Jump to content
Sk

Havsöring Skåne-området

Recommended Posts

Tack för tipsen! Det tog ca 40 pass för mig att få min första havsöring den 7 mars i år. En sliten jävel på ca 46 cm. Men sen dröjde det bara 4 pass innan jag fick nästa, en blankraga på 66 cm :) aldrig varit så satans glad för några fiskar innan.

• Like 3

Bom tur.

Konstig dag. Såg bra ut på flera platser från kåseberga till smyge. Bra förutsättningar lite blåsigt. Men inte en dragning på hela dagen.

Ska ut i morgon igen. Förhoppningsvis med bättre resultat.

Är det nån därute som har haft bättre tur?

Någon som fiskar runt Malmö / Vellinge / Trelleborg / Ystad hållet numer?

Var ute för första gången idag efter havsöring, såg några vak ute i Klagshamn men inget hugg på varken fluga eller bombarda

Ska köra mot Gislöv / Böste lite senare idag och checka av

Ses ute i havet!

Det drar ihopa sig till premiär, hoppas på bättre tur iår än i fjol. Lika sugen som alltid, premiär reven väntar. Hoppas på riktigt fint väder utan is. Skåne nordväst bjuder idag på riktigt skitväder precis som det gjort sista 3 månaderna, regn och blåst. Tänk, det är 15 år sedan jag startade upp detta ämne, tiden går men öringarna simmar vidare precis som inget hänt. Skitfiske till alla som skall ut den 1e januari. PS. Jag kommer uppdatera med väder och vindar för långväga fiskare.Det är långt mellan prognoser och verklighet//

bengan1.jpg

• Like 3

Undrar om man är lika tokladdad varje år? 🤪 Hur som haver, det ser bra ut. DMI säger att vi ska få en grön, mild och fin jul. Vinter kanske vi får i slutet av januari enligt deras prognos. Så gott det ska bli att få fiska igen! 13 dagar o 9 timmar kvar nu...

• Like 2

Ja precis hö&gös, taggad är man alltid, spelar ingen roll hur många premiärer man fiskat på, lika roligt varje gång. Vad som inte ser så roligt ut i morgon är vindprognosen, nordväst med vindstötar i kuling styrka, nordväst, extremt högt vatten på västsidan, just nu 54cm över , lite bättre på syd och öst bara 10-15cm över. Läskigt högt behöver inte vara en katastrof, man kan fiska väldigt nära land såvida inte det är en jävla massa skit i vattnet. Finns en del behagliga ställen med revar där man kan fiska insidan med vinden i ryggen, fisken gillar också lite lugnare vatten. Halvmetern över innebär såklart alltid problem om man försöker nå sina vanliga spotts. Jag kan bevisligen visa på att det sällan är lönt att ens försöka. Två år sedan var det samma skitvind, kuling från nordväst, vattnet liknade en blandning av oboj och ärtsoppa. Jag var som vanligt sent ute vid reven, knötjockt med folk och alla kämpade längst ut i bränningarna, det kändes inte kul alls, funderade på att köra hem istället men va fan hade man nu kört hit så får man ju tvätta av flugan i alla fall. Vattnet var 50-60 cm över så jag bestämde att pröva på land ända inne i hörnan på lilla reven som sträcker sig rakt ut i västlig riktning. Som vänsterkastare kunde jag behagligt fiska av platser som normalt var på torra land, jag känner reven väl och vet var större stenar ligger. Första kastet hamnade där jag ville, mellan en grupp stenar, skit,, botten napp direkt trodde jag men plötsligt börja det röra på sig med tunga knyckar i spöt. I skitvattnet såg jag inte vad det var för fisk, den hoppade inte så en utlekt var nog svaret. Då jag fick manövrerat in fisken mellan stenarna så kunde jag konstatera att det var en präktig fisk på 4 kilo, jag kunde enkelt stranda den, en kyss och tillbaka igen. Jag kände mej ganska nöjd som det var men bestämde mig för att ta några kast till. I fjärde kastet nöp det till igen, nu var det en pigg fisk som kämpade på, tog lina allt medans jag konstaterade att folk började dra sig längre in. En 10 minuter senare låg den i håven, 1,5 kilo silver fick åka med hem, i praktiken fiskad på land.

• Like 1

Härligt @Sk ! Ja inte prognoserna då. Jag har sett dem. Jäkla bryderi. Men vi ska ut imorgon. Någonstans. Hjärtat bultar.

On 3/23/2019 at 8:59 PM, julius said:

Bom tur.

Konstig dag. Såg bra ut på flera platser från kåseberga till smyge. Bra förutsättningar lite blåsigt. Men inte en dragning på hela dagen.

Ska ut i morgon igen. Förhoppningsvis med bättre resultat.

Är det nån därute som har haft bättre tur?

Tror det var fel vindar idag. nordväst är ingen bra vind , speciellt om det varit så en tid vilket de har. Första dagen går bra men sen är det inte bra alls. Vänta tills det slår om till syd, då vaknar öringarna till liv igen.

Inget idag. Vi testade västsidan efter mycket om och men och väderprognoser som gick upp och ner. Blåsigt var det på riktigt. Efter ett par ställen drog vi ner till Stavstens udde. Där stod det ett gäng en bit bort och dängde men vi fick bara ålgräs även här så vi fick vika ner oss... I'll be back. B)

https://holfuy.com/en/weather/597       Verkligheten, just i denna minut, sekund. Gäller ju klart den nordvästra hörnan men ger ju en vink om hur vinden och inte minst kyleffekten ligger till. Blir inget fiske idag för eget spö den saken är klar. Vad jag vet togs det några småöringar runt Höganäs igår på spinn, någon på fluga med. Friskare vind idag än i går. 

På hemmaplan har det varit blåsigt, högvatten och dessutom grumligt vatten. Svårfiskat mao och då blir man väldigt glad när en liten sprallepelle kliver på till sist efter två dagar med bomturer. Gott nytt år och skitfiske på er... 

DSC_0864.JPG

• Like 2

Var ute igår söder om Simrishamn och sprang på ett gäng öringar. Sammanlagt 10- 12 fiskar men det var omöjligt att få dit dom ordentligt förutom en liten öring på 35 cm. Tappade en fin inne bland stenarna på 2.5-3 kg

• Like 2
  • Thanks 1

I morgon blir det premiär för eget spö, har tyckt vindar och vatten varit för turbulenta för fiske. Nu verkar det lugnat ner sig lite med både vind och vatten, sydligt i morgon och vattnet +13 cm i kväll, tror morgondagen blir perfekt med start i Nyhamnsläge på läsidan av reven, bör klarnat upp i vattnet. Hoppas på NO säl  och ett jävla skitfiske för alla som skall ut.

• Like 1

Tisdagens fiske blev ett riktigt skit fiske, ingen fisk i sikte trots bra vatten och rätt vind. Skulle blivit en tur idag med men en koll på vattenståndet visar på 76 cm över vilket är i mitt tycke en aning högt. Sydsydväst vinden måttlig men skall öka 35% och vrida till östlig under förmiddagen. Förresten,,,,,bara en säl i tisdags :-) 

• Sad 1

Börjat klarna upp, bra vind och varit ok fiske enligt hörsägen, men väldigt få godkända på skånska bästkusten. Jag har krokat ett par sprallepellar som grabben fått veva in och som skänkt lite skön fiskeglädje... 😁 Har haft besök av säl och mink under fisket.... 

DSC_0876.JPG

• Like 4
  • Thanks 1

Härlig bild, @Mana!

Jag följer DMI's månedsprognose (bla). En prognos så långt in i framtiden är ju osäker by construction, men hittlls har de stämt överraskande bra.

Just nu ser det bra ut...

https://www.dmi.dk/danmark/

Just now, olamörrum said:

Hade fint fiske idag med både utlekta fisk och blank fisk om vartannat.

20200110_092310.jpg

• Like 4

@Ola Mörrum Kul att det går bra!

@hö&gös en annan länk som jag använder massor är prognosen på vattenståndet och givetvis yr.no timme för timme prognos som också träffar rätt. 

https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/vattenstand-och-vagor#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,lang=sv,station=viken,id=viken,type=ssh

Mina vänner, i morgon blir det grymt. Ha ett skitfiske i vågskvalpet. 

• Like 1

18 hours ago, Mana said:

@Ola Mörrum Kul att det går bra!

@hö&gös en annan länk som jag använder massor är prognosen på vattenståndet och givetvis yr.no timme för timme prognos som också träffar rätt. 

https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/vattenstand-och-vagor#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,lang=sv,station=viken,id=viken,type=ssh

Mina vänner, i morgon blir det grymt. Ha ett skitfiske i vågskvalpet. 

Tackar, ibland har man tur.

On 1/9/2020 at 10:45 PM, Mana said:

Börjat klarna upp, bra vind och varit ok fiske enligt hörsägen, men väldigt få godkända på skånska bästkusten. Jag har krokat ett par sprallepellar som grabben fått veva in och som skänkt lite skön fiskeglädje... 😁 Har haft besök av säl och mink under fisket.... 

DSC_0876.JPG

Paralleller, 😁👍den var bra.

Återigen en helg med sydvästlig kuling, vatten +60cm. Mig veterligen har det inte varit sådant satans skitväder på många år. Skitfiske ni som ger er ut.

23 hours ago, Sk said:

Återigen en helg med sydvästlig kuling, vatten +60cm. Mig veterligen har det inte varit sådant satans skitväder på många år. Skitfiske ni som ger er ut.

Vi har konstigt väder nu för tiden 🤔