Jump to content
Sign in to follow this  
jlindengren

jlindengrens gör-det-själv

Recommended Posts

Det var ju populärt med fiskskinnen, så jag tipsar lite:

Lotta med boken har en hemsida med kurser och ateljé/shop i Sigtuna:

http://www.lottasgar.../Fiskskinn.html

En lång tråd med mycket matnyttig info:

http://www.alternati...php?topic=485.0

Sist men inte minst har Lovéus här på forumet skrivit en kort och pedagogisk instruktion om oljegarvning:

http://www.edgeflyfi...arva-fiskskinn/

Ska prova!

Se där; Lovéus har lyckats göra en utmärkt sammanfattning av proceduren. Enda som skiljer sig från Rahmes metod är att hon tillsätter lite såpa till garvgeggan.

Kan tilläggas att efterbearbetningen (om man vill ha ett mjukt skinn) är viktig; ju mer man knådar och bearbetar (drar skinnet över någon kant), desto mjukare blir det.

Fiskskinn blir förvånansvärt hållbart, men var försiktig med värme. Den tobakspung av havsöringsskinn, som jag visar tidigare här i tråden, förstörde jag genom att stoppa ner en varm pipa i samma ficka. Skinnet drog ihop sig och blev stenhårt där piphuvudet legat emot.

Jag gjorde en ny i samband med denna garvningsomgång (bild bif.)

post-3513-0-58575000-1326100204_thumb.jp

post-3513-0-35675200-1326100216_thumb.jp

Hej jlindengren!

Nice!

Det där måste man prova någon gång!

Hittade en länk där ett företag använder gamla vadare till att göra nya prylar. Kolla in bloggen så ser du vad jag menar.

http://www.tomgustav...se/?page_id=565

Fiskehälsningar Tom

Tack! Jag har läst om den firman i en engelsk flugfisketidning. De var såklart positiva till konceptet, men påpekade att det kanske inte blev så miljövänligt om man skickade gamla vadare kors och tvärs över världen (apropå att grejorna görs i USA). Kanske ligger något i det, men det är väl ändå bättre att skicka efter något recyclat än något nyproducerat, tänker jag...Hursomhelst så är idén god, vi får hoppas det dyker upp liknande firmor i alla länder.

Under tiden kan ju vi hobbyister utnyttja materialkällan.

MVH

Joakim

Satt och slöade i min fåtölj igår kväll, när det plötsligt slog mig att det gick att göra något även av de överblivna neoprensockorna från de slaktade vadarna. Nämligen ett rullfodral i neopren. Ca. tio minuters jobb, så var det klart.

post-3513-0-39825500-1327480007_thumb.jp

post-3513-0-15977500-1327480023_thumb.jp

post-3513-0-41489600-1327480036_thumb.jp

Satt och slöade i min fåtölj igår kväll, när det plötsligt slog mig att det gick att göra något även av de överblivna neoprensockorna från de slaktade vadarna. Nämligen ett rullfodral i neopren. Ca. tio minuters jobb, så var det klart.

Fan Jlindgren.

Gör alla som du kommer sverigeflugfiskeindustri gå konkurs. :)

http://www.e24.se/business/swedbank-svensk-ekonomi-i-recession_3291773.e24

Fiskehälsningar

Tom

Har gjort en fiskekniv. Handtaget är gjort av älg horn, masrbjörk och tenn.

Slidan är gjord av vanligt läder som jag sedan har graverat, behandlat med någon "färg" så det blir mörkt (kommer tyvärr inte ihåg vad medlet heter)?! :s och fettat in det.

Blev ganska nöjd med kniven!

post-12053-0-38928900-1329220562_thumb.j

post-12053-0-54204700-1329220569_thumb.j

Då jag har så gott om material kunde jag inte låta bli att sy mig en hatt av vadarmaterial. Nu kan jag vada hur djupt som helst!

Bra jobbat!

Kan man tala om flugfiskets McGuiver?

:D

Fiskehälsningar Tom

Tack Håkan och Tom! McGuiver eller McAber, whatever!

Snygg kniv, Isak. Smart tryckknappsanordning på slidan. Sån skulle jag haft i somras när min filékniv gled ur slidan inuti vadarbyxorna. Hade ett par svettiga minuter innan jag kunde lokalisera den...

• Like 1

Då jag har så gott om material kunde jag inte låta bli att sy mig en hatt av vadarmaterial. Nu kan jag vada hur djupt som helst!

Vad schysst hatten blev!

Thomas

Skönt att höra, Thomas! När vi såg en westernfilm häromkvällen hann jag precis tänka "Det var en jävla ful hatt John Wayne fått på sig..."

innan jag hörde Helena säga: "Titta, John Waynes hatt ser ju ut precis som den där du sydde!"

Tack Håkan och Tom! McGuiver eller McAber, whatever!

Snygg kniv, Isak. Smart tryckknappsanordning på slidan. Sån skulle jag haft i somras när min filékniv gled ur slidan inuti vadarbyxorna. Hade ett par svettiga minuter innan jag kunde lokalisera den...

Det låter jobbigt så det hoppas jag att jag slipper! :P

Av ett matsalsbord jag hittat i grovsoprummet (denna skattkammare!) snickrade jag mig ett skåp för mina spön.

post-3513-0-32772600-1336979896_thumb.jp

post-3513-0-82212800-1336979907_thumb.jp

post-3513-0-50416500-1336979921_thumb.jp

post-3513-0-36134300-1336979934_thumb.jp

Edited by jlindengren

Av ett matsalsbord jag hittat i grovsoprummet (denna akattkammare!) snickrade jag mig ett skåp för mina spön.

Men vaf...

Sådär kan man inte göra....

:)

Det skulle du sagt innan jag började, Håkan...

Tack Erik! Något Rod room har jag dessvärre inte, bara en hörna i vardagsrummet. Men något att dricka ska jag nog kunna ordna...

Jag tröttnade på att ständigt behöva ta fram fiskekortet och visa upp för mörtpolisen och de fula plastfickorna som hänger som en vimpel i vinden har jag aldrig gillat...

Mitt fordral passar den vanligaste storlek på fiskekort.

Mycket fin fiskesele, Lindengren!!

post-7771-0-06171500-1337148722_thumb.jp

post-7771-0-12290100-1337148730_thumb.jp

post-7771-0-19489200-1337148735_thumb.jp

Edited by Christian Olsson

Jag tröttnade på att ständigt behöva ta fram fiskekortet och visa upp för mörtpolisen och de fula plastfickorna som hänger som en vimpel i vinden har jag aldrig gillat...

Mitt fordral passar den vanligaste storlek på fiskekort.

Mycket fin fiskesele, Lindengren!!

Ah! Läderfodral är det bästa jag vet. Fast själv brukar jag ha fiskekortet instucket i hattbandet.

Kul att du gillar selen!

Tack! Jämfört med att ha spöna hängnde på spikar i väggen, som jag hade tidigare, är det faktiskt ganska stilfullt. Dock får jag inte in längre spön än tvådelat 8' som mest. Men det har jag inget, så...

Lite mer hem(sk) slöjd.. Inget märkvärdigt, men kanske kan det inspirera någon!?

Spötub av alu-fyrkantsrör och lite trä/läderbitar. (Lätt att packa, rullar inte iväg)

post-7771-0-92705700-1337361563_thumb.jp

post-7771-0-46639400-1337361582_thumb.jp

post-7771-0-89258100-1337361597_thumb.jp

Knivförvaring på insidan av garderobsdörren.

post-7771-0-10310700-1337361629_thumb.jp

De flesta fordral till kompaktkameror gör ofta att din förr så smidiga lilla kamera blir en stor vadderad klump. I det här fordralet skjuter du in kameran och då blir den både är repskyddad och får fortfarande plats i t.ex en jeansficka.

post-7771-0-48707500-1337361869_thumb.jp

post-7771-0-61524700-1337361879_thumb.jp

Edited by Christian Olsson

Ber om ursäkt för OT, men jag snubblade på den här tråden och i sinom tid kanske jag kan bidra med något ocskå, men jag måste bara fråga trådstartare Lindengren: är det fråga om DEN Jlindengren? Som hade alla dessa underbara teckningar i MCM på den tiden man som finnig Hell Moppers-medlem drömde om att bygga sig en långgaffel driven av engelskt gjutjärn? Jag har fortfarande kvar albumet som om jag minns rätt hette "Bjarne och Bempa blir bikers" (det ligger hemma i Sverige så jag kan inte kolla efter). 

Om det stämmer vill jag bara med detta rikta ett stort TACK för alla skrattsalvor man upplevt genom åren!