Hoppa till innehåll

Havsöring Skåne-området


Sk

Recommended Posts

2 hours ago, SBG said:

Så lättplanerad är inte resan att det går att åka när vädret ser bra ut- tyvärr. 

 

Tack för tipset! 

Ingen orsak! :) Men isåfall skulle jag nog sikta på mars, har själv förlagt mina resor (mest Fyn/Bornholm) kring mitten mars men det är lite lotteri. Säg att det har varit bra förhållanden 60% av gångerna, okej 30% och knappt fiskbart 10%. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jag övergår till att fiska förtyngda flugor sakta över lite djupare botten (+1.5m). Blir lite som att jigga hem flugan. Omöborste, vaskebjörn med koppar/blytråd eller kulögon på kroken. Brukar bara få öring när spinnfiskarna drar näbbgädda bredvid. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej! Jag är lite sugen på att prova på havsöringsfisket då det känns som att det är dags att gå vidare från regnbågarna nu. Har förstått att sommaren inte är det hetaste men tänker att senaste veckorna inte har varit särskilt varma så det kanske gör det bättre? Bor i lund och har bara tillgång till cykel/lokaltrafik så tänkte satsa på Malmö/lomma/bjärred då det är mest rimligt. Tacksam för tips på platser, tider och flugor som skulle funka. Allt gott!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
On 7/11/2020 at 11:48 AM, jawo said:

Hej! Jag är lite sugen på att prova på havsöringsfisket då det känns som att det är dags att gå vidare från regnbågarna nu. Har förstått att sommaren inte är det hetaste men tänker att senaste veckorna inte har varit särskilt varma så det kanske gör det bättre? Bor i lund och har bara tillgång till cykel/lokaltrafik så tänkte satsa på Malmö/lomma/bjärred då det är mest rimligt. Tacksam för tips på platser, tider och flugor som skulle funka. Allt gott!

Hej!

Jag är lite inne på samma spår. De senaste passen i veckan har jag bedrivit kväll och nattfiske runt Kämpinge och Fredshög. Dock har inget nypt flugan än. Ytvattnet är ju runt 20 strecket så det är kanske inte så konstigt att fisket är lugnt. Annars har jag hört lite om Falsterbo, precis vid kanalen tex. Långgrunt med sandbotten till man kommer ut till det mörka området. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
On 12/12/2020 at 9:25 PM, Zidi said:

Inget nytt här, men asken är iaf fylld och redo! :) Inte många dagar kvar nu!
Skitfiske!


DSC_6961.thumb.JPG.c0796ec8672d115fcc3862854b027756.JPG

Härligt @Zidi! Ja man går o laddar o hoppas på väder? När det gäller inspiration så hittade jag Flyfishingmasters youtube-kanal nyligen. Där fanns prylar jag gillade som sitter hemma o fipplar med. Kanske inte så klockrent till premiären men va fasen. Frugan inspirerar lite också... ?

EB6EEB0D-E375-4F8A-BEEC-43C5398AEC13.jpeg

A1A816CD-DEDE-47BC-A2D6-A366E8003234.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, landqvisttim said:

Hallådär!

 

Vad gäller för taktiker under vintern? Har flyttat ned till blekinge efter en havsöringssäsong i västra götaland. 

Funkar räkor, tobis? eller är det märlor eller annat som gäller? 

Något annat man bör tänka på för att få ett lyckat fiske den 1 januari?

Rosa räka, märla sillimitation är mina förslag. Tobisen ska visa sig på grundområdena längre fram på säsongen om inte den skånska tobisen är av extra hårt virke? ?? Skitfiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, landqvisttim said:

Hallådär!

 

Vad gäller för taktiker under vintern? Har flyttat ned till blekinge efter en havsöringssäsong i västra götaland. 

Funkar räkor, tobis? eller är det märlor eller annat som gäller? 

Något annat man bör tänka på för att få ett lyckat fiske den 1 januari?

Rörelse rörelse rörelse.

Som vanligt i kallt vatten klumpar gärna fisken ihop sig och rör sig inte nämnvärt (vilket är din uppgift för att få kontakt med dem). ;) 

Fiska av nytt vatten i varje kast tills du får kontakt. Om du får följare som inte tar eller dylikt kan du börja byta fluga eller hemtagningsteknik.

Kör gärna nån fluga som syns bra så att du kan fiska av områden snabbt och ändå veta att fisken (om det är nån där) har kunnat se flugan :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now M.Thors sa:

Rörelse rörelse rörelse.

Som vanligt i kallt vatten klumpar gärna fisken ihop sig och rör sig inte nämnvärt (vilket är din uppgift för att få kontakt med dem). ;) 

Fiska av nytt vatten i varje kast tills du får kontakt. Om du får följare som inte tar eller dylikt kan du börja byta fluga eller hemtagningsteknik.

Kör gärna nån fluga som syns bra så att du kan fiska av områden snabbt och ändå veta att fisken (om det är nån där) har kunnat se flugan :) 

 

9 minutes ago hö&gös sa:

Rosa räka, märla sillimitation är mina förslag. Tobisen ska visa sig på grundområdena längre fram på säsongen om inte den skånska tobisen är av extra hårt virke? ?? Skitfiske!

Mycket bra! Får väl se vad Blekinge har att leverera i havsöringsväg, östra skåne ligger ju inte alltför långt bort heller :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jaha, nästan premiär igen nu då. Verkar alltid vara lite aktivitet här strax före men sen dör det ut när det kommit igång. Ska själv försöka dela med mig av lite rapporter då det är kul och man får mer förståelse när man ser hur det går för andra. 

Premiären blir nog 3e januari i Ålabodarna/fortuna, hojta till om du ska dit. Kanske blir en start med rosa mulkiss som verkar ha blivit populär, om inte det tar så kanske en kobberbassen. Hur är era taktiker?

skitfiske

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, Karl T said:

Ser ut som att det kan vara en gynnsam vattentemp! 

Ska själv testa Lommabukten kommande dagar, återkommer med rapport 🤠

Gott nytt!

Ja tempen kan man verkligen inte klaga på! 

Har själv fiskat en hel del mellan malmö och lomma, hade några pangfisken där förra säsongen, men aldrig norröver upp mot bjärred. Ser förbaskat långgrunt och ohett ut men det kanske går? 

Skitfiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Zidi said:

Det funkar hur bra som helst med min dryfly.. men ser ju till att skölja av den väl hemma. Lätt och behagligt att gå och kasta med på kusten. Testade med 2w tidigare år, men blev bara onödigt slitigt tyckte jag.
Risk för vad?
 

Tänker på rost och så på grund av saltvatten men jag kanske har fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, bakakiba said:

Trodde faktiskt inte att folk använde dryfly/öppen lösning vid kusten. Är det ingen risk?

En vän kör med DF på kusten utan problem. Det som kan behöva bytas emellanåt är kullagren men det är ju ingen stor eller kostsam grej. Skölj av den efter varje användning så är mycket vunnet. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Zidi sa:

En kvart in i årets premiärpass klev denna på, ibland ska man ha lite flyt med..
:)
Österlen, lugnt klart hav och vatten som kändes "varmt". 
Såg dessutom en utter, vilket jag aldrig gjort i havet innan.

3januari.JPG

Snyggt jobbat!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...