December 4, 200817 yr comment_942871 hejsan vilken/vilka tafsar använder ni till havsörings fiske. Använder ni vanlig nylon eller har ni flourcarbon? Färdiga tafsar eller i spolar på tex 25 m? Gärna länkar där man kan köpa! //Niklas <object type="application/x-shockwave-flash" height="144" width="425" data="http://www.time55.com/sv/countdown.swf">'>http://www.time55.com/sv/countdown.swf"> <param name="movie" value="http://www.time55.com/sv/countdown.swf" /> <param name="allowScriptAccess" value="always" /> <param name="quality" value="high" /> <param name="flashvars" value="ye=2011&m=3&da=18&h=8&mi=0&t=F-6f55rsta-t55kastet-t55i-t55M-6f55rrums-5e55n-1t2t5&yn=Niklas-t55Persson&co=bu&mc=4" /> <embed src="http://www.time55.com/sv/countdown.swf?ye=2011&m=3&da=18&h=8&mi=0&t=F-6f55rsta-t55kastet-t55i-t55M-6f55rrums-5e55n-1t2t5&yn=Niklas-t55Persson&co=bu&mc=4" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" width="425" height="144" /> </embed></object> <a href="http://www.time55.com/sv/" style="text-decoration: none; position:relative; bottom: 25px; left: 141px;"> </a> Besök Gärna min nya Blogg på http://ljusneyoungsters.blogspot.com/ Report
December 4, 200817 yr comment_942878 0,25 flourcarbon Visit My Website Dennis Ryberg snart 41årig kock från Svedala(Malmö) "Ingenting är omöjligt, det är bara olika svårt." Report
December 4, 200817 yr comment_942883 0,20-0,25 Fluorcarbon Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
December 4, 200817 yr comment_943045 9 fots nylon 1x med microring och runt en meter 0.23 fluorcarbon. Kustfiske i skåne kanske man skulle lägga till... Edited December 4, 200817 yr by jeppe www.medfluga.se Report
December 4, 200817 yr comment_943065 Kommer prova egentillverkad flätad taperad tafs med ett par fot 0.25 stroft i spetsen. So many Seatrout - So little time Report
December 4, 200817 yr Author comment_943124 okej tack för svaren men vart köper ni flourcarbon? Finns ju olika tillverkare! //Niklas <object type="application/x-shockwave-flash" height="144" width="425" data="http://www.time55.com/sv/countdown.swf">'>http://www.time55.com/sv/countdown.swf"> <param name="movie" value="http://www.time55.com/sv/countdown.swf" /> <param name="allowScriptAccess" value="always" /> <param name="quality" value="high" /> <param name="flashvars" value="ye=2011&m=3&da=18&h=8&mi=0&t=F-6f55rsta-t55kastet-t55i-t55M-6f55rrums-5e55n-1t2t5&yn=Niklas-t55Persson&co=bu&mc=4" /> <embed src="http://www.time55.com/sv/countdown.swf?ye=2011&m=3&da=18&h=8&mi=0&t=F-6f55rsta-t55kastet-t55i-t55M-6f55rrums-5e55n-1t2t5&yn=Niklas-t55Persson&co=bu&mc=4" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" width="425" height="144" /> </embed></object> <a href="http://www.time55.com/sv/" style="text-decoration: none; position:relative; bottom: 25px; left: 141px;"> </a> Besök Gärna min nya Blogg på http://ljusneyoungsters.blogspot.com/ Report
December 4, 200817 yr comment_943145 Jag kör nästan alltid en 7-fots sjunktafs (slowsink) och en meter eller lite till med 0,23 fluorcarbon av fabrikatet Climax, den är riktigt bra och den ligger på 100m spolar så man klara sig ett tag! www.teamcommando.com Nu i viloläge... Report
December 4, 200817 yr comment_943153 Orvis, rio och scientific anglers. Jag väljer de erkända märkena och har en tilltro till att de gör ordenliga prylar. Kostar lite mer. Är inte säker på att de är värda sina pengar men vem vill chansa på ett par tior när den stora blanka bestämmer sig för att kliva på... www.medfluga.se Report
December 5, 200817 yr comment_943414 Taperad, Fluorcarbon, Riverge, 0,215 i spettsen. ej kortare än 12 fot, gärna längre. /Cz www.flyfishingslovenia.com www.flyfishingslovenia.se www.medfluga.se Report
January 19, 200917 yr comment_975163 Hur gör ni knuten när ni skarvar på en lina för att ha 2 flugor på tafsen? Vilken knut använder ni? Ett bompass är ingenting! Report
January 19, 200917 yr comment_975165 Hur gör ni knuten när ni skarvar på en lina för att ha 2 flugor på tafsen? Vilken knut använder ni? 12-15 fots tafs (hela längden alltså) 0,23 stroft GTM som spets till skåne och småland/östergötlands kust. Upphängarknut funkar väl alltid (den heter så faktiskt). Men som alltid: prova dig fram till vad du tycker är bäst, inte för stor upphängarfluga bara för då blir det både svårt att kasta och trassligt. Ut och ös bara, sitt inte här och uggla. MVH-Rensvind Super Natural British Columbia Winter Steelhead är det enda som räknas Report
January 19, 200917 yr comment_975167 Hur gör ni knuten när ni skarvar på en lina för att ha 2 flugor på tafsen? Vilken knut använder ni? Jag skarvar på ca 35cm som jag fäster i kroken på den första flugan. /Cz www.flyfishingslovenia.com www.flyfishingslovenia.se www.medfluga.se Report
January 19, 200917 yr comment_975168 Har ju aldrig fått nån HÖ så jag har väl ingen talan... men brukar lämna ena "stumpen" av blodknuten som jag knutit fast tafsspetsen med. Där hänger jag nåt smått på 5 högst 10cm tråd för att undvika trassel i kastet. Men örretten lyser med sin frånvaro... Edge-presentation http://www.edgeforum...showtopic=91876 Report
January 19, 200917 yr comment_975182 Har ju aldrig fått nån HÖ så jag har väl ingen talan...men brukar lämna ena "stumpen" av blodknuten som jag knutit fast tafsspetsen med. Där hänger jag nåt smått på 5 högst 10cm tråd för att undvika trassel i kastet. Men örretten lyser med sin frånvaro... Likaså gör jag. Fungerar utmärkt. Report
January 19, 200917 yr comment_975237 Hej, Jag använder Riverge, flourcarbon, färdigtaperad, 12 fot med 0,33 i spets. På denna skarvar jag Riverge 0,28-0,26, ca 1 meter, via en tafsring vilket medför att den, för flourcarbon, svaga blodknuten kan undvikas. Upphängare gör jag med Uni-knut ca. halvmetern ovanför ändflugan. Mvh HaLster Edited January 19, 200917 yr by HALster http://kustoring.blogspot.com/ Report
January 19, 200917 yr comment_975241 Mest Egor flour, men tror inte det spelar så stor roll för fisken egentligen. Psykologiskt så funkar det bra, men jag skulle nog kunna köra vanlig nylon när som helst. Taperad tafs 9´eller 11´, slutlängd ca: 1.5 spölängd, 22, 24 till 26 i spets, typ. / Sedge, Drakes & Rocken(snake)RollOne hook, two hookers... Report
January 20, 200917 yr comment_976371 Hej,Jag använder Riverge, flourcarbon, färdigtaperad, 12 fot med 0,33 i spets. På denna skarvar jag Riverge 0,28-0,26, ca 1 meter, via en tafsring vilket medför att den, för flourcarbon, svaga blodknuten kan undvikas. Upphängare gör jag med Uni-knut ca. halvmetern ovanför ändflugan. Mvh HaLster Okej det där med uni-knut verkar bra! Påverkas "huvudtafsens" brottstyrka mycket när man skarvar på en annan lina? Tänkte att knuten kan försvaga den ganska mycket? Upplever ni mycket bättre fiske med 2 flugor istället för 1? / Karki Ett bompass är ingenting! Report
January 20, 200917 yr comment_976422 Tjena, jag kör med egenkapade tafsar på 1,5-dubbla spölängden. Funkar finfint, kör med ungefär60% i buttdelen, och resterande taperas ner till spetsen. som ligger på 0.27fluorcarbon;) ska köra med 0.17 flourcarbon till mitt klass fyra sen på sommarfisket;) Report
April 6, 20233 yr comment_1985132 On 12/4/2008 at 7:17 PM, Ulf W said: Kommer prova egentillverkad flätad taperad tafs med ett par fot 0.25 stroft i spetsen. Tänkte göra likadant, men läste nyligen i en bok att man ska undvika flätad tafs vad gäller havsöring. Det stod ingen närmare förklaring till påståendet. Hur gick det för dig? Kan det som står i boken stämma? Report
April 6, 20233 yr comment_1985133 21 minutes ago, F'n'F said: Tänkte göra likadant, men läste nyligen i en bok att man ska undvika flätad tafs vad gäller havsöring. Det stod ingen närmare förklaring till påståendet. Hur gick det för dig? Kan det som står i boken stämma? Länge sedan men jag fick nog aldrig ordning på flätningen. Har istället kört någon 9fots taperad nylon och tafsring och sedan flurocarbon i lämplig längd. So many Seatrout - So little time Report
April 10, 20233 yr comment_1985273 Jag kör med trabucco den är outstanding att tapera med i olika dimensioner. Fångat väldigt stora havsöringar med just trabucco den är en av de mest pålitliga på marknaden! Edited April 10, 20233 yr by Southcoastal Report
April 21, 20242 yr comment_1995811 10' Rio Bonefish .30-.35i hardmono + 3mm tafsring eller dubbelgrinner sedan 1-2 meter Stroft .30/.35 eller 10' Rio Versileader intermediate 25lbs + 2 meter Stroft .30/.35 Beroende på spöval, linaval och vind. Samtliga mina spön kastar bägge tafsvarianterna . Totallängden varieras mellan 4,5 meter och 5,5 meter Edited April 21, 20242 yr by T-bum Report
April 22, 20242 yr comment_1995843 Nylon 0,35mm. Gärna lite styvare nylon. total tafslängd runt 1-1,5 spölängd. Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.