcken, den enda nackdelen var när jag hade den på Los Roques, och oljetyget blev klibbigt i värmen så att sanden fastnade och fick säcken att se ut som den var panerad...

post-3513-1224500798_thumb.jpg

post-3513-1224500806_thumb.jpg

post-3513-1224500813_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att du Jlindengren är för helskön. Vilka prylar du gör! Jättecoolt men skönaste va nog tobakspungen av havsöringsskinn! Den i kombination med din avatar, för jag hoppas att det är du!! där du sitter med vit skjorta, slips, väst panamahatt?? pipa i mun å poserar med en harr är prislös.

Snälla säg att det är du på avataren!

;) Börjar jag röka pipa ska jag sy en tobakspung av havsöring också. Väldigt värdigt måste jag säga!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket kreativt hantverk och jag stämmer in i hyllningskören med en djup bugning!!!

Kanske skall låna din idé om garvat fiskskinn, har länge funderat på en bra "påse" till min sotpanna!!! Det blir till att leta upp den boken!

Har du fler hemgjorda saker så lägg upp de oxå, kanske man kan bli inspirerad till lite hobbyarbete nu i vintermörkret!

//Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar, tackar!

Ulf L.: Ja, ryggsäcksramen ger bra ventilation, den är mycket bekvämare än man kan tro.

Caran 672: Ja, det är jag på min avatar. (Tack vare din fråga förstod jag äntligen vad "avatar" är för något.)

Sasse: Det vore tråkigt om ingen annan törs visa något. Det är ju lite av meningen med detta; i'll show mine, you'll show yours! Inga prestationskrav, först och främst kul att se hur andra gör-det-självare tänker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kör på. Under de 33 år jag flugfiskat har jag hela tiden sökt den optimala lösningen på förvaring av flugaskar, tafsmaterial etc. Helst ville jag ha en fiskeväst, det är klassiskt, men de västar jag provar har haft för många fickor, i fel format och placerade på fel ställe. Dessutom blir det varmt och klumpigt med en väst utanpå de vanliga kläderna.

Hade i många år små axelremsväskor och det fungerade hyfsat, men även med min numera nedbantade utrustning blev ryggen lite snedbelastad, väskan hade en tendens att åka fram när jag kastade samt sen jag börjat vada runt i havet släpar den i vattnet emellanåt. Började då titta på s.k. chestpacks och liknande, men de var ofta för stora, dyra, fula, samt utrustade med blixtlås i alla fickor. Jag anser blixtlås föga fältmässigt; går de sönder är det omöjligt att laga under det att ett lock alltid fungerar. Dessutom behövs det ofta två händer för att öppna ett blixtlås; en som håller emot när man drar i kläppen.

Jag blev till sist tvungen att köpa ett par meter G1000-tyg från Fjällräven och sy en sorts sele avpassad för mina behov.

Den rymmer två flugaskar, fyra spolar tafsvirke, två krokbrynen, Tafsknipsare (med "Anti-dingel-magnet" Patentsökt!), tafsar i plastfickor, flyt- & sjunkmedel samt flugbytarlampa för nattfiske. På ryggen D-ring för håvmagnet. Foambit för använda flugor är inte lika trevligt som den klassiska fårskinnsbiten, men den sistnämnda fungerer tyvärr inte på hullinglösa flugor...

Riktigt fin!

Nu fick jag lite inspiration. Jag har funderat på att sy nåt liknande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett enklare projekt.

Har i alla år försökt ordna ett portabelt flugbinderi, att ta med på fiskeresor. Men det har alltid svällt ut till något helt ohanterligt. Till slut tänkte jag efter och kom fram till att under alla mina år som flugfiskare har jag aldrig behövt "match the hatch", snarare har jag ibland fått slut på mina favoritflugor, och då främst tunga nymfer och våtflugor.

Logiskt, eftersom de är de jag sätter i botten. Torrflugor sätter jag i träden, men det är mest när jag fiskar i Säveån, och då åker jag ju hem varje dag och kan vid behov binda fler flugor. I de norrländska vatten jag frekventerar är det inte lika igenväxt, så där blir det mest bottennapp som drar flugor.

Alltså inrättade jag ett fältflugbinderi med material att binda Red Tag, Kopparhuvat haröra, PT nymf och en namnlös, rosa puppa. Lite dubbing och hackelfjädrar till ev. torrflugor fick också följa med. Allt detta ryms i en träask jag hade 16x13x5,5 cm stor. Ett städ gjorde jag av en så där lös chuck för småkrokar som finns att köpa för ca. 50:-, vilken jag satte fast i en bit stålrör, vilket i sin tur fästes i ett hål borrat i en liten träkloss som jag limmat i botten på asken. Asken fungerar därvid som bottenplatta, jag har limmat en bit gummiduk undertill så den inte glider. En minimal verktygsuppsättning täcker mina behov (för att spara på utrymme har jag ingen sax med, använder saxen på min Schweiziska armékniv, som ju ändå alltid är med). En liten flaska som förut rymt vaccin att ha lack i och en flugask av plast för krokar, polydubbing och diverse guld- eller snarare kopparhuvuden (som jag anser mer diskreta än guld) samt en bit vax och en spole koppartråd kompletterar det hela. Fjädrar och harull och en bit polygarn till torflugevingar i celluloidfickor och ziplock-påsar. Rött och rosa ullgarn på gamla tinselspolar.

post-3513-1224681177_thumb.jpg

post-3513-1224681188_thumb.jpg

post-3513-1224681199_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fin länk! Har provkört många pyssel från AndersJ på scoutevenemang med lyckade resultat även med rätt unga deltagare!

-Spritköken av tomburkar är vrålsexiga! ;)

Vem konverterar honom till flugfiskare så vi får ännu mer sköna flugrelaterade pyssel :D

FF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte sedan ett par meter rotting, ca. 10-12 mm. i diam.

-Var köper man rotting? Behövde du koka eller värma den först?

Måste instämma med de andra i beundrarskaran att det är riktigt snygga saker Du har gjort, fast det är klart... prylarna ska ju harmoniera till en stilig karl..! :o

Detta är en riktigt rolig tråd och jag ville själv visa några hemgjorda saker, men kan ej lista ut hur jag ska kunna infoga bilder... Återkommer när jag har nått dessa tekniska kunskapshöjder...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är en riktigt rolig tråd och jag ville själv visa några hemgjorda saker, men kan ej lista ut hur jag ska kunna infoga bilder... Återkommer när jag har nått dessa tekniska kunskapshöjder...

Nu kan jag... Tack Ulrik!

Mina alster tillhör kategorin "färdigt inom 3 minuter", och är väl egentligen inget som jag har gjort utan jag har tagit en färdig produkt och använt den i fiskesammanhang.

Först en Videobandsask med liggunderlag= flugask.

Så en avsågad klädnypa med en "knips" att sätta i skjortnacken= håvhållare. Fungerar bäst på håvar med rund ram (ex-vis rotting...).

post-6236-1225273439_thumb.jpg

post-6236-1225273492_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"-Var köper man rotting? Behövde du koka eller värma den först?"

Jag hittade med hjälp av Gula Sidorna en kille på Hisingen som säljer rotting. Annars kan man säkert ta en bit från någon gammal korgstol e. dyl. som man hittar i närmsta container.

Man behöver inte värma rottingen, det är bara att böja, försiktigt.

Hade helst velat göra håven sån där bambu med många noder (typ Chaplins spatserkäpp), men det var svårt att få tag i, samt behöver antagligen värmas. Men jävlar vad femtiotalsmässigt det hade varit!

En annan idé, som föll på kunskapsbrist, var att göra en håv i splitcane, fränare än så kan det inte bli!

Får tacka för allt beröm, och särskilt för att det börjar droppa in grunkor från några fler! Håvhållaren av klädnypa var en särskild favorit; enkel, smart och billig!

Redigerad med jlindengren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åker på spöbyggarkurs nästa vecka, så jag passar på att lägga in en grunka till, för att hålla tråden levande om inte annat.

Jag gillar inte att använda huva på regnjackan; sikten blir begränsad och det prasslar i öronen. Så jag köpte en sydväst, men den satt så illa. Köpte en annan sydväst men den var ännu obekvämare. Så jag tog resterna av den regnrock jag sydde ryggsäcken av och sydde mig en regnhatt. Den blev inte särskilt snygg, men fungerar bra. Lägger in en bild, så får jag samtidigt tillfälle att stoltsera med en av de få havsöringar jag fångat i år.

post-3513-1225715974_thumb.jpg

Redigerad med jlindengren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åker på spöbyggarkurs nästa vecka, så jag passar på att lägga in en grunka till, för att hålla tråden levande om inte annat.

Jag gillar inte att använda huva på regnjackan; sikten blir begränsad och det prasslar i öronen. Så jag köpte en sydväst, men den satt så illa. Köpte en annan sydväst men den var ännu obekvämare. Så jag tog resterna av den regnrock jag sydde ryggsäcken av och sydde mig en regnhatt. Den blev inte särskilt snygg, men fungerar bra. Lägger in en bild, så får jag samtidigt tillfälle att stoltsera med en av de få havsöringar jag fångat i år.

Grattis till en fin fisk och som vanligt en grym gör det själv pryl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin fisk och som vanligt en grym gör det själv pryl.

Tack! Kändes faktiskt väldigt skönt att få upp en havsöring över måttet sista veckan på säsongen; hade inte fått någon på hela sommaren, inte sen dagarna efter premiären i april...

Kul att du vågar dig ut med en grunka f.ö. Just såna enkla, snabbgjorda grejor som löser ett problem (som här trasslande linor på durken) är ju guld värda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...