Jump to content
Sign in to follow this  
jlindengren

jlindengrens gör-det-själv

Recommended Posts

Köpte en begagnad datormöbel på blocket och gjorde om /anpassade den till flugbindningsbord.

Kravet från sambon för att jag skulle få ha den i sovrummet (inte alltid optimalt att bo i en trång lägenhet där tre personer och två labradorer skall samsas om platsen) var att det blev snyggt och inte såg rörigt ut – något som jag tycker att jag lyckades med hyfsat!

:lol:

Den där va riktigt imponerande, dom talangerna visade du aldrig i träslöjden :lol:

Den där va riktigt imponerande, dom talangerna visade du aldrig i träslöjden :lol:

...men på den tiden var man ju tuff.... :D

...alltså göra så lite som möjligt, både du och jag!!!

:lol: :lol: B)

...men på den tiden var man ju tuff.... :D

...alltså göra så lite som möjligt, både du och jag!!!

:lol: :lol: B)

Ja vi va nog tuffast i hela komunen på den tiden :lol:

Har gjort en ny grunka. Har aldrig orkat släpa med mig någon priest, ehuru jag då och då saknat en. När jag så skulle göra mig en ny fiskekniv slog det mig att jag kunde göra den kombinerad med priest. På bilderna syns det hur man antingen kan dra priesten, som då består av slida+kniv, ur bälteshållaren. Och när fisken är ihjälslagen, och man har fiskat färdigt för en stund kan man så dra bara kniven och filéa av hjärtans lust.

post-3513-1235652574_thumb.jpg

post-3513-1235652588_thumb.jpg

post-3513-1235652606_thumb.jpg

Har gjort en ny grunka. Har aldrig orkat släpa med mig någon priest, ehuru jag då och då saknat en. När jag så skulle göra mig en ny fiskekniv slog det mig att jag kunde göra den kombinerad med priest. På bilderna syns det hur man antingen kan dra priesten, som då består av slida+kniv, ur bälteshållaren. Och när fisken är ihjälslagen, och man har fiskat färdigt för en stund kan man så dra bara kniven och filéa av hjärtans lust.

Riktigt cool den :rolleyes:;) och vacker :wub:

F-n va sjyst, tvåiett.

Klassisk multitool ;)

Häftig idé i vackert hantverk, såg tafsskräpmojängen på canesidan, skön och bra idé, mycket inspirerande :rolleyes:

Smart och snyggt :wub:

Har försökt göra nån enstaka "steg för steg" beskrivning med bilder.

Fy för den lede vad jag blir sned på allt micklande med kameran.

När bilden ser ut som den ska är kameran mitt i vägen.

Hoppas jag löst det med denna "digi-swinger". Kvalitetsstädet är som vanligt hög Atropos kvalitet "almost true rotating piece of shit" kameragungan har samma eleganta finish... :D

-För självporträtt är det bara att rigga om och köra med fjärren... :D

mvh.FF

post-5728-1238700892_thumb.jpg

post-5728-1238700907_thumb.jpg

Har försökt göra nån enstaka "steg för steg" beskrivning med bilder.

Fy för den lede vad jag blir sned på allt micklande med kameran.

När bilden ser ut som den ska är kameran mitt i vägen.

Hoppas jag löst det med denna "digi-swinger". Kvalitetsstädet är som vanligt hög Atropos kvalitet "almost true rotating piece of shit" kameragungan har samma eleganta finish... :D

-För självporträtt är det bara att rigga om och köra med fjärren... ^_^

mvh.FF

Lurig uppfinning!

Dessutom kan Du ju fotografera av bindbeskrivningar på nätet och ha kameraskärmen precis framför Dig då Du själv binder. Bara att klicka Dig framåt för varje moment.

Det skulle vara intressant med ett självporträtt då och då när man binder. T ex när man skaver av bindtråden mot krokspetsen eller drar av ett hackel precis innan infästning osv. :D

De bilderna kan Du ha som pedagogiskt material när du vill skrämma barnen i skolan...

Det skulle vara intressant med ett självporträtt då och då när man binder. T ex när man skaver av bindtråden mot krokspetsen eller drar av ett hackel precis innan infästning osv. :D

De bilderna kan Du ha som pedagogiskt material när du vill skrämma barnen i skolan...

Skulle inte jobba länge som lärare då inte... det vore nog 18års åldersgräns på ett sådant klipp! :D

FF

Tog en bambustock och en hyvel och svängde ihop ett spö...

Snyggt!!

men fel tråd snälla herrn B) (men rätt iof eftersom det är din skapa-tråd...)

In med bilderna bland de andra också/istället!

Snyggt!!

men fel tråd snälla herrn B) (men rätt iof eftersom det är din skapa-tråd...)

In med bilderna bland de andra också/istället!

Ja, du menar splitcanetråden. Det tänkte jag inte på. Skall ske.

En spöhållare för bilen, så man slipper tackla ner när man förflyttar sig mellan fiskeplatser.

Vanliga VP-rör (elektrikerrör) skruvas, med plåtskruv, i innertakets kant, så de bildar en båge som följer takets profil. På det innersta röret har jag gjort slingor av nylonsnöre med siliconslang påträdd. lagom stora att trä igenom spöna. I den yttre rörbågen fäster jag spöhandtagen med en slinga kraftigt resårsnöre fästat i två (per spö) plastklamrar (till för att spika fast VP-rör, med spikarna borttagna)

Detta arrangemang kräver förstås en bil som är nio fot lång invändigt...

post-3513-1243849487_thumb.jpg

En spöhållare för bilen, så man slipper tackla ner när man förflyttar sig mellan fiskeplatser.

Vanliga VP-rör (elektrikerrör) skruvas, med plåtskruv, i innertakets kant, så de bildar en båge som följer takets profil. På det innersta röret har jag gjort slingor av nylonsnöre med siliconslang påträdd. lagom stora att trä igenom spöna. I den yttre rörbågen fäster jag spöhandtagen med en slinga kraftigt resårsnöre fästat i två (per spö) plastklamrar (till för att spika fast VP-rör, med spikarna borttagna)

Detta arrangemang kräver förstås en bil som är nio fot lång invändigt...

Snyggt,men jag hade behövt en bil som är minst 15 fot lång..

Snyggt,men jag hade behövt en bil som är minst 15 fot lång..

En buss kanske? Eller cabriolet, så kan du ha spöet uppstickande ur svärmorsluckan, precis som Kalle Anka...

Tog en bambustock och en hyvel och svängde ihop ett spö...

Klart att Kapten mångkonstnär har gjort ett splicanespö, var lite orolig ett tag med tanke på de moderna spöna, för det är väl -69 som gäller som gräns... ;-)

Skapelserna och upprinnelserikedomen är mycket imponerande!!!

Trevligt med ett ämne helt vigt åt listiga gör-det-själv lösningar. Måste säga att Lindengren är kungen i gör-det-själv land.

Tänkte bara bidra med en liten en grej jag tycker blev helt OK. Helt enkelt modifierade jag en sån där ask som silverskedar förvaras i (kostar max en tjuga på nån loppis), tar ut innehållet och limmar dit lämpligt material att fästa flugorna i. Det går även bra att förvara gäddflugor i asken bara limma ett par ribbor så att det blir olika sektioner. Resultatet blir vad jag tycker en ganska elegant flugask.

post-7685-1262552013_thumb.jpg

post-7685-1262552034_thumb.jpg

post-7685-1262552086_thumb.jpg

post-7685-1262552105_thumb.jpg

Trevligt med ett ämne helt vigt åt listiga gör-det-själv lösningar. Måste säga att Lindengren är kungen i gör-det-själv land.

Tänkte bara bidra med en liten en grej jag tycker blev helt OK. Helt enkelt modifierade jag en sån där ask som silverskedar förvaras i (kostar max en tjuga på nån loppis), tar ut innehållet och limmar dit lämpligt material att fästa flugorna i. Det går även bra att förvara gäddflugor i asken bara limma ett par ribbor så att det blir olika sektioner. Resultatet blir vad jag tycker en ganska elegant flugask.

Snyggt. Har aldrig sett en sådan men den blev bra som flugask.