Jump to content
Sk

Havsöring Skåne-området

Recommended Posts

Hej!

Hade tänkt prova fiska havsöring för första gången på lördag. Tänkte prova vid Kävlinge eller Landskrona, eller är det någon som har ett annat förslag på var de kan stå? Är även lite osäker på flugvalet, Kan Mickey finn vara en fluga värd att prova? Har fått en del regnbåge på den tidigare. 

Tacksam för alla tips

Hej!

Hade tänkt prova fiska havsöring för första gången på lördag. Tänkte prova vid Kävlinge eller Landskrona, eller är det någon som har ett annat förslag på var de kan stå? Är även lite osäker på flugvalet, Kan Mickey finn vara en fluga värd att prova? Har fått en del regnbåge på den tidigare. 

Tacksam för alla tips

Nu känner jag att jag kan våga mig på att ge lite tips.

Om vi börjar med var så hade jag i det området du nämner rekomenderat barsebäckscampings stenbrygga eller vikhögsrevet ( kartor på eniro)

Annars hade jag åkt ner till sydkusten istället. Det känns hetare.

När det rör flugor så hade jag tagit en stor svart streamer och dratt hem den i ganska snabba drag i ytan.

Skitfiske 

// Martin

Ute en snabbtur på eftermiddagen på sydkusten på en plats där öringar hoppat åt alla håll, troligtvis för att en säl har denna plats som favoställe mellan 16 och 19...

En 50 öring c&r på silverfluga vid snabb hemtagning, mycket skit i vattnet.

Hls

Christopher

Edited by Christopher Blomquist

Känns som om sydkusten är att föredra till helgen. Mycket sol dock.... Drar själv till nybroån på Lördag för att se om någon är hemma..

Vänligen/ Jens-Olafur

Fiska mellan pansarbron o dubbelbroarna står mycket fisk där just nu.....men skygga....

Trögt vart  det. Hade lite sightfishing på en kilo HÖ men den bakade bara undan från flugan. Dagens behållning var att brorsan tappade bilnyckeln i ån då han skulle spana från pansarbron. Två stycken 30 minuters dyk senare gav han upp och drog hem till Dalby för att hämta extranyckeln. Man får alltid något när man drar på fiske! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=fC9iAnH4JSM&feature=youtube_gdata_player

En tur på kusten gav en 45 öring som jag fick sitta med i 5 min innan den gick att återsätta...

Jag missade att trycka in hullingen , vilket gjorde att det var extra svårt att kroka av.

Ett misstag jag inte skall göra fler gånger..

Hls

Nibor

Klippt till en av mina sista filmer för den här säsongen.

hls

Nibor

http://youtu.be/cT45HNXdmgk

Fin film!!! Tog fyra Hö förra veckan, hoppas komma ut några gånger denna veckan, den sista på ett tag tyvärr!! Vad säger du Nibor om när vädret är blåsigt och stormigt? Denna veckan verkar vara lite så vädermässigt!

Hmmm är det inte fredat nu..

Inte i Skälderviken, kan ju vara så att han fiskar där :)

Fö. Hur har eran säsong varit?

2013 var min första seriösa satsning på kusten och har lyckats landa fem stycken(Fördelat på ca 20 pass  -_- ) med en blankbesa på 50cm i topp. Kan tillägga att alla är fångade på östkusten.

Fin film!!! Tog fyra Hö förra veckan, hoppas komma ut några gånger denna veckan, den sista på ett tag tyvärr!! Vad säger du Nibor om när vädret är blåsigt och stormigt? Denna veckan verkar vara lite så vädermässigt!

Det finns fiskeväder och fiskareväder :-)

jag trivs bäst när det blåser och rör om i havet, grumligt vatten är helt ok bara det inte är för mycke silk i vattnet.

Blåsigt är bra, vågor är jättebra,öringen är lite mer oförsiktig och de kan ta på bara någon meter ifrån dig i rörigt grumligt vatten.

Gissar du e och härjar i Skälderviken nu när fiskeförbudet gäller här i Skåne fram till siste december.

Nu blir det lite Danmark och Bornholm för min del.

Skoj du uppskattade filmen :-)

hls

Nibor

Det finns fiskeväder och fiskareväder :-)

jag trivs bäst när det blåser och rör om i havet, grumligt vatten är helt ok bara det inte är för mycke silk i vattnet.

Blåsigt är bra, vågor är jättebra,öringen är lite mer oförsiktig och de kan ta på bara någon meter ifrån dig i rörigt grumligt vatten.

Gissar du e och härjar i Skälderviken nu när fiskeförbudet gäller här i Skåne fram till siste december.

Nu blir det lite Danmark och Bornholm för min del.

Skoj du uppskattade filmen :-)

hls

Nibor

Självklart fiskar jag i Skälderviken, jag har koll på fredningstiderna!! En sak bara, är det nu olagligt att flugfiska i Öresund eller är det bara att man inte får ta upp någon HÖ? Torsk, plattfisk och annat får man fiska!! Vill bara få klartext eftersom detta är min första HÖ säsong! 10 stycken har jag plockat hittills. Hoppas på att komma ut en dag till i veckan!

Vädret va blåsigt igår, 5-6 m/s och inte ett hugg!! Förra gången jag va ute på samma plats va det vindstilla och vi landade 5 HÖ. Jag har personligen alltid haft bäst lycka vid stilla vatten!! Men som du säger, lite vågor är nog bra för då ser inte HÖ en så bra!!

Självklart fiskar jag i Skälderviken, jag har koll på fredningstiderna!! En sak bara, är det nu olagligt att flugfiska i Öresund eller är det bara att man inte får ta upp någon HÖ? Torsk, plattfisk och annat får man fiska!! Vill bara få klartext eftersom detta är min första HÖ säsong! 10 stycken har jag plockat hittills. Hoppas på att komma ut en dag till i veckan!

Vädret va blåsigt igår, 5-6 m/s och inte ett hugg!! Förra gången jag va ute på samma plats va det vindstilla och vi landade 5 HÖ. Jag har personligen alltid haft bäst lycka vid stilla vatten!! Men som du säger, lite vågor är nog bra för då ser inte HÖ en så bra!!

Näe det e inte olagligt att fiska,bara att ha riktat fiske efter öring, olagligt att ta upp havsöring oavsett vilket skick den är i. Finns alltid några som flugfiskar efter regnbåge under förbudstiden.

Det är ett känsligt ämne, För min del så väljer jag att inte fiska alls, utan ta tillfället att åka till Bornholm eller Danmark istället, där all blank öring är helt ok att ta med hem.

Så e det med öringfiske , regler har alltid undantag, vissa dagar kliver de på som om de stog på kö :-)

Har som mest fått 7 öringar på ett enda pass, fiskade då med räkimitation...

Bara att prova vidare , det är det som är njutningen med öringen, när man tror sig kunna allt så ändrar den beteende ;-)

bjuder på tre fina bilder från mitt fiske.

Kneck o breck

Nibor

post-11749-0-77855400-1380046257_thumb.p

post-11749-0-49037000-1380046258_thumb.p

post-11749-0-32412100-1380046259_thumb.p

Här hittar ni en del av mina tips på var och hur man skall flugfiska efter blank havsöring på sydkusten och Bornholm.

hls

Christopher

Hur binder du dina flugor Christopher?

Ola

Vart köper du materialet ?

Ola

Fiske och fiskar i Malmö eller fiskeboden i Ystad

Det går att beställa via butikerna om du frågar.

Annars har du hemsidan för  Ajensen där kan du se närmste dealers.

http://www.ajensenflyfishing.com/

hls

Christopher

ps det blev 4 småöringar igår på Bornholm :-)