Jump to content
Sign in to follow this  
Pering

Linkorg vid kustfiske?

Recommended Posts

Här är min IKEA korg. Kan väl ha kostat kring 80kr plus ett par timmars arbete och fungerar alldeles ypperligt. Jag kan verkligen inte förstå hur tillverkarna kan ta sådana hutlösa priser för linkorgar!

post-15963-0-93188700-1410169454_thumb.j

Edited by Whalen

Här är min IKEA korg. Kan väl ha kostat kring 80kr plus ett par timmars arbete och fungerar alldeles ypperligt. Jag kan verkligen inte förstå hur tillverkarna kan ta sådana hutlösa priser för linkorgar!

Snyggt! Nej, jag har oxå svårt att förstå hur en linkorg kan vara så dyr... Förutom att spara pengar så är det ju lite roligt att ha tillverkat korgen själv! Lite som att använda hemmabundet vs köpeflugor... ;-)

Snyggt! Nej, jag har oxå svårt att förstå hur en linkorg kan vara så dyr... Förutom att spara pengar så är det ju lite roligt att ha tillverkat korgen själv! Lite som att använda hemmabundet vs köpeflugor... ;-)

Ja det är alltid kul att se grejor man gjort själv fungera som tänkt! :)

• Like 1

Räkna 80 spänn + några timmars arbete + en mellanhand som ska tjäna pengar och kanske även en butik som ska sälja grejerna.

Då blir det pengar av det. 

Räkna 80 spänn + några timmars arbete + en mellanhand som ska tjäna pengar och kanske även en butik som ska sälja grejerna.

Då blir det pengar av det. 

Nja, nu är jag ju rätt säker på att det inte står en gubbe och manuellt konstruerar en linkorg på två timmar utan den masspruduceras säkerligen mycket effektivt av någon maskin. Materialkostnad är inget att snacka om, kan inte kosta mer än några kronor per korg. Men visst det ska till kapital för att köpa maskinen och ha personal samt frakt mm. Men att det skulle läggas ihop till att kosta oss med lätthet över 500 spänn utan någon större vinstmarginal har jag svårt att tro. Men jag kan ha fel :o

Har gått igenom två ex av egentillverkad ikea-pall korg. Av en händelse lånade jag polarns korg en gång när vi var ute. Då insåg jag att den 50 % större o satt bättre. Slapp tänka på o dra ner linan i korgen, bara mata på som vanligt. Köpte en sån direkt, 400 spänn, värt.

http://linekurv.dk/

Innan jag gav upp egenbygget så gjorde jag en fin förbättring av hemmakorgen genom o ha en sån där elastisk rem med hakar i ändarna, istället för band/bälte som man justerar spänning på. Väldigt mkt smidigare, trillar inte av o lätt o höja sänka korgen längs med kroppen.

.. bara mata på som vanligt. Köpte en sån direkt, 400 spänn, värt.

http://linekurv.dk/

.

Vad fick du betala i frakt?

Äh, glöm det såg att han hade svenska återförsäljare.

Edited by PerG

Nja, nu är jag ju rätt säker på att det inte står en gubbe och manuellt konstruerar en linkorg på två timmar utan den masspruduceras säkerligen mycket effektivt av någon maskin. Materialkostnad är inget att snacka om, kan inte kosta mer än några kronor per korg. Men visst det ska till kapital för att köpa maskinen och ha personal samt frakt mm. Men att det skulle läggas ihop till att kosta oss med lätthet över 500 spänn utan någon större vinstmarginal har jag svårt att tro. Men jag kan ha fel :o

Det är väl klart att någon tjänar pengar, varför ska man annars ta fram en produkt, det är ju hela grejen med business, att tjäna pengar.

Det stavas "mellanhänder", många vill ha betalt. Det är ju egentligen aldrig fabriken som säljer produkten direkt till konsumenten, det är ju i stort sett alltid en eller flera mellanhänder på vägen till konsument som ska ha en del av kakan. 

Det går aldrig att jämföra ett materialpris med slutkundspris. 

Strunt samma, är du nöjd så är ju det jättebra :)

Kostade 299 danska, betalde med visa och då blev allt inklusive frakten 394 spänn. Sparar nog en hundring eller två om du köper direkt från dem.

Du tänker väl inte överge ikeakorgen Per? ;)

Sitter runt benet med ett spänne i vadarbältet! Blir en bra höjd och man slipper hålla spöt så jävla högt! Enligt mig sparar det mycket på rygg axlar! Man kan säga att plattan flyter upp och sitter fast runt benet så den funkar klockrent om man inte vadar för djupt! Piggarna plockar man loss och staplar i varandra och sedan sätter man dem i de frästa spåren! Tar ingen plats alls när man inte använder den!

77bd31c04c26d62b8fc18e51d277e897.jpg

Edited by Victor Bergdahl