Hoppa till innehåll

jlindengrens gör-det-själv


jlindengren

Recommended Posts

  • 1 year later...

Vilken fantastisk tråd! ❤️

Jag älskar att skapa mina egna små lösningar för att göra livet enklare.
Igår gjorde jag slag i saken och löste det som jag tyckt varit krångligt sen jag började flugfiska. Spola av och på fluglinor.
Har testat med pennor mellan tårna, löst liggande spolar och horisontellt vevande, balanserande spolar mellan fötter och annat. 
Men nu jävlar. Den smidigaste spolhållaren någonsin. Pappersklämma med foam, överbliven tröskellist, skruvar och muttrar. Varsågoda!

(Jag tycker inte att det verkar som att klämman skadar klingan men för säkerhets skull använder jag ett billigt spö)
 

DSC_0954.JPG

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska kopieras !

När du ändå håller på att klura ut saker, så kan du väl fundera ut nåt lämpligt alternativ till magic head. Inte magic tool. Det är en sån där genomskinlig plaststrut vid kroköglan som gör att flugan får en vobblande gång. Kostar runt 60-70 kr för några stycken. Åt helvete för dyrt.

För en massa år sen hade Roman Moser nåt liknande plastbricka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago julius sa:

Ska kopieras !

När du ändå håller på att klura ut saker, så kan du väl fundera ut nåt lämpligt alternativ till magic head. Inte magic tool. Det är en sån där genomskinlig plaststrut vid kroköglan som gör att flugan får en vobblande gång. Kostar runt 60-70 kr för några stycken. Åt helvete för dyrt.

För en massa år sen hade Roman Moser nåt liknande plastbricka

Engångssprutor? Vet dock inte priset på såna. Och så lär det väl inte finnas mängder med olika storlekar heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago julius sa:

Ska kopieras !

När du ändå håller på att klura ut saker, så kan du väl fundera ut nåt lämpligt alternativ till magic head. Inte magic tool. Det är en sån där genomskinlig plaststrut vid kroköglan som gör att flugan får en vobblande gång. Kostar runt 60-70 kr för några stycken. Åt helvete för dyrt.

För en massa år sen hade Roman Moser nåt liknande plastbricka

Köpte för många år sedan vanlig transparent slang på OK, som jag klippte lite i och "tuggade" lite för att få flexibilitet, gjorde som en wobblersked och skickade dem till min bror som fick framgång på laxen i Vättern med dylika saker. Rörde sig som en wobbler i vattnet.

Hade glömt bort dem, men ska nog binda lite kviddimitationer till fisket i maj...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt vad gäller sprutor. Det som är bra är att jag har gratis tillgång. Det som inte är bra är att de är hårda.

Förra året gjorde jag ett försök med två olika alternativ. Små glittriga paljetter liknande de som Moser hade för 20-30 år sen. Såg bra ut, men dessvärre funkade de inte. Jag tror att det berodde på att mina paljetter var helt plana. Mosers var kupade.

Mitt andra försök gjordes på plastvinflaska - botten. La ner utvecklingsprocessen för det blev för jobbigt.

I en av Malmös fiskbutiker finns små plastläppar. Tror att det är stonfo som gör dom. Har inte provat. Bättre pris än Petinjeans magic heads.

Min senaste snilleblixt är att använda krympslang modell stor. Ska bara hitta stor krympslang som är genomskinlig och tunnväggig. Hojta till om ni vet nåt lämpligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Ismo sa:

 

Ditt lyllo! ..fast inte så kul att vara i träsket.:mellow:

Tack Ismo !

Antar att ”Lyllo” är nåt fint och positivt, för då passar det bra in på mig.

Sjukvårdsmaterial har jag tillgång till genom fruns och dotterns jobb. 

Men vi ska inte kapa ämnet.

Redigerad med julius
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-04 at 10:04 Legobiten sa:

Vilken fantastisk tråd! ❤️

Jag älskar att skapa mina egna små lösningar för att göra livet enklare.
Igår gjorde jag slag i saken och löste det som jag tyckt varit krångligt sen jag började flugfiska. Spola av och på fluglinor.
Har testat med pennor mellan tårna, löst liggande spolar och horisontellt vevande, balanserande spolar mellan fötter och annat. 
Men nu jävlar. Den smidigaste spolhållaren någonsin. Pappersklämma med foam, överbliven tröskellist, skruvar och muttrar. Varsågoda!

(Jag tycker inte att det verkar som att klämman skadar klingan men för säkerhets skull använder jag ett billigt spö)
 

DSC_0954.JPG

Här är förresten min enkla lösning för att lättare kunna veva plastspolen.
Överbliven tröskellist funkar också utmärkt som uppsamlare för tafsrester. Vik den och ha foam emellan. Idén är är ju inte min men min är smalare än Smith Creek-varianten och gör att du kan samla upp även de mindre tafsbitarna lättare. Funkar hur bra som helst! 

DSC_0955.JPG

DSC_0025_1.JPG

Redigerad med Legobiten
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj, jag trodde denna tråd var sedan länge död. Roligt att ha fel...

Utmärkt idé med "linpåspolningsgrunka". Jag har brukat ha spolen på en pennstump mellan knäna.

Apropå plasttrattarna så finns det billigare varianter; Mistpool har 7-10 st. (beroende på strl.)för ca. 40:- https://mistpool.com/sv/produkt/994/pro-softdisc.html

Visserligen lite dyrt det med... Har slutat använda dem, binder numera "Bananflugan" när jag vill ha en wobblande fluga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo för tuber finns. För enkelkrok är det skralt. Läppar fron stonfo och magic head är de enda jag känner till.

återkommer om hur mina försök med krympslang lyckas eller inte. Tänkte att en finurlig kille som du inte kunde låta bli en tuff utmaning.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago julius sa:

Jo för tuber finns. För enkelkrok är det skralt. Läppar fron stonfo och magic head är de enda jag känner till.

återkommer om hur mina försök med krympslang lyckas eller inte. Tänkte att en finurlig kille som du inte kunde låta bli en tuff utmaning.?

Funkar säkerligen för enkelkrok också. 12 spänn kan vara värt en chansning? 
https://www.flugbindning.com/huvudcone-headsogon/1700960-pro-softdisc.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

När man gör egna räkögon och vill ha ett enkelt torkställ där de ej klibbar ihop.

Gick ned i soprummet, klippte av en wellpappremsa, jackade den halvägs i varje ända så den gick att sätta ihop.

Tillverkningstid ca 1 minut och hittintills min bästa lösning på problemet ☺.

Mvh,

Rickard.IMG_20191229_100824.thumb.jpg.bdd3baf271f88758575c1cc1a979c0db.jpg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

@salmo prutta tipsade mig om att jag borde göra en fly patch. I samma veva råkade jag få se reklam för loons vise pawns.

https://loonoutdoors.com/products/vise-pawn
... och insåg att sådana behövde jag.

Så jag plockade ihop lite grejor. En namnskylt. Några peggar. En bit foam jag hade kvar från den tiden man gjorde egna askar, tror den är köpt i sportfiskebutik? Ett par kylskåpsmagneter utan ”kropp”, bara magnet kvar. Mina vise pawns är iaf klara nu och lirar kalas. Hmm känner mig lite som Albert i TV-serien Albert och Herbert. ?

4555E044-B660-46A5-BF18-580CEFFE1C8B.jpeg

38DFF856-FAAB-4EB8-A39A-585E3B6C6009.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, hö&gös said:

@salmo prutta tipsade mig om att jag borde göra en fly patch. I samma veva råkade jag få se reklam för loons vise pawns.

https://loonoutdoors.com/products/vise-pawn
... och insåg att sådana behövde jag.

Så jag plockade ihop lite grejor. En namnskylt. Några peggar. En bit foam jag hade kvar från den tiden man gjorde egna askar, tror den är köpt i sportfiskebutik? Ett par kylskåpsmagneter utan ”kropp”, bara magnet kvar. Mina vise pawns är iaf klara nu och lirar kalas. Hmm känner mig lite som Albert i TV-serien Albert och Herbert.

Förklara gärna, för jag fattar ingenting... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Freak said:

Tror att han har gjort en sådan, men jag kan ha fel:blink:

 

Nej du har rätt! Eh. Om man tittar in i framtiden! Foam o namnskylt kan bli fly patch. Peg o magnet blev skitbra vise pawns. Sistnämnda kan man ha till att hålla fast tex ribbing på städet med etc. Karlssons klister mellan magnet o peg mest av nostalgiska skäl men det blev bra. ??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...