Jump to content

Havsöring Skåne-området

Recommended Posts

22 minutes ago, SBG said:

Tänkte ta en sväng ner och fiska runtikring Abbekås framöver. När hade ni som fiskar närområdet sagt att det är värt att satsa? Börjar det hetta till i slutet på februari, eller är det slutet på mars man snarare bör satsa på? 

I all välmening, är det inte bäst att helt enkelt följa vädret? :)  Är det fortsatt milt i februari är det säkert att föredra före en eventuell köldknäpp i mars osv.

Men generellt så tror jag vattentemperaturen är något högre i mars än februari vilket leder till mer bytesdjur och att havsöringen blir mer aktiv. 

• Replies 8.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Perfekta förhållanden idag för en första liten promenad längs strandkanten med sonen i full mundering. Ett känslosamt ögonblick - min son har tagit steget att bli havsöringsfiskare. Det är stort och v

Gör ett försök att väcka liv i denna tråd. 2st i går vid Ålabodarna. (jag hatar Facebook)  

Det görs en hel del fiskevårdsarbete i Skåne. Åar som varit stendöda har nu många tusen uppgångar årligen. Tex Råån och Nybroån. Skivarpsån har också fått stora insatser. Men det finns MYCKET kvar

Posted Images

14 hours ago, M.Thors said:

I all välmening, är det inte bäst att helt enkelt följa vädret? :)  Är det fortsatt milt i februari är det säkert att föredra före en eventuell köldknäpp i mars osv.

Men generellt så tror jag vattentemperaturen är något högre i mars än februari vilket leder till mer bytesdjur och att havsöringen blir mer aktiv. 

Så lättplanerad är inte resan att det går att åka när vädret ser bra ut- tyvärr. 

Tack för tipset! 

2 hours ago, SBG said:

Så lättplanerad är inte resan att det går att åka när vädret ser bra ut- tyvärr. 

Tack för tipset! 

Ingen orsak! :) Men isåfall skulle jag nog sikta på mars, har själv förlagt mina resor (mest Fyn/Bornholm) kring mitten mars men det är lite lotteri. Säg att det har varit bra förhållanden 60% av gångerna, okej 30% och knappt fiskbart 10%. 

• 1 month later...
  • 1 month later...

Jag övergår till att fiska förtyngda flugor sakta över lite djupare botten (+1.5m). Blir lite som att jigga hem flugan. Omöborste, vaskebjörn med koppar/blytråd eller kulögon på kroken. Brukar bara få öring när spinnfiskarna drar näbbgädda bredvid. :)

• 2 months later...

Hej! Jag är lite sugen på att prova på havsöringsfisket då det känns som att det är dags att gå vidare från regnbågarna nu. Har förstått att sommaren inte är det hetaste men tänker att senaste veckorna inte har varit särskilt varma så det kanske gör det bättre? Bor i lund och har bara tillgång till cykel/lokaltrafik så tänkte satsa på Malmö/lomma/bjärred då det är mest rimligt. Tacksam för tips på platser, tider och flugor som skulle funka. Allt gott!

• 5 weeks later...
On 7/11/2020 at 11:48 AM, jawo said:

Hej! Jag är lite sugen på att prova på havsöringsfisket då det känns som att det är dags att gå vidare från regnbågarna nu. Har förstått att sommaren inte är det hetaste men tänker att senaste veckorna inte har varit särskilt varma så det kanske gör det bättre? Bor i lund och har bara tillgång till cykel/lokaltrafik så tänkte satsa på Malmö/lomma/bjärred då det är mest rimligt. Tacksam för tips på platser, tider och flugor som skulle funka. Allt gott!

Hej!

Jag är lite inne på samma spår. De senaste passen i veckan har jag bedrivit kväll och nattfiske runt Kämpinge och Fredshög. Dock har inget nypt flugan än. Ytvattnet är ju runt 20 strecket så det är kanske inte så konstigt att fisket är lugnt. Annars har jag hört lite om Falsterbo, precis vid kanalen tex. Långgrunt med sandbotten till man kommer ut till det mörka området. 

• 3 months later...
On 12/12/2020 at 9:25 PM, Zidi said:

Inget nytt här, men asken är iaf fylld och redo! :) Inte många dagar kvar nu!
Skitfiske!

DSC_6961.thumb.JPG.c0796ec8672d115fcc3862854b027756.JPG

Härligt @Zidi! Ja man går o laddar o hoppas på väder? När det gäller inspiration så hittade jag Flyfishingmasters youtube-kanal nyligen. Där fanns prylar jag gillade som sitter hemma o fipplar med. Kanske inte så klockrent till premiären men va fasen. Frugan inspirerar lite också... ?

EB6EEB0D-E375-4F8A-BEEC-43C5398AEC13.jpeg

A1A816CD-DEDE-47BC-A2D6-A366E8003234.jpeg

• Like 1
4 hours ago, landqvisttim said:

Hallådär!

Vad gäller för taktiker under vintern? Har flyttat ned till blekinge efter en havsöringssäsong i västra götaland. 

Funkar räkor, tobis? eller är det märlor eller annat som gäller? 

Något annat man bör tänka på för att få ett lyckat fiske den 1 januari?

Rosa räka, märla sillimitation är mina förslag. Tobisen ska visa sig på grundområdena längre fram på säsongen om inte den skånska tobisen är av extra hårt virke? ?? Skitfiske!

4 hours ago, landqvisttim said:

Hallådär!

Vad gäller för taktiker under vintern? Har flyttat ned till blekinge efter en havsöringssäsong i västra götaland. 

Funkar räkor, tobis? eller är det märlor eller annat som gäller? 

Något annat man bör tänka på för att få ett lyckat fiske den 1 januari?

Rörelse rörelse rörelse.

Som vanligt i kallt vatten klumpar gärna fisken ihop sig och rör sig inte nämnvärt (vilket är din uppgift för att få kontakt med dem). ;) 

Fiska av nytt vatten i varje kast tills du får kontakt. Om du får följare som inte tar eller dylikt kan du börja byta fluga eller hemtagningsteknik.

Kör gärna nån fluga som syns bra så att du kan fiska av områden snabbt och ändå veta att fisken (om det är nån där) har kunnat se flugan :) 

Just now M.Thors sa:

Rörelse rörelse rörelse.

Som vanligt i kallt vatten klumpar gärna fisken ihop sig och rör sig inte nämnvärt (vilket är din uppgift för att få kontakt med dem). ;) 

Fiska av nytt vatten i varje kast tills du får kontakt. Om du får följare som inte tar eller dylikt kan du börja byta fluga eller hemtagningsteknik.

Kör gärna nån fluga som syns bra så att du kan fiska av områden snabbt och ändå veta att fisken (om det är nån där) har kunnat se flugan :) 

9 minutes ago hö&gös sa:

Rosa räka, märla sillimitation är mina förslag. Tobisen ska visa sig på grundområdena längre fram på säsongen om inte den skånska tobisen är av extra hårt virke? ?? Skitfiske!

Mycket bra! Får väl se vad Blekinge har att leverera i havsöringsväg, östra skåne ligger ju inte alltför långt bort heller :)