Jump to content
Sk

Havsöring Skåne-området

Recommended Posts

var ute igår och vi fick upp en rengbåge på sydkusten! har hänt en gång innan för ett år sedan ! hur kommer det sig att rengbågen är ute i havet?

Finns en del kassodlingar som går sönder.

Det är förklaringen.

Ola

Är det nån som fiskar längs östkusten nu? Tänkte få till ett eftermiddag nattpass i helgen om det är lönt :)

Var ute i Kivikstrakten förra veckan i skymningen. Mycket ytaktivitet från vad jag tror var Id, men såg även några tydliga öringvak. Dessvärre inte ett hugg eller följare vad jag kunde se :unsure:

Tips på fluga om man vill lura på en Id?

nyinflyttad till Malmö och hade hoppats försöka jaga havsöring antingen imorgon Fredag, lördag eller söndag..
Någon som är på?! Vet inte hur mycket jag kommer åt utan bil heller.. Bor centralt i Malmö!

Fiskimitationer, svart wolly bugger har båda två gett många idar. Tycker inte dom brukar vara så kräsna. Har även fått en hel del på röd och gul laxfluga med guldkropp och flash och cone huvud.

Var ute i Kivikstrakten förra veckan i skymningen. Mycket ytaktivitet från vad jag tror var Id, men såg även några tydliga öringvak. Dessvärre inte ett hugg eller följare vad jag kunde se :unsure:

Tips på fluga om man vill lura på en Id?

Va ute en runda igår vid Jonstorpsrevet! Blev en 1.5 kg havsöring på 4:e kastet! Togs på en grön/silvrig streamer som jag köpte i Toronto i lördags :) lite kul!! Härligt att känna känslan igen!! Detta va runt 19:00!!

Med vänlig hälsning,

/Martin

Var också ute en runda igår med en kompis, såg många öringar men lyckades inte lura på någon:)

Edited by t0biaz

nyinflyttad till Malmö och hade hoppats försöka jaga havsöring antingen imorgon Fredag, lördag eller söndag..

Någon som är på?! Vet inte hur mycket jag kommer åt utan bil heller.. Bor centralt i Malmö!

Välkommen till malmö, jag har själv gått i de tankarna då jag fiskat

Mkt i sommar men ännu inte sett ngn hö men verkar vara lite mer aktivitet nu med lägre temp osv. Tänkte kanske sticka ut en sväng nästa helg, så hojjta till om du fortfarande är sugen så kör vi någonstans som känns hett! (har bil).

Var ute en runda idag, en liten blänkare blev det.

Såg dock säkert 30talet öringar som hoppade mellanca 2-5kg....hade man haft ringen så..

Välkommen till malmö, jag har själv gått i de tankarna då jag fiskat

Mkt i sommar men ännu inte sett ngn hö men verkar vara lite mer aktivitet nu med lägre temp osv. Tänkte kanske sticka ut en sväng nästa helg, så hojjta till om du fortfarande är sugen så kör vi någonstans som känns hett! (har bil).

Tackar tackar! Jag är absolut sugen!

Tog mig till viken precis norr om brofästet på inrådan av buss chaufören :P

kring 12-13 tiden kläckte knott/mygg i viken vilket någon fiskart (såg långsamt simmande plogar på fisk kring 50 cm) var helt tokiga i å gjorde"nymph" vak på.. provade att presentera baitfish, räka å dräparmask framför nosen på en av dom som patrulerade ca 5 meter ut ifrån där jag stod.. Men va för fisk det nu än var, så vart dom inte intreserad :S

Hehe, aa en del folk som står där på våren, men jag är nästan säker på att det handlar om id nu som drar runt i viken. Där är generellt sett väldigt hög vattentemperatur. Vi kan ju höras senare i veckan om du fortfarande är sugen. Själv måste man ju bara ta en havsöring innan säsongens slut.

Var ute en runda idag, en liten blänkare blev det.

Såg dock säkert 30talet öringar som hoppade mellanca 2-5kg....hade man haft ringen så..

Du fiskar med på Östkusten? Känner igen det du skriver. Väldigt mycket fisk som både jagar och hoppar, för min del även inom kasthåll.

Dessvärre verkar de bara följa flugan oavsett tid på dygnet,fluga eller intagningsteknik <_<

Du fiskar med på Östkusten? Känner igen det du skriver. Väldigt mycket fisk som både jagar och hoppar, för min del även inom kasthåll.

Dessvärre verkar de bara följa flugan oavsett tid på dygnet,fluga eller intagningsteknik <_<

Sist jag va ute såg jag ett vak och kastade direkt mot det, hade en ljusgrön/silver streamer som ser nästan irriterande ut i vattnet. Rör sig riktigt bra, det tog jag hem med snabba med korta tag, då högg den!!! Tror det handlar lite om flugval samt att locka öringen till att ta. Den hade en 20 cm horngädda i magen!! Sjukt stor!! Trodde inte de åt så stor fisk jämfört med deras egna storlek!

Hej alla glada skåååningar.. :D

Fundera på fiska lite i skåne lörda/sönda. första gången ja fiskar där nere. så tänkte kolla om nån har nått "hett" tips vart man kan åka å kasta lite fluga? Åker från gbg

Tacksam för tips.. Om ni inte vill skriva här skriv i PM.. 

MVh

Dessvärre verkar de bara följa flugan oavsett tid på dygnet,fluga eller intagningsteknik <_<[/quo

te]

Japp östkusten!

Fick min på en märla efter många försök med spigg,tobis och räkflugor.

Dock hade jag ingen vad jag såg som följde efter. Men luftsprången var otroligt höga!

De var som galna, men det är väl bara till att nöta.

Tror de börjat känna av lektagen.

Sist jag va ute såg jag ett vak och kastade direkt mot det, hade en ljusgrön/silver streamer som ser nästan irriterande ut i vattnet. Rör sig riktigt bra, det tog jag hem med snabba med korta tag, då högg den!!! Tror det handlar lite om flugval samt att locka öringen till att ta. Den hade en 20 cm horngädda i magen!! Sjukt stor!! Trodde inte de åt så stor fisk jämfört med deras egna storlek!

Kan ha varit en Tobis som den tagit. Ser nästan ut som mini näbbisar.

• Like 1

Hej alla glada skåååningar.. :D

Fundera på fiska lite i skåne lörda/sönda. första gången ja fiskar där nere. så tänkte kolla om nån har nått "hett" tips vart man kan åka å kasta lite fluga? Åker från gbg

Tacksam för tips.. Om ni inte vill skriva här skriv i PM.. 

MVh

Känns som om sydkusten är att föredra till helgen. Mycket sol dock.... Drar själv till nybroån på Lördag för att se om någon är hemma..

Vänligen/ Jens-Olafur

Var ute i Öst ikväll igen, dessvärre verkade det nästan fisktomt?

Innan har det varit en massa fisk men helt dött nu. Vattnet var även bra mycket kallare än innan, trots att pålandsvind brukar öka tempen. Låg på ca 12 grader vilket låter bättre än de 17-18 grader det varit innan när man sett mycket fisk.

Havsöringen är allt bra nyckfull ibland...

Va ute ikväll i NV Skåne! Jag och min kompis tog vars en HÖ, jag tappade två också så det verkar finnas gott om Öring där ute!!

Båda tog på Minnow flugor!!!

Fick en trevlig öring på söderkusten ikväll. Fantastiskt fint väder och hittade även ett par goda svampar under promenaden till fiskeplatsen.